5 minutter å lese

Fra Telenors «Batcave»: Møt den unike dekningsbilen

Vi vet ikke helt om det er en overdrivelse å si at det knapt er en stikkvei i veinettet som ikke på et eller annet tidspunkt har blitt kjørt av Bjørn Amundsen. Dekningsdirektøren i Telenor er stort sett å finne ute i felten med sin «batmobil»-aktige doning, der ingen skulle tru at nokon kunne trenge å bruke en mobiltelefon.

Over lysbøylen på taket står det «Dekningsmåling» i blokkbokstaver. Oransje lys blinker i fronten, på taket og i bakvinduene for å annonsere at her måles det opp– og nedlastingshastighet, bredbånd og talekvalitet. Utstyret går i bakgrunnen hele tiden.

Klar for turné: Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, skal kjøre Norge på langs og tilbake igjen over bare noen få uker denne høsten i dekningsbilen. Foto: Mikael Lunde
Klar for turné: Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, skal kjøre Norge på langs og tilbake igjen over bare noen få uker denne høsten i dekningsbilen. Foto: Mikael Lunde

– Nå skal jeg til Lindesnes, dit kommer jeg i morgen. Og så blir det Nordkapp innen tre ukers tid, sier Amundsen til Link.no. Det betyr mellom 20 og 90 mils kjøring hver eneste dag.

Vi møter ham på Fornebu før han setter ut på sin norgesturné, noe han har gjort årlig siden midten på 90-tallet. Det er kanskje noe i det, når Amundsens kolleger omtaler ham som en av dem som kjenner Norges geografi aller best.

 

Skirenn og scootere

Bilen, som kommer rett fra service, er en spesialtilpasset BMW X5 han har hatt siden i fjor sommer. Den viser allerede 92 000 kilometer på turtelleren – en avstand folk flest typisk vil bruke fem-seks år på å tilbakelegge. Han anslår at det har blitt 10-12 biler siden han startet, men han har mistet tellingen der også.

– Når en sitter i bilen gjennom mer enn 80 000 km per år på norske forhold, enkelte ganger med tilhenger og to snøscootere bak, så er det å ha en SUV i jobben ikke noe å diskutere. Ellers kommer jeg ikke frem, kort og godt. Det bærer ut på veier som ikke nødvendigvis er brøyta.

– Vent, sa du snøscootere?

– Ja, på vinteren gjør vi målinger på alt fra Finnmarksvidda til Birkebeiner- og Skarverennet. Da må vi ut og måle og drifte mobilnettet mens konkurransene foregår.

Fjellsko har han òg, for å nå frem til basestasjoner skulle det være nødvendig.

 

Spesialbil

TEMS-utstyret: Amundsens X5 er ikke som BMW-er flest. Foto: Mikael Lunde
TEMS-utstyret: Amundsens X5 er ikke som BMW-er flest. Foto: Mikael Lunde

Amundsens sorte SUV er utstyrt med en del sensorer og antenner som du ikke finner i utstillingsmodellen.

– Du ser jeg har fem antenner på taket, som er litt bedre enn vanlig, sier han, når han viser oss bilen.

Disse er koblet til to mobile bredbåndsrutere i bagasjerommet, sammen med et par sensorer på innsiden av et av vinduene. Det største måleutstyret ligger likevel under bagasjen, der en vanligvis forventer å finne et reservedekk. I stedet er rommet fylt med såkalt TEMS-måleutstyr (det står for TEst Mobile System).

– Litt enkelt sagt så er det utstyr som måler kvaliteten på mobilnettet, både tale og data, forklarer dekningsdirektøren.

Målerne kan lese kvalitet, kapasitet og hastighet på telefoni og data, samt lese av hva mobilnettet faktisk brukes til på tvers av de ulike frekvensene. Det gir verdifull informasjon om hvordan nettet best kan administreres og utbedres. På dashbordet har han tre telefoner som viser signalene i realtid.

– Boksene har en ekstern antenne på taket. Men kundene sitter ikke på taket av bilen, så vi har også et dempeledd som reduserer feltstyrken tilsvarende håndholdt bruk i bil.

Ikke bare Amundsens bil, men flere busser og biler, båter og taxier – selv Hurtigruta – er utstyrt med lignende målere. Både Telenor og konkurrentene investerer for tiden tungt i 4G-utbygging, så disse målerne fanger opp stadig større hastigheter over hele landet. I tillegg måler de antall brudd på talenettet, suksessrate (hvor mange samtaler lykkes med oppsett), datahastighet på opp– og nedlink, med mer.

Dette lagres, slik at Amundsen kan sammenligne («benchmarke», som han sier) målingen i Bergen i dag, med den han gjorde i fjor eller forrige måned. Det gir et bilde av status for nettet, til internt bruk.

– Det er et teknisk senter på Fåberg som sitter og gjør analyser av hver eneste meter bilen kjører. Det gjør vi for å sitte med så god oversikt som mulig, og som en av flere parametere som forteller om hvor godt nettet egentlig er. Vi har hele tiden fokus på at kunden skal oppleve Telenor som best på dekning, sier han.

 

– Må være glad i å kjøre

Pakker: Bilen er hentet på service, fjellskoa er lagt frem, og Amundsen er klar for en ny norgesturné. Foto: Mikael Lunde
Pakker: Bilen er hentet på service, fjellskoa er lagt frem, og Amundsen er klar for en ny norgesturné. Foto: Mikael Lunde

En turné som den han skal på nå, handler riktignok like mye om å møte kunder, lokalpresse og Telenor-ansatte over hele landet, som å måle dekning. Men utstyret står og går hele veien, og fungerer av seg selv.

– Går du ikke lei?

– Jo, selvfølgelig gjør jeg det. Men det betyr ikke at jeg ikke gleder meg til neste tur likevel.

For det er alltid noe som skjer.

– Det er alltid spennende med tur som dette. Jeg starter i 15 varmegrader og strålende sol på Østlandet, men innen jeg er i Finnmark har det fort vært to-tre snøfall og kuldegrader, så jeg må være beredt på å møte vinteren.

Antall reisedøgn på sjåføren? Dem har han sluttet å telle.

– Men det er flere enn jeg er hjemme.