2 minutter å lese

Dette er fremtidens måte å tegne på – og fremtiden er heldigvis nå

Ah, fremtiden. Den som for ikke lenge siden føltes som om var så langt fremme i tid, og som plutselig er .

Slik føles det i hvert fall stadig oftere om dagen, mye takket være den heftige teknologiske utviklingen vi lever midt oppi. Hallo, vi har til og med fått fullt fungerende svevebrett!

fremtid

Da vi var tilstede på mobilmessen MWC i Barcelona tidligere i år, var en av de heftigste tingene vi fikk prøve det kommende VR-headsettet HTC Vive.

Under den lukkede demoen, der vi ikke fikk lov til å ta bilder eller filme, fikk vi blant annet oppleve hvordan det er å tegne i løse lufta i en virtuell verden.

Kort fortalt: Det var helt utrolig gøy. Og en smule surrealistisk, samtidig som det også ble svært naturlig etter kort tid.

Hvordan det hele artet seg, kan nå alle få se etter at den velrenommerte Disney-animatøren Glen Keane har delt opplevelsen med verden i en ny video.

gif1

Det er i forbindelse med den kommende Future of Storytelling-festivalen i Canada at videoen er publisert. Her får vi se Keane – som har animert filmer som «Skjønnheten og Udyret», «Den vesle havfruen», «Alladin» og «Tarzan» – slå seg løs med en HTC Vive og tegneprogrammet Tilt Brush.

Takket være de to håndkontrollerne kan man bruke den ene som pensel, mens den andre fungerer som en temmelig avansert palett. I videoen får du også se hvordan det hele oppleves «inne i» det virtuelle tegnerommet.

gif2

Om du er i tvil om det er gøy å tegne på denne måten: Sjekk smilet på Keane mens han holder på her:

gifglad

Husk at dette bare er starten på noe som utvilsomt kommer til å bli mye større, enten vi snakker om uforpliktende moro eller profesjonell kreativitet. Og det er ikke bare innen virtuell virkelighet at revolusjonen vil komme – det er også store muligheter for kreativ utfoldelse i en digital sfære i utvidete virkeligheter som den Microsoft vil by på med sin Hololens.

Her kan du se hele videoen med Glen Keane som boltrer seg i en virtuell tegneverden:

VR-tegneprogrammet «Tilt Brush» er forresten laget av et par tidligere spillutviklere i Double Fine, Patrick Hackett og Drew Skillman. De jobbet en stund med å prototype «fremtidsteknologi» for spillutvikleren (blant annet VR-baserte spillopplevelser), før de i 2014 sluttet for å lage sitt eget VR-baserte selskap. Etter lanseringen av «Tilt Brush» ble det nye selskapet deres såpass attraktivt, at Google bladde opp for det tidligere i år.