Foto: Estimote

4 minutter å lese

Det blir stadig flere beacons – men hva er det egentlig for noe?

Beacons. Du har kanskje hørt ordet stadig oftere i det siste – eller kanskje i den noe norskere varianten, nettvarder?

Bak ordet skjuler det seg små sendere, som via Bluetooth-teknologi sender ut et «her er jeg»-signal som kan snappes opp av smarttelefonen din – eller andre støttede dingser – når du befinner deg i nærheten. Typisk rekkevidde på signalene er rundt 50 meter.

De forskjellige appene på telefonen din kan deretter gi deg forskjellige tilbakemeldinger – som gode tilbud eller annen relevant informasjon – om du går forbi en beacon på et sted som er relevant for dine interesser.

beacons

For å ta et hypotetisk eksempel: Si at du for eksempel nettopp har kjøpt en PlayStation 4, og har en app knyttet til denne på telefonen din. Om du går forbi en spillbutikk med et kjempetilbud på PS4-versjonen av det nylanserte storspillet «Fallout 4», kan dette tilbudet poppe opp på telefonen din fordi PlayStation-appen merker at den er i nærheten av spillbutikk-beaconen.

Det kan også være snakk om mer praktisk og nyttig informasjon der det måtte ønskes, som informasjon om et landemerke du er i nærheten av, levert av for eksempel Wikipedia-appen (også dette et hypotetisk eksempel – ingen av de nevnte appene støtter beacons … ennå). Informasjonen du får vil altså være relevant for hvor du er, men også basert på hvem du er, for en mer personlig opplevelse.

Allerede er det over tre millioner slike beacons plassert ut på verdensbasis, og langt flere skal det bli. Link.no var for eksempel nylig med på utplasseringen av beacons på Ullevål stadion, der brukerne av Mitt Telenor-appen kan vente seg en liten overraskelse neste gang de går på en storkamp.

Selv om beacon-teknologien foreløpig bare i er i startgropen, med stadig flere som først og fremst tester ut teknologien, er det ingen tvil om at det vil bli mer utbredt i tiden som kommer.

Allerede har store aktører som Google, Facebook og Apple gått tungt inn i teknologien, og ifølge Dagens Næringsliv er det også mange norske selskaper som vil være med på moroa. For eksempel Opera, som nå oppdaterer sin mobile nettleser til å snakke direkte med beacons i nærheten av deg.

– Dermed kan folk for eksempel få opp Wikipedia-artikler som er relevante for stedet de befinner seg, sier produktdirektør Andreas Thorsheim i Opera Software til DN.

Her forteller Opera-nettleseren deg at 30-bussen er i nærheten - informasjon den har fått fra en beacon via Bluetooth. Foto: Opera Software
Her forteller Opera-nettleseren deg at 30-bussen er i nærheten – informasjon den har fått fra en beacon via Bluetooth. Foto: Opera Software

Ifølge avisen er det nå utplassert over 4000 beacons i Norge, der det blant annet har vært testet ut på en rekke kinoer i de større byene. Det har foreløpig vært en stor suksess, ettersom de tidligere testerne responderte godt på tilbud om både gratis cola og gratisbilletter om de vendte tilbake til kinoen ved en senere anledning.

Det amerikanske analyseselskapet ABI Reseach anslår ifølge DN at det vil være over 400 millioner beacons i bruk på verdensbasis innen 2020 – samtidig som Business Insider Intelligence vurderer effekten av beacons til at de vil være den drivende faktoren i én prosent av alle butikkkjøp i USA i 2016, tilsvarende svimlende 352 milliarder kroner.

Som Opera selv svarer på spørsmålet om beacons kan bli «det neste store»:

– Det er vanskelig å si, men teknologien har potensialet til det: Akkurat som med web og sms, kan de tilby en enkel men fleksibel tjeneste der utviklere kan improvisere og innovere.

LES OGSÅ: Slik ble Ullevaal «smart»: Vi ble med på å installere beacons

[panel style=»panel-info»]
[panel-header]
Dette er beacons:
[/panel-header]
[panel-content]Bluetooth-sendere plassert ut i diverse forretninger, flyplasser, kafeer og arenaer. Sender ut en ID som forteller at «her er jeg», et signal som kan fanges opp av en mobiltelefon og aktivere et bestemt tilbud eller informasjon

Ideen er å koble sammen ens digitale og fysiske fotspor. Basert på for eksempel hva du har sett, søkt på eller kjøpt på nett, kan du få relevante opplysninger og tilbud ute i den virkelige verden.

Brukes i et pilotprosjekt av Telenor på Ullevaal Stadion på landskampen mellom Norge og Ungarn torsdag 12. november, og cupfinalen mellom Rosenborg og Sarpsborg 08 søndag 22. november.

For å få en oppmerksomhet fra Telenor på stadion, må du ha installert siste versjon av Mitt Telenor-appen (3.3 eller senere) og passe på at du er innlogget, samt ha Bluetooth aktivert (se faktaboks under).

Bluetooth har utviklet seg mye de siste årene og spiser ikke lenger så mye batteri.

[/panel-content]
[/panel]

Relaterte saker