4 minutter å lese

Gled deg til Valves VR-revolusjon: Vi har prøvd HTC Vive!

(Barcelona): Som noen av de første i hele verden har Link.no fått testet HTC Vive, VR-headsettet som er utviklet i tett samarbeid med spillgiganten Valve.

Les intervju: – Dette er noe folk må prøve selv for å tro
Les mer: Her er VR-drømmen til spillgiganten Valve

Valve er som kjent selskapet som står bak spillsuksesser som «Half-Life» og «Portal», og forventningene var dermed ikke små før dørene til det private demorommet ble åpnet.

Der inne ventet en utviklerversjon av HTC Vive – noe som blant annet betyr at det var store mengder ledninger som gikk fra datamaskinen til headsettet, og til de to kontrollerene jeg fikk holde i hendene. Dette er noe som i stor grad vil bli trådløst når den endelige versjonen slippes, det eneste som må kobles til er en strøm- og hdmi-ledning.

Selve Vive er overraskende lett og behagelig å ha på hodet, og dekker godt til så det ikke kommer noe lys inn til øyene.

Foto: Snorre Bryne
Foto: Snorre Bryne

Så var det endelig tid for demonstrasjonen. Det første jeg fikk oppleve, var å stå på et slags hustak der hellene rundt meg hevet og senket seg etter hvert som jeg beveget meg rundt. Meningen med denne øvelsen var å vise at man faktisk kan gå rundt i rommet – veggene ble markert som et slagt grønt «bur» rundt meg.

Men den store aha-opplevelsen kom da jeg bøyde meg ned – og da fikk et nytt perspektiv på tingene rundt meg.

Hver av de to håndkontrollerne syntes i bildet, og reagerte akkurat som om jeg skulle brukt mine egne hender i den virtuelle verdenen. De har begge to skulderknapper og knapper på sidene, samt en rund styreplate som både kan vris rundt og trykkes ned.

Nettopp denne relative bevegelsesfriheten gjør at opplevelsen straks føles mer virkelighetstro enn noe annet jeg har opplevd i VR-sammenheng før. Når det hele også presenteres med overbevisende grafikk (det er fortsatt mulig å ane pikslene, men totalinntrykket er slående flott), blir man raskt revet med.

I den neste scenen befant jeg meg brått på dekket av en sunket skute langt under havets overflate. Jeg kunne gå rundt på dekk, kikke utenfor ripa og ned i et mørkt juv, veive bort småfisk som svømte rundt meg – men i møte med den enorme hvalen som kommer og undersøkte meg følte jeg meg brått som en småfisk selv.

Neste sted jeg fikk leke meg var på et kjøkken, og her kom håndkontrollene til sin rett. Det var lett å plukke opp gjenstader, åpne opp skap, putte ting i gryter, og så videre – det å bruke håndkontrollerne føltes helt naturlig. Å skulle gå tilbake til å oppleve VR uten en slik mulighet til å ta på og påvirke ting med hendene, vil bare bli … feil.

vive

Deretter gikk turen til det som kunne minne om et strategispill. Jeg var selv bare en passiv tilskuer til angrepet som utspilte seg på spillerbrettet, men kunne bøye meg ned som en kjempestor Gulliver og observere kampene på nært hold. Men bøyde jeg meg enda litt lenger ned, kom jeg brått under bordet som det viste seg at spillbrettet sto på. Og hva skjulte det seg der i dybden? Flere av angriperne, som gravde en tunnel inn mot slottet som ble angrepet. Som et eksempel på hvordan VR kan fungere godt selv til strategispill, var dette definitivt en øyeåpner.

Neste demo var et mer klassisk tegneprogram – i hvert fall ved første øyekast. Jeg kunne med svært god presisjon tegne foran meg i lufta med høyre hånd, og kunne bytte mellom forskjellige farger og verktøyer ved å vri på hjulet på venstrehåndskontrolleren – som for anledningen var gjort om til en palett. Men siden dette tross alt er 3D og ikke 2D, kunne man gå rundt på siden av tegningen, og fortsette å skape i flere dimensjoner – noe som definitivt var en kunsterisk nøtt.

vivetopp

Så kom selve toppen av kransekaka – og det jeg håpet at skulle skje. Plutselig fikk jeg beskjed om at jeg måtte reparere en robot, og ble plassert inn i et robotverksted tilhørende ikke ukjente Aperture Science fra «Portal»-universet.

Der fikk jeg tukle med Atlas-roboten fra «Portal 2», noe som selvfølgelig ikke gikk helt etter planen. Og så dukket selve GLaDOS opp, dørene åpnet seg til et «Portal»-brett … og demoen var over. Å nei!!

Alt sammen hadde foregått i et kvarters tid, og ikke én gang opplevde jeg kvalme eller ubehag slik man gjerne kan gjøre med VR-opplevelser ellers. Tvert imot ga opplevelsen ekstrem mersmak, samt troen på at HTC og Valve virkelig er inne på på noe når de nå går helt i tetposisjonen i det som begynner å bli et virkelig spennende VR-kappløp.

HTC Vive kommer i salg før jul i år.

Les intervju: – Dette er noe folk må prøve selv for å tro
Les mer: Her er VR-drømmen til spillgiganten Valve