4 minutter å lese

Derfor har også e-sporten utvisninger og Fair Play-priser

Alle som har litt erfaring med dataspill kjenner følelsen. Den grenseløse frustrasjonen, når du gir ditt aller beste og likevel mislykkes – igjen! (At vi elsker spill selv om de konstant lar oss oppleve nederlag, er for øvrig et paradoks som spillforskeren Jesper Juul har viet mye oppmerksomhet til).

Det finnes dem som skriker og banner så det ljomer i veggene, eller kaster vekk kontrolleren i sinne. Men en reaksjon som dessverre kanskje er enda vanligere – når en spiller på nett – er å la det gå verbalt utover de andre spillerne.

– Det er veldig mye drittsnakking. Alt fra drapstrusler til småting, og med veldig krasse ord, sier Anders Hodne.

Hodne jobber til daglig i Telenor kundeservice i Kristiansand, ved siden av selv å være en aktiv spiller. Denne helgen stod han med Telenors Simon Valvik på stand på SpillExpo i Norges Varemesse, for å fremme kampanjen «Bruk hue» – et forebyggende tiltak mot nettmobbing.

Anders Hodne og Simon Valvik, på Bruk hue-standen på SpillExpo.
Anders Hodne og Simon Valvik, på Bruk hue-standen på SpillExpo.

Foran standen konkurreres det i e-sport gjennom hele helgen. Finalene i Telenorligaen spilles direkte fra scenen, med kamper i «StarCraft II», «Counter-Strike: GO» og «Leauge of Legends». Her er spillerne profesjonelle og beherskede, men å «bruke hue» er kanskje lettere å glemme når en sitter alene hjemme foran en pc-skjerm. Det finnes nok av dem som sitter der og sender av gårde gloser ut i «eteren».

Etablerte spillere kan for eksempel glemme at mange barn og unge ser opp til dem.

– Det hender også at de snakker mye dritt, de som er forbilder for mange unge spillere. Det er lite fokus på nettvett, rett og slett, sier Hodne til Link.no.

Bruk hue-kampanjen handler ikke først og fremst om spill, men om mobbing i sosiale medier. Grunnen til at de har en stand på messen, er at også mye av målgruppen deres er på SpillExpo i helgen. Flere tusen barn og unge var innom i løpet av de tre dagene, totalt var det forventet så mange som 20 000 oppmøtte.

Men Hodne og Valvik var også oppe på e-sport-scenen, og delte ut en Fair Play-pris på vegne av Telenor. I «CS: GO» gikk prisen til Oslo Lions EK (til tross for at de tapte finalen – det må en «ta som en mann», slik representanten sa det fra scenen). I «League of Legends» gikk prisen til Celestial Gaming. I tillegg til et trofé, mottok lagene 4000 kroner fra Telenor.

Dårlige tapere og drittslengere, på den annen side, risikerer å bli diskvalifisert, når de deltar i organiserte konkurranser.

– I Telenorligaen kan du bli kastet ut hvis du ikke oppfører deg, sier Hodne.

Fair play-prisen i «League of Legends» gikk til Celestial Gaming. Sebastian Gsell og Jakob William Andresen mottar her prisen på vegnet av laget, som også får 4000 kroner fra Telenor. Foto: Telenor
Fair play-prisen i «League of Legends» gikk til Celestial Gaming. Sebastian Gsell og Jakob William Andresen mottar her prisen på vegnet av laget, som også får 4000 kroner fra Telenor. Foto: Julie Svarem Hansson/Gamer.no

Når e-sport ellers ikke er hovedfokus for Bruk hue-kampanjen, er det fordi det å bli hengt ut i sosiale medier tross alt er mer personlig enn å være offer for en annen, anonym spillers frustrasjon i et spill.

– På Facebook er det snakk om bekjente, det er ikke så ofte at en skriver til en helt tilfeldig person, sier Hodne.

Siden 2009 har Bruk hue reist rundt til skoleklasser mellom 6. og 10. trinn over hele landet, for å informere og oppmuntre barn og unge til å tenke seg om en ekstra gang, og ta hensyn, når de er på nett. Barna får høre om nettvett på dagtid, og så kommer foreldrene for å lære på kvelden.

13 prosent av alle i aldersgruppen 9-16 har vært utsatt for nettmobbing, viser en studie gjort av Telenor, Barnevakten, Medietilsynet og Røde Kors, i forbindelse med kampanjen. For å gjøre det litt mer personlig: Det er snakk om 65 000 individer.

– Vi er her for å informere om at vi finnes, og å bevisstgjøre barn og unge om nettvett, sier Simon Valvik.

Er du under 18 og rammet av nettmobbing, eller bare er trist og trenger noen voksne å snakke med helt anonymt, oppfordrer de til å kontakte gratistilbudet Kors på halsen, som kan nås på e-post, chat eller telefon, på 800 333 21.

Det viktigste du kan gjøre, om du tror du kan være på den andre siden av ligningen, avsløres allerede i navnet på kampanjen: Bruk hue.