2 minutter å lese

Datamaskinen lærte seg selv å spille Mario – og vant!

Let’s Play-youtuberen SethBling har de siste årene vært mest viet til «Minecraft», men har i det siste også viet tiden sin til såkalte «speedruns» – forsøk på å komme seg helskinnet gjennom et spill så raskt som mulig.

Man kan vel trygt si at han har lykkes også med det: Tidligere i år slo verdensrekorden på «Super Mario World» med gode marginer – riktignok ved hjelp av en svært avansert glitch i spillet.

Nå som vi mennesker i stor grad begynner å perfeksjonere spillestilene våre, er det neppe så veldig mange flere sekunder vi kan skrelle vekk fra de drøyeste rekordene.

Så hva gjør vi da? Lærer datamaskinene å spille, vel.

mario

Selv om både moroa og konkurransemomentet ved dataspilling forsvinner (eller rettere sagt endres) ved å la maskinene overta, er det uansett fascinerende å se hvordan en datamaskin ved hjelp av selvlærende kunstig intelligens mestrer et dataspill – etterhvert til det punktet at de blir bedre til det enn oss mennesker. Et sted må jo Skynet også ha startet?

Dette er noe SethBling satte seg fore å prøve ut selv, og før helgen la han ut en video som viser hvordan hans program MarI/O på 24 timer lærte seg å runde det første brettet i «Super Mario World» uten å dø.

Som du kan se i videoen over, skred MarI/O til verks uten å få noen som helst anvisninger med seg. I starten gikk det derfor ganske tregt for seg, inntil programmet begynte å skjønne hvilke knapper det skulle trykke på for å få Mario til å bevege seg og hoppe.

24 timer senere, etter at programmet haddet utviklet seg gjennom 34 «generasjoner» av programmet gjennom med tusenvis av prøv-og-feil-forsøk, kom det i mål med en fortsatt levende Mario.

Som SethBling selv poengterer, er ikke denne utviklingskurven helt ulik hvordan den menneskelige evolusjonen har foregått helt fram til det vi er i dag, bare ikke på langt nær like avansert nivå.

I første omgang har programmet bare fokusert på én ting: Å få Mario i mål uten å dø. Hvor mange poeng som oppnås på veien er dermed ikke av så stor betydning, et element vi selv gjerne setter pris på når vi spiller. Men vi skal ikke se bort fra at også maskinen kan lære seg å sette pris på en god, gammeldags high-score etterhvert også.

SethBling er nemlig ikke den første som har forsøkt å lære datamaskiner å spille Nintendo. Spesielt godt liker vi hvordan denne maskinen, som ikke ble spesielt god i «Tetris» på grunn av en altfor poenggrådig spillestil, trykket på pause rett før den visste at den skulle dø.

For, som vi husker fra den klassiske 80-tallsfilmen «WarGames»: Den eneste måten å vinne på, er å ikke spille i det hele tatt.