2 minutter å lese

Google slår et slag for mobilen: Ny standard gir kjappere mobilsurfing

Du kan like godt lære deg navnet med én gang: Accelerated Mobile Pages – et Google-prosjekt som skal gjøre mobilsurfingen din raskere. Mye raskere.

Applaus.

Selv om du har spyttet en halv månedslønn i det hvasseste Asia kan produsere av mobil teknologi, og i tillegg troskyldig har anskaffet ubegrenset datanedlasting, vil du fremdeles ikke slippe unna følelsen av at «av og til går ting tregt.»

Du er ikke alene.

Loading animated GIF

Følelsen av treg nettopplevelse kan skyldes flere ting, men felles for mange av dem er en «gammeldags» tankegang bak oppbygning og innholdspresentasjon på nettsidene du besøker.

Når du surfer på nett med mobilen vil flere av nettsidene blant annet laste ned annonsene før det innholdet du egentlig er ute etter. I tillegg kan mange av sidene rett og slett ha for mye og for tungt innhold på én og samme side. Alt dette bidrar dette til det som kalles en «bloated» opplevelse på nett.

For mye, rett og slett.

Facebook har tidligere tatt initiativ til en forbedring gjennom sine «Instant Articles» som skal sørge for at brukerne får raskere tilgang til artiklene de ønsker å lese.

Og nå kommer Google med sin versjon: Accelerated Mobile Pages.

google_artikler

Google har hårete mål med nysatsningen sin: De ønsker kort sagt å forbedre nettopplevelsen for alle mobilbrukere. Om de får det til vil nettsidene du besøker, med annonser, grafikk, animasjoner, videoer og alt relevant innhold, lastes nærmest umiddelbart.

For å få til dette vil selskapet basere seg på åpen, «enkel» teknologi. Med seg på laget har de allerede over 30 mediehus fra hele verden. I tillegg vil også andre, store nettaktører som Pinterest, WordPress.com,Twitter og LinkedIn også implementere Accelerated Mobile Pages.

Mobilsatsning er ikke noe nytt for søkemotorgiganten. Tidligere i år opplyste Google at de blant annet vil begynne å «straffe» eller nedprioritere nettsider som ikke er optimalisert for mobil.

Formålet er å skape bedre opplevelse for brukerne – og ganske sikkert også å sikre seg større kontroll med mediehusenes bruk av visuelle annonser.

For mer info om Accelerated Mobile Pages kan du lese Googles egen blogg.

Og forhåpentligvis vil vi alle i nær fremtid oppleve ultrakjappe nettsider, og slippe å se ting som dette igjen:

Loading animated GIF