06.02 2015

4 minutter å lese
Foto: Telenor / CC 3.0

Nå sponser Telenor norsk e-sport!

Dette har vi gledet oss lenge til å kunne fortelle verden om! Etter en tids forhandlinger, er det nå klart at Telenor går inn som hovedsponsor av e-sportsatsingen til Gamer.no, en av landets ledende sider om alt som rører seg i spillverdenen.

Fra i dag av vil satsingen, som allerede har 2000 spillere som spiller over 300 kamper hver uke, gå under navnet Telenorligaen. Med det nye samarbeidet er håpet at den stadig mer populære aktiviteten skal få den oppmerksomheten og anerkjennelsen den fortjener.

Til tross for at overveldende mange her til lands spiller dataspill, og kanskje også identifiserer seg som gamere, er det foreløpig få som driver aktivt med e-sport – en konkurransegren som kan sammenlignes med annen idrett forøvrig.

– E-sport er en gren, som i likhet med andre konkurranser, har et formalisert regelverk, og som fremmer gode holdninger og sikkerhet rundt dataspill og denne type turneringer. Ved å ta en aktiv rolle som sponsor av «Telenorligaen» ønsker vi sammen med Mediehuset Tek (som eier Gamer, red.anm.) å bidra til å profesjonalisere e-sport i tiden som kommer, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobildivisjonen i Telenor Norge, i en pressemelding.

Selv om Norge i dag ikke er overbefolket av aktive e-sportsutøvere her til lands, er tilfanget sterkt voksende – og da spesielt på tilskuersiden. Stadig flere tilskuere følger konkurransene både fysisk fra tilskuerbenken, men i større grad via overføringer på internett. Å se på andre spille dataspill, enten det er profesjonelle som spiller kamper eller amatører som lager «Let’s Play»-videoer, er blitt noe vi trygt kan kalle en farsott.

For eksempel var fire prosent av all trafikk gjennom Telenors nett i fjor til nettstedet Twitch.tv, som overfører videostreams fra dataspill – et tall som doblet seg på bare et halvt år. Og verdens mest populære YouTube-bruker, PewDiePie, gjør ikke noe annet enn å filme seg selv spille dataspill.

– Dataspill har eksistert i 40 år, og er ikke lenger en undergrunnsaktivitet. Veksten knyttet til live overførsel av e-sport på nett har tatt av de siste årene, og det ser ikke ut til å flate ut, tvert i mot. «YouTube»-stjernene, der de aller største driver med overførsel av spill, er kåret til en av medietrender for 2015 av TNS gallup, sier Moen, og fortsetter:

– Med våre mobil- og bredbåndstjenester tilrettelegger vi for at nye trender, som e-sport kan vokse. Mediehuset TEK har stort fokus på profesjonalisering av sin liga, og vi syns derfor det er et naturlig og godt tidspunkt for oss å bidra inn i dette arbeidet, sier Moen videre.

Utover våren vil det hovedsakelig bli konkurrert i fire forskjellige spill i Telenorligaen: League of Legends, Hearthstone, Counter-Strike: Global Offensive og StarCraft II.

StarCraft II. Foto: Blizzard

StarCraft II. Foto: Blizzard

I tillegg til å sørge for et bedre grunnlag for å profesjonalisere ligaen, vil samarbeidet også forhåpentligvis løfte frem bredden i sporten, samt øke ansvarligheten knyttet til formaliseringen av dataspill. Telenor er ifølge pressemeldingen i tillegg til sponsorer av utøvere sterkt involvert med initiativer for å fremme trygge opplevelser og sikkerhet knyttet til internett – noe som blant annet vil kunne medføre at selskapet bidrar medrelevant kompetanse etter behov.

– Å få Telenor som hovedsamarbeidspartner betyr et kjempeløft av kvalitet og forutsigbarhet for vår e-sport-satsing. Vi gleder oss til å lære mer av og benytte oss av den kompetansen Telenor har innenfor sport for å profesjonalisere norsk e-sport. Dette gjelder fra den frivillige organiseringen til profesjonalisering av lag og spillere i de øverste divisjonene, sier Claes W Halvorsen, leder for produktutvikling i Mediehuset Tek, og avslutter:

– Vi håper og tror dette kan bidra til å styrke nivået og at flere norske lag og spillere blir å se på den internasjonale scenen.

Det håper vi også – og gleder oss spent til å følge Telenorligaen, e-sport og gaming generelt videre inn i framtida!

 

Fakta om e-sport:

  • E-sport er dataspill i en formalisert form for konkurranse eller prestasjonsutøvelse, på lik linje med andre konkurransegrener som for eksempel sjakk.
  • E-sport er allerede stort i Asia, Europa og USA spesielt i de yngre generasjonene, og er på vei til å bli kjent også i Norge, blant annet gjennom egen TV-serie på TV2, og gjennom omtaler i VG, NRK og Dagbladet.
  • E-sportsutøvere trener like mange timer som de store idrettsstjernene og har det samme målet: De skal bli best i verden!
  • VM finalen i E-Sport for spillet «League of legends» ble sett av 35 millioner mennesker.
  • E-sport har for mange erstattet vanlig TV-titting og linkes til «Lets Play», og de nye YouTube-stjernene, som også er nevnt som en av de store medietrendene i 2015 av TNS Gallup.
  • Jonas Pettersen

    så morro, må bare komme meg opp på Pro nivå da selvom jeg riktignok Mainer Smite for tiden

  • Frode Hanøy

    Ikke Dota 2? Det er for dårlig!

  • Stianius

    War Of The Roses er konge spill å konkurrere i:-) med kavaleri og lanser/spyd.. dueller med sverd, det er kun basert på hvor rask og presis man er.. Har vært med i en turnering inni spillet, finnes folk fra Sverige, Tyskland, Polen, Spania og Russland som deltok på den turneringa, som var nokså spennnende. .-)

  • Link.no

    Hei Stianius! War Of The Roses ER konge, helt enig! Men vi vet ikke om noen turneringsplaner for dette spillet, trolig litt for smalt enn så lenge.

  • Link.no

    Hei, ja det er riktig at DOTA ikke er en del av Telenorligaen, der er det League of Legends som fikk plassen. Men det finnes en upremiert liga med oppstart i mars du kan sjekke ut her, og få lest litt om: http://www.gamer.no/turneringer/gamer-no-dota-2-series-varen-2015/1744/

  • Link.no

    Lykke til! 😀

  • Christian Teigstad Iversen

    Ikke World of tanks?

  • Link.no

    Ikke i denne omgangen nei, det er ikke Telenor som bestemmer dette. Men at spillet er morsomt … javisst!

    /Magnus

  • Link.no

    Det er helt riktig om du ser internasjonalt, særlig i Russland og Kina, men i Norge er DOTA 2-miljøet enda litt for lite. Her er det opp til miljøet å bevise for Gamer.no at de kan mønstre til seriespill. Gamer.no har gjennomført en rekke arrangementer, men ikke fått i nærheten av den samme responsen satt opp mot de andre spillene.

    Vi får se hva fremtiden bringer, vi håper så klart å få med flere spill og spillere! 🙂

    /Magnus