6 minutter å lese

Nordmenn visker ut skillelinjene mellom tv, spill, mobil og VR

I all hemmelighet, gjennom tre og et halvt år, har det norske selskapet The Future Group jobbet med banebrytende, ny teknologi – som krymper gapet mellom det virkelige og virtuelle.

I første omgang vil de forandre hvordan vi ser på tv.

Det skjer med game-showet «Lost In Time», som har verdenspremiere på TVNorge til våren. I realiteten konkurrerer deltagerne i store green screen-studioer, men på skjermen ser vi dem på Mars eller i juratiden. Det skjer direkte og sømløst.

«Lost In Time». Foto: The Future Group / TVNorge
Deltagerne i game-showet «Lost In Time» vil konkurrere i miljøer som dette. Foto: The Future Group / TVNorge

Ikke minst: Tv-titterne kan besøke de samme, virtuelle verdenene gjennom en mobil-app, og aktivt ta del i programmet. Det hele kalles for Interactive Mixed Reality (IMR).

– Tre år foran konkurransen

– Mobil-appen er laget sånn at den lar publikum hjemme i stua være med og delta i akkurat de samme spillene som de som er på tv. Så når vi i tv-showet plasserer en deltager i den virtuelle verdenen, kan appen vår plassere publikum i den samme verdenen, sier Bård Anders Kasin, medgrunnlegger og daglig leder i The Future Group, til Link.no.

Serien kan få spesialeffekter på et nivå du ellers forbinder med Hollywood-produksjoner, der miljøene og effektene genereres i sanntid – basert på spillmotoren Unreal Engine.

Ideen til å bruke en spillmotor på denne måten stammer fra tiden da Kasin jobbet med spesialeffekter i Hollywood, nærmere bestemt på «The Matrix»-filmene.

Ifølge partneren hans, gründeren Jens Petter Høili, er teknologien deres tre år forut for sin tid. De har allerede tiltrukket ansatte fra 18 land, samt flere store, internasjonale partnere og investorer.

Bård Anders Kasin
Medgrunnlegger av The Future Group, Bård Anders Kasin. Foto: Mikael Lunde / Link.no

«Lost In Time»-appen kommer til mobil og nettbrett, og vil inkludere miljøer og spill relevante for episodene som vises på tv. Du laster ned innholdet lokalt, framfor at det strømmes parallelt med programmet, bekrefter Kasin.

– Det er noe informasjon som går att og fram, selvfølgelig, men nøkkelen til å kunne skalere det er at så mye som mulig foregår på mobilen, sier han, og fortsetter:

– Hvis man skulle strømme hele tida, ville det kreve så mye båndbredde at det ville blitt vanskelig å kunne ha veldig mange deltagere. Teknologien bygd slik at det kan skaleres veldig, veldig stort.

Kulturministeren fikk prøve

Stort skal det nemlig bli. The Future Group og TVNorge samarbeider med produksjonsselskapet Fremantle Media om «Lost In Time» – de samme som står bak «Idol» og flere andre, internasjonale hits. De håper og tror at også dette kan bli en global suksess.

Nettopp hvor stort dette kan bli, gjorde at kulturminister Linda Hofstad Helleland valgte å delta på TVNorges lansering av programmet mandag. Da de skulle demonstrere teknologien, geleidet programleder Fridtjof Nilsen kulturministeren opp i en slags grønnkledd bil-simulator.

dsc_5817

Mens hun kjørte, kunne en på bakrommet følge med på hvordan det kan se ut for publikum:

dsc_5883

Ikke egentlig VR – ennå

Programmet har åpenbart en nær kobling til Hollywoods spesialeffekter, lik dem Kasin selv har jobbet med. Men det var også ryktet at The Future Group jobbet med virtuell og utvidet virkelighet (VR og AR).

Likevel er det ingen VR-briller å se på settet.

– Vi kaller det Interactive Mixed Reality, det vi holder på med. Sånn som vi ser det, er det tre nivåer du kan oppleve det på, sier Kasin, og utdyper:

– Du har tv-showet i seg selv, der kan du sitte hjemme i stua og se på det som et hvilket som helst program. Men det er samtidig et helt nytt type show, fordi det foregår inne i en virtuell verden. Neste nivå er mobilen, og det at du kan delta direkte gjennom denne. Dette blir mer som et tradisjonelt spill.

Et tredje nivå vil kunne være en full VR-opplevelse, der du faktisk er inne i det samme miljøet som de som er på tv.

Bildet mangler beskrivelse
«Lost In Time».

– Se for deg at de kjører Formel 1-biler, sier Kasin, og gestikulerer som om han tar på seg VR-briller.

– Om jeg nå kikker til venstre, ser jeg deltageren fra studio, som sitter i en Formel 1-bil. Kikker jeg til høyre, ser jeg kameraten min som sitter i en annen. Og så konkurrerer vi, for eksempel, mot den som er på tv.

Dette er likevel ikke noe vi får se, i denne omgang.

– Vi er veldig opptatt også av hva VR kan bringe. Plattformen er bygd både med AR og VR i tankene. Den har faktisk utspring fra AR. Så vi ser for oss at etter hvert som vi går framover, blir det mye mer fokus på VR-delen av det, sier Kasin.

VR og mobil smelter sammen

Det finnes allerede veldig gode VR-systemer på markedet, med HTC Vive som kanskje fremste eksempel. Men her er det en høy inngangsterskel, ikke minst på grunn av prisen. De færreste har tilgang på slik maskinvare idag.

– Vi har valgt å fokusere på mobilen først, nettopp fordi våre partnere distribuerer til flere milliarder mennesker. Det er veldig få i dag som har VR-briller, og veldig mange som har mobiler.

Bildet mangler beskrivelse
«Lost In Time».

Veldig mange vil komme til VR nettopp gjennom mobilen. Vi har tidligere skrevet at den dyreste VR-opplevelsen ikke trenger å bli den beste, nettopp av den grunn. Det samme tror Kasin:

– Vi tror at mobiler vil være veldig sentrale for VR, i hvert fall i overgangsfasen. Og så vil man vel kanskje se at VR-briller og mobiler smelter mer sammen, slik at det blir en mer utydelig linje mellom de to, sier han.

Kommer til våren

«Lost In Time» har premiere på TVNorge våren 2017. Fraser som «banebrytende» og «noe du aldri før har sett på tv» treffer for en gangs skyld spikeren på hodet, og derfor var også kulturminister Linda Hofstad Helleland var til stede da formatet ble lansert.

Hun synes det er gledelig at noe sånt som dette skjer her i Norge.

– Siden vi ligger langt fremme med teknologi skulle det bare mangle at ikke Norge hevder seg mer innen denne typen kreativ næring. Det har vi ikke gjort på mange år. Men dette er virkelig et lys i tunnelen, og et håp om at vi nå har utvikla kompetansen, og har miljøer som ønsker å satse, sånn at vi får hevdet oss internasjonalt, sier ministeren til Link.no.

– Det er mye penger i denne bransjen, men det handler også om verdiskapning, og om å skape arbeidsplasser i Norge, innenfor en litt ny næring, fortsetter hun.

Mens VR og AR-teknologi er nært relatert til hva The Future Group holder på med, kommer det altså litt på siden av selve tv-konseptet. Utviklingen av slik teknologi i seg selv, ligger heller ikke på kulturministerens bord i dag.

– Vi har sånn generelt spill, og satsingen på spillteknologi, som ett av områdene innenfor den kreative næringen der vi mener det finnes et potensiale for å skape verdier og arbeidsplasser, sier Helleland.