Foto: Activision

4 minutter å lese

Tilbake til røttene: Derfor vender «Call of Duty» nå tilbake til andre verdenskrig

Sledgehammer Games vil med sin siste versjon av «Call of Duty» bringe andre verdenskrig til en ny generasjon spillere. De har tatt flere grep for å gi spilleren en autentisk opplevelse av den historiske epoken.

Mye har skjedd på de ni årene siden sist «Call of Duty»-serien (COD) la handlingen til andre verdenskrig i «COD: World at War»: Spillserien har gjennom sin svært populære flerspillerdel blitt en av verdens mest kjente, samtidig som senere spill har lagt historiske hendelser bak seg til fordel for futuristiske scenarier.

Med «WWII» mener Activision det igjen er på tide å vende blikket bakover. De har gitt spillutviklerselskapet Sledgehammer Games, som tidligere har laget «Advanced Warfare» i COD-serien, oppgaven med å løse det.

– Sist gang vi kjempet under andre verdenskrig var tross alt for ni år siden, og vi har nå en hel haug med nye spillere som ikke har fått forsøkt seg på denne historiske epoken, sier sjefregissør for enspillerdelen, Tolga Kart, til gamer.no.

– Vi føler det er vårt ansvar å undervise om andre verdenskrig, og med samtidens teknologi kan vi gjøre så mange ting og skape en helt annen opplevelse enn tidligere.

Kaoset i krig lar seg vanskelig overføre fullt og helt til et førstepersons skytespill, tross alt. Og Sledgehammer Games har fått kritikk for å insistere på at de lager en autentisk krigsopplevelse – når de til syvende og sist utvikler et skytespill, som er ment for å underholde.

Likevel er spillutviklerne klare på at de har ønsket å lage en så autentisk og historisk nøyaktig opplevelse av annen verdenskrig som mulig, og flere grep er tatt for å sørge for dette.

Fremhever soldatenes sårbarhet

Én ting de har tatt tak i er i selve gameplayet. Automatisk helse-regenerering – som alltid har vært en del av spillserien – er forkastet. I stedet er man i «WWII» avhengig av å bli behandlet av sanitetssoldater dersom man blir skadd.

Et nytt XP-system innfører moralske valg, som igjen påvirker hva slags evner du får låst opp. Begge disse nye systemene er ment å knytte spilleren tettere opp mot sine lagkamerater, forklarer Kart.

I kampanjedelen følger vi Ronald «Red» Daniels, fra tiden som blodfersk soldat. At Daniels er en vanlig person skal være med på å gi en annen spillopplevelse enn det vi er vant til fra COD de siste årene, der vi har fått spille som supersoldater i exo-skjeletter med jetpacks under skoene.

Foto: Activision

Daniels er sårbar, naiv og har ingen slike superkrefter som hjelper deg som spiller.

– Du må bekymre deg for hvert skudd, sier Glenn Schofield, sjef i Sledgehammer Games til polygon.com.

– Du kan ikke stå å ta i mot sju kuler, dukke ned, og så begynne å skyte igjen.

– Det har vært forfriskende for oss å hanskes med rekrutter som ikke er supersoldater, for å vise deres sårbarhet. De er naive. Det har vært en skikkelig kul utfordring å skape denne annerledes typen gameplay, sier Schofield.

Små historiske detaljer

På produksjonssiden har også mye arbeid blitt lagt ned i å få detaljene riktig. Alle våpenlyder er spilt inn med skudd fra ekte våpen i samarbeid med krigsmuseer, og flere historiske slag, som frigjøringen av Paris, D-dagen og Ardenneroffensiven, er gjenskapt.

Detaljnivået kommer også frem i intervjuer med utviklerne.

I et intervju med IGN forteller spillets art director, Joe Salude, om hvordan den ikoniske scenen fra D-dagen i Steven Spielbergs «Saving Private Ryan» inneholder historiske unøyaktigheter: forsvarsverkene på stranden står feil vei. Dette er selvsagt riktig i COD.

Annet nivå på flerspillerdelen

Og så er det flerspillerdelen. En flerspillerdel som er en av verdens mest spilte, med godt innarbeidede suksessformler, og en enorm fanskare med tydelige forventninger og krav.

Michael Coundrey, en av grunnleggerne av Sledgehammer Games, forklarer til eurogamer.net at mens de har fokusert på å lage en så autentisk historie fra andre verdenskrig som mulig i kampanjemodusen i enspillerdelen, handler flerspillerdelen om å plassere spillerens avatar i et mer konvensjonelt førstepersons skytespill som har andre verdenskrig som tema. Her blir historisk nøyaktighet nedprioritert til fordel for opplevelser rettet mot flerspillerfans.

Foto: Activision

«COD: WWII» innfører likevel enkelte nye elementer i flerspillerdelen for å skille spillene fra de seneste årenes sci-fi-skyting.

Til forskjell fra tidligere der man stod friere til å sette sammen sin egen karakter velger man nå mellom fem divisions: Infantry, Ariborne, Armored, Mountain og Expeditionary – alle med egne styrker.

Dessuten innfører «COD: WWII» den nye spillmodusen War. Her vil spillere på hver sin side av krigen kjempe i historiske slag fra andre verdenskrig, og måtte løse oppdrag underveis i spillet. De vanlige spillmodusene, som Team Deathmatch og Free for All fortsetter selvsagt også.

Hvor godt Sledgehammer Games har løst oppgaven med å balansere realisme og en god spillopplevelse er det til syvende og sist spillerne som avgjør, og siste utgave av den populære spillserien ligger godt an til å bli en av årets mest populære julegaver på spillfronten.