Og det ser virkelig bra ut! Så bra faktisk, at bare tanken på å trykke oss inn på artikler av den «gamle» typen får det til å gå kaldt nedover ryggen. Fysj!
I første omgang er det altså iPhone/iOS-brukere som får nyte «instant articles» – eller hurtigartikler, som de heter på norsk. En beta-versjon for Android er også på vei, ifølge Facebook kommer den til «alle» senere i år.
Instant articles er merket med et lite symbol øverst i høyre hjørne av frontbildet som vises i feeden. Symbolet ligner på et «el-sjokk»-lyn, og brukeropplevelsen lever faktisk opp til utseendet.
Når vi trykker på artikkelen åpner den seg — inkludert video, grafikk og bilder — nærmest umiddelbart. Ingen kjedelig ventetid mens artikkelen lastes ned.

Videofilmer i artiklene starter og stopper automatisk når de scrolles inn/ut av skjermbildet, og man kan zoome inn på liggende bilder ved å tilte telefonen.
Kun veldesignet innhold som fyller hele skjermen. Veien tilbake til feeden skjer ved hjelp av et bittelite «tilbake»-symbol ligger øverst til venstre på skjermen.

Facebooks samarbeidspartnere, som Vox, National Geographic, Huffington Post, New York Times, Mashable og Buzzfeed er allerede i gang med å lage innhold tilpasset den nye medievirkeligheten.

Både Apple og Google er i gang med utviklingen av lignende systemer for å optimalisere brukeropplevelsen (og kapre sin del av reklamemarkedet) men foreløpig er Facebook stedet folk drar til for å lese ting, og det gir selskapet en stor fordel.
Les også: Google slår et slag for mobilen
Facebook og instant articles gjør det etter alle solemerker også mulig for markedsførere å vise reklamene sine, også til folk som bruker adblock.
Well played, Facebook.