4 minutter å lese

15 år med norsk e-sport – nå tar det endelig av

– Jeg regner år 2000 som «ground zero» for e-sport. Det var da scenen for alvor etablerte seg med spillet «StarCraft: Brood War». Og det skjedde selvfølgelig i Sør-Korea, sier Stein Wilmann til Link.no.

– Før det hadde folk, også her i Norge, konkurrert mot hverandre over LAN i mange år – men det ble ikke betegnet som e-sport, sier han videre.

LES OGSÅ: – Telenorligaen skal bygge opp et norsk e-sportmiljø fra grunnen av

Skulle man tro suksessen den da 16 år gamle nordmannen Fredrik «Slayer» Østervold oppnådde samme år med seier i den koreanske storturneringen KBK – grundig dokumentert i den Amanda-nominerte dokumentaren «Alias: Slayer» – var Norge allerede da på god vei til topps som e-sport-nasjon.

Fredrik «Slayer» Østervold ringer hjem til mor for å fortelle at han har vunnet. Foto: Fra dokumentaren «Alias: Slayer»
Fredrik «Slayer» Østervold ringer hjem til mor for å fortelle at han har vunnet. Foto: Fra dokumentaren «Alias: Slayer»

Så enkelt ble det imidlertid ikke.

– I Norge har ikke e-sport tatt like av som man ser i mange andre land rundt oss. Vi har hatt noen opp- og nedturer gjennom årene, men først nå i løpet av det siste halvannet året er det blitt tydelig at vi står klar på springbrettet til noe stort, sier Wilmann.

Stein Wilmann, ansvarlig for Telenorligaen og e-sport i Gamer.no. Foto: Snorre Bryne
Stein Wilmann, ansvarlig for Telenorligaen og e-sport i Gamer.no. Foto: Snorre Bryne

Wilmann leder i dag både e-sportsatsingen til Gamer.no og Telenorligaen – Norges største e-sportliga. Helt fra den spede start har han også vært en ildsjel og utøver i e-sportmiljøet, først som «WarCraft 3»-spiller i Norges mestvinnende e-sportklubb gjennom tidene Clan IT (Incredible Teamaction), senere som leder der. I tillegg har han blant annet vært medarrangør av SpillExpo og styremedlem i Norges E-Sportforbund.

Mens mange andre land var tidlig ute med å bygge ut god infrastruktur for internett, førte lange avstander og spredt befolkning til at Norge havnet litt bakpå. I stedet samlet konkurranseklare ungdommer seg gjerne på LAN-partys som The Gathering i Vikingskipet på Hamar, der de kunne kjempe mot hverandre på lynraske lokalnett.

– Det har stort sett vært lokale, mindre LAN som har tatt ansvaret for at e-sporten har holdt det gående her til lands gjennom alle disse årene, sier Wilmann.

The Gathering 2009: Foto: Eirik Solheim
The Gathering i Vikingskipet 2009. Foto: Eirik Solheim / NRK Beta. Lisensiert under CC BY-SA 3.0 no

Om man skal trekke fram spesielt ett spill som var populært på disse LAN-samlingene, må det bli skytespillet «Counter-Strike» («CS»). 15 år etter at spillet så dagens lys, er det fortsatt det mest relevante skytespillet i e-sportsammenheng.

Mot midten av 2000-tallet etablerte (det nå nedlagte) nettstedet Catchgamer.no seg som en sentral aktør med titusenvis av aktive «CS»-spillere, samtidig som det også ble forsøkt stablet på beina en norsk «CS»-liga i Norwegian e-Sports League (NESL).

«Counter-Strike» versjon 1.6. Foto: Valve
«Counter-Strike» versjon 1.6. Foto: Valve

På samme tid gjorde norske spillere og lag seg bemerket internasjonalt med topplasseringer i flere internasjonale turneringer, blant annet Clan eXcellence, Jørgen «XeqtR» Johannessen i Team NoA og ikke minst Team Catch-Gamer med Jonas «bsl» Alsaker Vikan i spissen.

Sistnevnte lag hadde sin storhetstid rundt 2006, der de deltok på turneringer verden rundt. Disse rapporterte de også fra via bloggposter på Dagbladet.no, som sponset laget i 2005-2006.

Geir Stian «Juve9le» Svendsen (til venstre) og lagleder Jonas «bsl» Alsaker Vikan i Team Catch-Gamer var fornøyde etter annenplass i World e-Sports Games i Sør-Korea i 2005. Foto: Snorre Bryne
Geir Stian «Juve9le» Svendsen (til venstre) og lagleder Jonas «bsl» Alsaker Vikan i Team Catch-Gamer var fornøyde etter annenplass i World e-Sports Games i Sør-Korea i 2005. Foto: Snorre Bryne

Blant andre norske høydepukter i utlandet var da Olav «Creolophus» Undheim vant 110.000 kroner i «Warcraft III» under World Cyber Games i 2007, og da Fredrik «Bergie» Bergmann fikk førsteplass i «Trackmania»-turneringen under Electronic Sports World Cup i 2010.

Men vår største internasjonale e-sportstjerne er imidlertid «StarCraft 2»-spilleren Jens «Snute» Waller Aasgaard i Team Liquid – et av verdens største e-sportlag.

– Han regnes som den beste vestlige «StarCraft»-spilleren i verden nå. Av og til når du ser topprangeringen fra de største turneringene i verden, kan du se 29 koreanske flagg og ett norsk flagg før noen andre land er synlige, sier Wilmann.

Jens «Snute» Waller Aasgaard er en av verdens beste «StarCraft»-spillere. Foto: Blizzard
Jens «Snute» Waller Aasgaard er en av verdens beste «StarCraft»-spillere. Foto: Blizzard

Det er altså ingen tvil om at det finnes mange nordmenn som kan heve seg innen e-sportverden – og nå som Telenorligaen er godt i gang kan det forhåpentlig også etterhvert skje på norsk jord.

Etter at Telenorligaen startet opp, har også TV 2 lansert en mainstreamsatsing med et knippe utvalgte lag som får spille på tv – noe som forhåpentligvis kan gi e-sporten ytterligere økt oppmerksomhet her til lands.

– Det har lenge vært en «etablert sannhet» at norsk e-sport suger, og sånne utsagn blir raskt selvoppfyllende profetier. Sannheten er imidlertid at gapet mellom norsk og internasjonal e-sport nå kan lukkes langt raskere enn i mer etablerte idretter, sier Wilmann og fortsetter:

– Vi kan se på hva de andre landene har gjort, og gjøre det minst like bra – om ikke bedre – ved å lære av deres feil. Det er mange i utlandet som skulle likt å ha det ligasystemet vi har her, der det er en klar vei fra bunn til topp.

LES OGSÅ: – Telenorligaen skal bygge opp et norsk e-sportmiljø fra grunnen av