22.02 2016

5 minutter å lese

Derfor trenger ikke den dyreste VR-opplevelsen bli den beste

(BARCELONA): – VR er den neste store plattformen, der hvem som helst kan lage hva som helst, sa Facebook-boss Mark Zuckerberg fra scenen under Samsungs pressekonferanse før MWC i Barcelona.

Han hadde ubemerket kunnet snike seg forbi oss som satt i salen, ettersom vi var opptatt med det som skjedde et helt annet sted via VR-brillene alle hadde på hodet.

Les også: Nå vil Samsung la deg lage dine egne VR-filmer

mark_vr

– Fortsatt handler VR mest om gaming og underholdning. Men det utvikler seg raskt. En dag vil du kunne ta på deg et headsett, og det vil endre måten du lever, arbeider og kommuniserer, sa Zuckerberg – og forsvarte Facebooks store investeringer i teknologien gjennom oppkjøpet av VR-selskapet Oculus med følgende påstand:

– VR kommer til å være den mest sosiale plattformen.

Er det én ting vi har lært gjennom de siste års vekst og fall blant sosiale medier, er det at suksess betinges av hovedsakelig én ting: Brukermasse. Ingen vil dele bildene på en plattform der ingen andre ser dem (noe vi senest opplevde med nykommeren Peach), og dette er en av hovedgrunnene til at Facebook fortsatt er kongen på haugen: Det er der folk er.

Dette vet Zuckerberg, og som han sa fra Samsung-scenen om hvorfor Facebook-eide Oculus har valgt å samarbeide med Samsung om Gear VR-brillene:

– Gear VR gir den overlegent beste VR-opplevelsen på mobil, takket være den beste teknologien fra Samsung (og da hovedsakelig OLED-skjermen som kan oppdatere seg raskere enn øyet kan oppfatte, journ.komm), med den beste VR-programvaren fra Facebook med Oculus.

s7vr_gif

Hva skjer når to såpass store selskaper slår seg sammen, og i tillegg gjør teknologien relativt billig (om du ser bort fra at du må eie en av Samsungs toppmobiler)? Det er mange som tar den i bruk.

Selv anslår Zuckerberg det til at «millioner av mennesker» vi ha en Gear VR i løpet av 2016, sikkert godt hjulpet av at Samsung gir bort en til alle som forhåndsbestiller en Samsung Galaxy S7 før 10. mars.

Les også: Vi tester Samsung Galaxy S7

Når mange nok tar en teknologi i bruk, skjer det ytterligere en ting: Utviklere begynner å lage programvare tilpasset teknologien, ettersom det er der de har størst mulighet til å selge mest mulig av programmet.

Og da kommer vi til en situasjon hvor vi må revurdere hva som er viktigst: God teknisk kvalitet, eller mest – og dermed best – mulig innhold?

Dette er et spørsmål som mange innen VR-bransjen sikkert klør seg i hodet over ved inngangen av «det store VR-året» 2016. Det er nemlig ikke bare Samsung som er på ballen med lanseringsklare VR-briller, store teknologiselskaper står i kø med egne alternativer – der de aller fleste av dem er svært mye dyrere, i det såkalte «high end»-segmentet.

rift

Facebook-eide Oculus har for eksempel sin egen Rift, som har fått en utsalgspris på 599 dollar – rundt 5200 kroner. Konkurrenten HTC Vive, som har spillprodusenten Valve i ryggen, har akkurat offentliggjort sin utsalgspris til 799 dollar – rundt 6900 kroner.

Det er mye penger – spesielt tatt i betraktning at du i tillegg til selve VR-utstyret også må ha en kraftig spill-pc som kan kjøre programmene. Dette gjør at du må slenge ytterligere 10.000 kroner eller mer på bordet, for å kunne oppleve høykvalitets VR i eget hjem. En mildt sagt høy inngangspris.

Les også: Gled deg til Valves VR-revolusjon: Vi har prøvd HTC Vive!

Da Link.no snakket med markedssjef Jeff Gattis i HTC under fjorårets MWC-messe, kunne han fortelle at de siktet seg inn mot gamere – først og fremst på grunn av det høye kravet til utstyr:

– Gamere har gjerne allerede investert i dyre datamaskiner, og er åpne for å prøve nye ting. Vi går hardt ut med Vive, dette er det ypperste av hva teknologien tillater i dag, sa Gattis – som også forutså at VR vil bli mer enn bare spill:

– Det betyr også at det må være forskjellige prisklasser på VR-opplevelser, slik man allerede ser tendenser til i dag. Om vi skal få mødrene våre til å bruke VR, som jeg tror vil kunne skje, må det være mye bra innhold på plass, og det må være enkelt å bruke.

En ting er sikkert: De kommer i hvert fall ikke til å ommøblere stua for spille i VR, slik man lett må gjøre med HTC Vive:

plass

Et av hovedpunktene Gattis hadde for hvorfor det var verdt det å investere i dyrt VR-utstyr, var at dette var nødvendig for at opplevelsen skulle bli «god nok» – altså at man ikke ble kvalm.

Dette er nemlig et viktig punkt ved virtuell virkelighet: Det er lett å bli sjøsyk, og det er derfor naturlig å måle «godt nok» opp mot dette.

Men hva om det viser seg at folk flest har det mer enn godt nok med billig VR-utstyr, som Samsung Gear VR. Vil det kunne slå beina under «high end»-VR?

Les også: Mer enn bare spill: Ti områder VR kan revolusjonere

At «Land’s End», det første VR-spillet som har fått terningkast seks i Aftenposten, bare er tilgjengelig for Gear VR og ikke for den langt dyrere Oculus Rift, er muligens et tidlig tegn på en større tendens.

Så må vi ikke glemme de som kommer inn fra sidelinjen. Som Google, som har signalisert at de vil tilby «high end»-VR – bare uten behov for en egen spillmaskin. Godt stilt er kanskje også Sony, som lanserer VR-briller til en maskin svært mange allerede har i stua, PlayStation 4.

I «verste» fall er det såpass få som ender opp med å punge ut for det dyre utstyret, slik at færre og færre utviklere prioriterer å lage store VR-opplevelser for disse plattformene – og heller prioriterer «fattigmanns-VR» fordi det er der folk flest er.

Og kanskje er det ikke det så ille, at de beste opplevelsene blir tilgjengelig for de aller fleste på plattformene som ikke koster aller mest?

PS: Samtidig skal det sies, etter å ha prøvd HTC Vive, at vi helst også vil ha «full pakke» med de beste opplevelsene penger kan kjøpe. Sånn er det med gjerne med oss over snittet dingseglade …