Foto: Exploding Kittens

3 minutter å lese

Disse eksploderende kattungene er i ferd med å vinne hele internett

Folkefinansieringstjenesten Kickstarter kan være helt magisk. Der kan hvem som helst laste opp sitt drømmerprosjekt, i håp om at folk får såpass lyst på det at de blar opp en slant for å finansiere utviklingen.

Mange prosjekter går raskt i glemmeboka – men innimellom dukker det helt unike ideer som virkelig tar av.

Det kan være fordi produktet som blir lansert er helt enestående, eller kanskje fordi avsenderen er en du virkelig har lyst til å støtte.

Så er det de tilfellene hvor absolutt alt klaffer, og geniale personer kommer med geniale produkter. Som tilfellet kan synes å være med det nye kortspillet «Exploding Kittens» fra Matthew Inman – bedre kjent som webserie-guruen Oatmeal.

Foto: Exploding Kitten
Foto: Exploding Kitten

I utgangspunktet trengte Inman og hans to spillskapende samarbeidspartnere Elan Lee og Shane Small den beskjedne summen av 10.000 dollar for at innsamlingen skulle være vellykket.

Den summen oppnådde de på … bare 20 minutter. Etter en time hadde de fått inn 1000 prosent av summen de behøvde.

Og sånn fortsetter det: I skrivende stund, med hele 21 dager igjen av innsamlingsperioden, har de tre klart å hente inn svimlende 4,6 millioner dollar fra nesten 120.000 støttespillere.

b0535155e1cf6d8513c58940486d0c90_large

Det er kanskje ikke uten grunn at Oatmeal stadig oftere omtales som «kongen av internett» – nå kan det også virke som om han også er på god vei til å vinne hele internett.

Hva handler så «Exploding Kittens» om? I bunn og grunn er det et rimelig enkelt kortspill der spillerne må passe seg for å trekke kortet med kattunger som eksploderer. Blandet inn i det hele er heldigvis en solid dose med den type nettvennlige humoren vi kan forvente fra Oatmeal – presentert i form av kort som kan redde deg fra den grusomme kattungeskjebnen.

Med denne umiddelbare suksessen, kan «Exploding Kittens» raskt ende opp med å bli den mest innbringende Kickstarter-kampanjen noen sinne.

 

For moro skyld kan vi jo raskt se på hvilke andre kampanjer som også er blitt pengemaskiner via Kickstarter:

Coolest Cooler

the-coolest-cooler-13270

Dette er noe så enkelt som en kjøleboks – bare med en blender og en bluetooth-høyttaler integrert. Mer skulle det ikke til for å dra inn mer penger enn noe annet Kickstarter-prosjekt tidligere.

Ønsket beløp: 50.000 dollar
Samlet inn: 13.285.226 dollar

 

Pebble

pebble

De var kanskje heldige med timingen, folka bak smartklokken Pebble. I 2012 hadde ingen hørt om Apple Watch, og Android Wear var ennå ikke lansert. Dermed kunne denne klokka, som fungerer med både iPhone og Android, bli det andre mest innbringende Kickstarter-prosjektet hittil.

Ønsket beløp: 100.000 dollar
Samlet inn: 10.266.845 dollar

 

Ouya

photo-1024x768

Denne indiesentrerte og fullstendig uavhengige spillkonsollen er bygget på Android, og lovet gull og grønne skoger for oss som er opptatt av indiespill og denslags. Vi kjøpte faktisk en – og må dessverre innrømme at den etter et par runder har stått og samlet støv bakerst på tv-benken. Kanskje på tide å fyre den opp og se hva som har skjedd siden sist?

Ønsket beløp: 950.000 dollar
Samlet inn: 8.596.474 dollar

 

… og så må vi ikke glemme denne Kickstarter-klassikeren:

Potato Salad

photo-1024x768-1

Amerikanske Zack Brown ønsket seg ti dollar for å lage potetsalat. Men det var før internett oppdaget kampanjen … og sørget for at Brown aldri mer trenger å be om penger til poteter og majones.

Ønsket beløp: 10 dollar
Samlet inn: 55.492 dollar