11.01 2017

3 minutter å lese

Nå gjenskaper Google verden i VR

Hvor deilig hadde det ikke vært å sprade langs stranden i Rio akkurat nå, eller å kikke opp på skyskraperne på Manhattan? Eller hva med en tur langs travle gater i Beijing?

Og hva om disse stedene kunne nås på bare sekunder – tiden det tar å dra et VR-headsett over hodet i din egen stue?

Med tanke på hvor avansert Google Maps er blitt de siste årene, skulle det bare mangle at Google nå også gjør verden tilgjengelig i VR.

Hele verden er dermed tilgjengelig i VR, men noen steder har fått litt ekstra oppmerksomhet i form av guide-elementer – blant dem Tokyo, Roma, Manhattan, Grand Canyon og de sveitsiske alper. Du kan heller ikke forvente å gå rundt på stedene, som en VR-variant av Street View – men kan sveve over områdene og studere detaljene rundt deg.

Enn så lenge er det bare eiere av HTC Vive som kan laste ned Google Earth VR gratis via Steam, men Google har lovet støtte til også andre plattformer i løpet av 2017. Blant dem blir nok ganske sikkert Googles egen VR-satsing Daydream View, som er rett rundt hjørnet.

Men om du trodde dette var alt Google gjør for å gjenskape verden i VR, tar du feil – i hvert fall om vi skal tro en nylig artikkel i Wired. Før jul investerte de nemlig tungt i det britiske teknologiselskapet Improbable, som har spesialisert seg på å lage virtuelle kopier av verdener – i første omgang spillverdener, men i stadig større grad også helt ekte steder på jorda.

spatial

Det hele skjer ved hjelp av en teknologi de kaller SpatialOS, en slags «skytjeneste» for å bygge virtuelle verdener. Denne tjenesten kan nå kjøre på Googles egen skyplattform, som blant annet takket være den enorme Pokémon GO-suksessen (som ble kjørt her) nylig har vokst kraftig.

Og det er nettopp i spillsammenheng vi i første omgang vil se SpatialOS bli mest brukt. Takket være teknologien, vil utviklere enklere kunne lage store, virtuelle versjoner av spillverdener, som vi med VR-utstyr deretter kan bevege oss rundt i som om vi selv fysisk var der.

spatial

Selv om Google Maps i VR er svært imponerende om man vil sveve over og gjennom steder, mangler det fortsatt litt på detaljsiden nede på gateplan. I hvert fall om vi skal sammenligne med vår egen verden, eller spillverdenene vi etterhvert er blitt vant til.

SpatialOS og tilsvarende løsninger kan dermed brukes for å «fylle opp» verdenene med interaktivt innhold, og enkelt gjøre dem tilgjengelig både for oss … og for maskiner.

Sistnevnte er noe som nå fryder de stadig flere som jobber med kunstig intelligens (AI), som dermed har fått tilgang til et verktøy som gjør det langt enklere å trene opp sin AI i «naturtro» omgivelser.

Spillverdener har lenge vært brukt for å trene opp AI – for eksempel har det Uber-eide robotlastebilselskapet Otto ifølge Wired brukt selveste «Grand Theft Auto» til å trene opp sine selvkjørende lastebiler. Skrekk og gru … kanskje det er tryggere for alle om dette nå blir flyttet over til en tilnærmet reell modell av Los Angeles?

gta

Dette er forøvrig noe tilsvarende det blant andre Tesla-skaper Elon Musk har tilrettelagt for med «Universe»-prosjektet i deres OpenAI. I denne åpne plattform kan forskere og utviklere trene opp forskjellige typer AI til å gjøre nær hva som helst som et menneske kan utføre på en datamaskin.

Ifølge spilldesignerne Dean Hall («Day Z») og Henrique Olifiers («World Adrift») kan man med dette forvente en «tidligere usett kompleksitet og skala» i spillverdener – og med disse mulighetene også en bedre kunstig intelligens.

Les også: Tesla-gründeren vil stoppe Terminator, blar opp milliarder