4 minutter å lese

Blir VR-opplevelsen råest utenfor hjemmet – i hvert fall de første årene?

– Hvor skuffa ble vi ikke for 20 år siden, da virtuell virkelighet først kom? Det var en travesti, sier Cato Holm, daglig leder for underholdningssenteret Megazone til Link.no.

– Men nå er vi endelig på et veldig spennende sted der teknologien er bra nok, og tre-fire store selskaper kommer for fullt med konkurrurerende løsninger, fortsetter den nå optimistiske VR-entusiasten.

Grunnen til at vi ringer Holm, er for å prate om den nye, store snakkisen for alle som gleder seg til å oppleve virtuell virkelighet for fullt: VR-opplevelsessenteret The Void, som planlegges åpnet til neste år i Utah, USA.

Ikke ulikt norske Megazone og deres lasertag-tilbud, bygger The Void-skaperne et innendørs actionsenter. Med en liten vri: Det skal blåses liv i de mørke, anonyme korridorene ved hjelp av virtuell virkelighet, noe som gjør at deltakerne fysisk kan bevege seg rundt i alt fra rollespillfangehull til alien-skip i det ytre rom.

Se bare hvordan folka bak forestiller seg det i denne promovideoen som i det siste har pirret millioner av seere:

– Allerede den dagen denne videoen ble lagt ut, bestemte jeg meg for å stikke til USA for å sjekke det ut straks det åpner neste år, forteller Holm.

– Jeg er selvfølgelig klar over at dette er en PR-video fra et sted som først åpner om et år. Men det første jeg tenkte da jeg så den, var at det kanskje vil funke som de viser her om en tre års tid – i hvert fall om man ser på utviklingen av teknologi som er bra nok for VR, sier Holm, og fortsetter:

– De neste tre-fire årene kommer til å bli veldig spennende!

Ikke et sted du vil være i virkeligheten – men kanskje i en virtuell virkelighet? Foto: HTC
Ikke et sted du vil være i virkeligheten – men kanskje i en virtuell virkelighet? Foto: HTC

Link.no har de siste ukene skrevet mye om både virtuell og utvidet (augmented) virkelighet, samt sett nærmere på mange av de forskjellige store aktørene som er på vei med potensielt fantastiske opplevelser i løpet av kort tid.

Felles for mange av de mest lovende produktene, er imidlertid at de kan bli svært dyre å anskaffe. Ikke bare må du kjøpe utstyret i seg selv, men både VR-briller som Oculus Rift og HTC Vive vil kreve svært avanserte gaming-pcer.

Førstnevnte har nylig gått ut med sine omfattende tech-specs (og har blant annet utelatt Mac og Linux), mens markedssjefen i HTC tidligere i vår kunne fortelle Link.no at også de vil kreve en godt rigget pc. Dette er forøvrig en gyllen mulighet for Sony til å ta ledertrøya i stua med sin Morpheus, som fungerer med en PlayStation 4 som mange allerede eier.

I tillegg er mange av de hjemmebaserte VR-opplevelsene basert på at du må sitte stille, selv om HTC Vive vil endre på det (noe vi har prøvd i praksis). Hos The Void, derimot, er hele greia at du skal kunne løpe rundt mens du opplever de virtuelle verdenene.

Foto: Tested / Youtube
Foto: Tested / Youtube

Dermed kan det hende at hjemme-VR de første årene blir en nisjegreie, der bare de med størst interesse eller best råd hiver seg på første bølge.

– Når man må ha en pc til tjue lapper i tillegg til VR-utstyret, er det klart at dette ikke blir for Gud og hvermann fra første dag. Man kan dra en sammenligning til den gangen de første flatskjermene kom til 50.000 kroner og oppover – det var ikke alle som kastet seg over dem da, sier Holm og fortsetter:

– Det samme kommer til å gjelde for VR. I starten blir det kanskje underholdningssentre, som vårt, som tar forskjellig kule VR-varianter i bruk. Men når teknologien uunngåelig blir billigere, tror jeg flere og flere kommer til å ha dette hjemme.

Slik ser HTC Vive ut inni. Foto: Snorre Bryne
Slik ser HTC Vive ut inni. Foto: Snorre Bryne

Selv kommer Holm til å undersøke om han på sikt kan hente The Void-konseptet (eller tilsvarende) til Norge, men er avventende med å gå til innkjøp av VR for privat bruk.

– Det er fristende å løpe og kjøpe, men man vet jo hvordan det er med første generasjon. Selv kommer jeg til å vente et halvt år eller mer, til man ser hvordan teknologien fungerer og blir oppdatert i praksis.

En annen ting han er spent på, er om det virkelig er VR som er best egnet for slike opplevelsessentre – eller om man heller burde bruke AR, som blander den virkelige virkeligheten med den virtuelle.

– Ideen med å lage en 4D-labyrint ved hjelp av VR er kjempekul. Men jeg lurer på om det kanskje ikke er lettere å få til noe kult med AR, slik som Microsofts Hololens, Google Glass og Magic Leap jobber med.

– Med AR kan du supplere omgivelsene du er i, i stedet for å fylle dem med et helt nytt univers. Du kan ha effekter som popper opp mens du ser fortsatt hvor du er, enten du er i en laserlabyrint eller på kontoret, sier Holm, og fortsetter:

– Jeg ser for meg at vi for eksempel kan kombinere vårt lasertilbud med digitale brennmerker, røyk, eksplosjoner og tilsvarende effekter.

laser
Cato Holm hos Megazone ser også for seg at man gjøre deres tilbud Lasertag mer levende med digitale AR-effekter. Foto: Megazone