04.03 2015

4 minutter å lese

HTC Vive: – Dette er noe folk må prøve selv for å tro

(Barcelona): For bare få dager siden overrasket HTC markedet da de annonserte at de i løpet av året skal lansere et virtuelt virkelighet-headsett i samarbeid med spillselskapet Valve.

HTC Vive – som Link.no har testet som noen av de første i verden – tar VR-opplevelsen ett hakk lengre enn det hovedkonkurrenten Oculus Rift så langt har kunnet:

Takket være over 70 innebygde sensorer kan du faktisk bevege deg rundt omkring i rommet, og med et par håndkontrollere også delta aktivt i den virtuelle verdenen med hendene dine.

– Det betyr at du faktisk kan gå rundt i rommet mens du er inne i den virtuelle virkeligheten, titte rundt hjørner og under ting. Det er noe folk selv må oppleve for å tro, men jeg overdriver ikke når jeg sier at denne bevegelsesfriheten er svært viktig for opplevelsen, sier markedssjef Jeff Gattis i HTC til Link.no.

Foto: Snorre Bryne

Foto: Snorre Bryne

Han kan fortelle at HTC har jobbet svært mye med å sørge for at bildeoppdateringsfrekvensen er høy nok – 90 Hz – til at det ikke er noe lag mellom hodebevegelsene dine og det du opplever i den virtuelle virkeligheten.

– Det er nøkkelen til å kunne servere store opplevelser uten at du blir dårlig. Mange av de som blir kvalme av å prøve VR-opplevelser blir det fordi det er litt lagging mellom hodebevegelsene og det man ser foran seg, sier Gattis.

Hvordan skal så folk kunne bevege seg rundt i et rom når de samtidig er et «helt annet sted», med store VR-briller på hodet?

– Det er et kamera foran i headsettet som får med seg alt rundt deg. På den måten kan du bli varslet om du skulle nærme deg for eksempel en vegg eller en stol som står på gulvet, så du ikke snubler i den, forklarer Gattis.

vive

Foto: Snorre Bryne

Sammen med Vive hører også to håndkontrollere med knapper, som lar deg brukere armene dine også i den virtuelle virkeligheten.

– De aller fleste som prøver VR for første gang løfter intuitivt opp hendene sine og prøver å ta på ting de ser foran seg. Med disse kontrollerne kan man faktisk gjøre det, noe som bidrar til en ytterligere innlevelse, sier Gattis.

HTC Vive er ikke noe du kan bruke helt for seg selv – det krever i likhet med Oculus Rift en kraftig datamaskin med topp grafikkort. Vive kan kobles til en PC, Mac eller Linux-maskin – men muligens ikke til den kommende Steam Machine, som ifølge Gattis sannsynligvis ikke vil være kraftig nok til å drive headsettet.

– På grunn av det høye kravet til utstyr, er det naturlig for oss å begynne med spillenstusiaster. Gamere har gjerne allerede investert i dyre datamaskiner, og er åpne for å prøve nye ting. Vi går hardt ut med Vive, dette er det ypperste av hva teknologien tillater i dag, sier Gattis – men er åpen for at det kan endre seg i fremtiden:

– Samtidig ser vi for oss at VR skal kunne være mye mer enn bare spill. Det betyr også at det må være forskjellige prisklasser på VR-opplevelser, slik man allerede ser tendenser til i dag. Om vi skal få mødrene våre til å bruke VR, som jeg tror vil kunne skje, må det være mye bra innhold på plass, og det må være enkelt å bruke.

Foto: Snorre Bryne

Foto: Snorre Bryne

På innholdsbiten har HTC allerede begynte å samtale med store aktører som Google, Lionsgate og HBO om å lage VR-opplevelser som ikke er spillbasert – og flere samarbeidspartnere er på vei.

– De vi snakker med nå, som Lionsgate og HBO, vil nok se på mulighetene til å utvide sine film- og serieunivers. Tenk for eksempel hvor kult det ville vært å gå rundt i «Game of Thrones»-universet, spør Gattis.

– Flere lurer nå på om VR er det «nye 3D» – altså en gimmick som er moro en liten stund, men som man så slutter å bruke etter liten stund. Hva er dine spådommer for VR-fremtiden?

– Om noen tviler, er det fordi de ikke har prøvd det selv. Og når vi også vet at det kommer innhold fra noen av de aller største og beste aktørene på markedet, er jeg trygg på at vi har veldig mye spennende i vente. Dette er bare starten på noe veldig stort, og noe som kommer for å bli.