5 minutter å lese

Bli Digitalmentor du også!

Digitale ferdigheter har blitt helt grunnleggende, på linje med det å kunne skrive, regne, lese og uttrykke seg muntlig.

I følge Difi er det nesten en million innbyggere i Norge med lav digital kompetanse.

Dette er en betydelig samfunnsutfordring som kun kan løses på en måte: ved at de med digitale ferdigheter trår til og hjelper som har behov for digital start-hjelp.

Og her kommer Mentor-tanken inn i bildet.

Ordet mentor benevner en person som drar ved sin kunnskap veileder andre. Et mentorskap kan også sees som et læringssamarbeid hvor mentor har erfaring og ferdigheter som er relevant for «eleven», men hvor begge parter lar seg inspirere og vokser gjennom samarbeidet.

Ofte tenker man at mentor er den eldste av partene.  Det kan være en erfaren leder som støtter ungt ledertalent. Eller som i programmet «The Voice» hvor erfarne pop-stjerner er mentorer for (ofte) yngre sangere og gjennom veiledning og samarbeid utvikler deres talent.

I Chicago driver beboere på et aldershjem engelsk-opplæring for brasilianske barn via et eget video-chat program. Filmen er verdt å sjekke ut:

Dette er et ypperlig eksempel på et mentorprogram som utnytter kompetanse på tvers av generasjoner. Og det er liten tvil om at begge parter har stor glede av samarbeidet.

Når det kommer til digitale ferdigheter har den yngre generasjonen tidenes mulighet til å stille opp og gi tilbake til de eldre.

Med konseptet Digitalmentor legger Telenor til rette for at digital opplæring kan skje i stor skala. Sammen med nybegynnerkurs i bruk av nettbrett og smarttelefoner (500 kurs avholdt i 2015) utgjør Digitalmentor substansen i Telenors Internett for alle program – som har som ambisjon å få flest mulig til å utnytte de digitale mulighetene.

Ideen er veldig enkel. Digitalmentor setter av litt tid til en som har behov for veiledning i bruk av nettbrett eller smarttelefon. Det være seg en venn, en nabo, en bestefar.  Bruk din egen erfaring og hjelp eleven med å se mulighetene.

Og hva bringer så Telenor til torgs?

Telenor bidrar først og fremst med Mobilhjelpen som er en verktøykasse som for opplæringen. Mobilhjelpen er laget ut fra den innsikten Telenor har fått etter å ha arrangert 500 nybegynnerkurs i bruk av smarttelefon og nettbrett rundt om i Norge i år. Hva er en typisk nybegynner opptatt av? Hvilke utfordringer er det med å komme i gang? Ut fra dette har vi samlet våre beste tips og råd i åtte oversiktlige steg.

Dernest støtter Telenor Digitalmentor med ekstra mobildata i en tre-måneders periode. Da har mentor data til opplæringen og litt ekstra som en påskjønnelse. Digitalmentor er for alle – uavhengig om man er Telenor kunde eller ikke. Ekstra datapakke får vi kun gitt til våre egne kunder.

Det er vanskelig å tenke på en bedre gave å gi enn litt av ens tid og kunnskap. Noen få stunder med mobil- eller nettbrettopplæring, kan bli til langvarig glede for en du hjelper.  Digitalmentor kan også bli et hyggelig prosjekt man er sammen som fort blir givende for begge parter.

Som leder av Telenors «Internett for alle»-satsning var jeg programforpliktet til å få min egen mor (snart 80) på nett med en smarttelefon. Med en iboende skepsis til behovet for alt nytt (vår familie var den siste i nabolaget som fikk oppvaskmaskin, faktisk anskaffet i de sønnene flyttet ut fra heimen), ble det å skaffe seg en smarttelefon over tid avfeid med «helt unødvendig for meg».

Men, etter i lengre tid å ha opplevd at hun hang langt etter på siste nytt fra sin egen familie – som ble spredd på familiens WhatsApp gruppekanal – begynte nysgjerrigheten å blomstre. Det at hun var den siste til å vite at huns skulle bli oldemor var «dråpen» som skulle til; hun innså nå at tiden var inne for å løfte seg.

For egen del må jeg innrømme at jeg er mer tålmodig med opplæring jeg gjør på kursene vi holder for seniorer rundt i landet, enn med mine egne nærmeste. Telenor piloterte Digitalmentor i markedet i fjor – og jeg fikk min yngste datter til å ta Digitalmentor-jobben for Farmor som fjorårets julegave.

Og denne jobben ble åpenbart gjort grundig. Hun kom fort i gang og begynte å spre om seg med treffsikre emoji-ikoner på familiens WhatsApp gruppe som vi andre ikke engang visste eksisterte. Nå suser hun rundt i byen med Ruter-billett på telefonen med den største selvfølge. Sin første FaceTime-samtale hadde hun i høst med et nylig utflyttet barnebarn på et universitet i USA. Å se henne, rommet hennes, hilse på room-mate’en, vandre rundt på campus og faktisk følge litt av en forelesning – hjemme fra sin egen stue, helt gratis – var en stor opplevelse. Hun hadde rykket opp en liga.

Som ikke dette var nok har Farmor kommet seg på Facebook (helt utenkelig for alle som kjenner henne). Faktisk har hun blitt så ivrig at i et forsøk på å like en post fra et barnebarn på NTNU om at hun hadde meldt seg på den store Linjeforeningsfesten – presterte hun i stedet å melde seg på selv. Så ble det spredd videre til venner og kjente på Facebook at bestemor-Bakken skulle delta på studentfest i Trondheim..

Dette var tegnet på at Digitalmentor-jobben var kommet til veis ende, og at eleven var moden for å klare seg på egen hånd og lære mer gjennom egne erfaringer, prøving og feiling.

Bli Digitalmentor her!