4 minutter å lese

Hørt om Vipps? Nå tar mobilbetalingen Norge med storm

Du har kanskje sett plakatene for DNBs nye mobilbaserte betalingstjeneste Vipps? Eller sett appen på toppen av nedlastingslistene på mobilen – kanskje til og med mottatt en betaling via tjenesten?

Uansett er det sikkert at Vipps på rekordtid har slått an blant norske mobilbrukere:

Curt Grimstad i DNB. Foto: Privat
Curt Grimstad i DNB. Foto: Privat

– Vi har vel holdt på i rundt 14 dager nå, og passerte akkurat to hundre tusen nedlastinger av appen – med over 145.000 aktive profiler. Det ser vi på som et tydelig tegn på at det var et behov for en slik tjeneste der ute, sier Curt Grimstad i DNB til Link.no.

Med Vipps kan du enkelt og greit overføre penger til en kompis du skylder penger via mobilen. Det eneste du trenger å vite er telefonnummeret til mottakeren, samt hvor mye penger du skylder.

Om mottakeren ikke allerede er en Vipps-bruker, vil han eller hun da få en sms med beskjed om å laste ned appen og registrere seg – før pengene havner på konto.

– Alle sammen er vi vel borti noen situasjoner i løpet av en måned der noen for eksempel tar regningen for alle, og så skal oppgjøret følge etterpå. Det er noe som enkelt lar seg løse med Vipps, uten at noen må finne fram kontanter eller at man må dele opp regningen eller jakte på minibanker, sier Grimstad.

Også når man for eksempel skal handle ting via tjenester som Finn.no-torget, kan en løsning som Vipps komme godt med.

– Det er blitt noen helgeturer på jakt etter bensinstasjoner som har kontanter. Det slipper man med Vipps. I tillegg innfører den et ekstra lag av trygghet dersom begge har appen, ved at du får beskjed om at pengene er trygt på vei i denne. Om mottaker er DNB-kunde, kan du faktisk se pengene komme rett inn på konto med en gang, sier Grimstad.

Nettopp dette at alle ikke må være kunder hos DNB mener han er en vesentlig suksessfaktor med tjenesten.

– Da vi begynte å planlegge dette, skjønte vi tidlig hvor viktig det var for tjenesten at den favnet så bredt som mulig – til kunder i alle banker, uten unntak. Sett at man sitter tolv stykker rundt bordet på en restaurant, og bare fire av disse kan bruke en slik tjeneste til å gjøre opp for seg. Det ville ikke lovet så bra for tjenesten, sier Grimstad.

Du kan sende penger til noen som ikke allerede er Vipps-bruker - men mottakeren må da laste ned appen og registrere seg som Vipps-bruker for å motta pengene.
Du kan sende penger til noen som ikke allerede er Vipps-bruker – men mottakeren må da laste ned appen og registrere seg som Vipps-bruker for å motta pengene.

Han trekker også fram hvor viktig det er at tjenesten både er lett å bruke, og at det er tilsvarende lett å bli bruker.

– Dette at ting er enkelt og tilgjengelig, men samtidig føles trygt i bruk, er bærende for løsningen – og helt avgjørende for å lykkes.

– Hva da med venner som ikke er like flinke til å gjøre opp for seg uoppfordret, og gjerne trenger et dytt i baken – kommer det løsninger for å «vennlig» minne dem på hva de skylder?

– Det vil etterhvert komme mer funksjonalitet i appen. I dag kan man bare sende penger, men snart kommer også muligheten til å be om penger. Det vil helt sikkert gjøre den enda mer nyttig for noen, sier Grimstad.

Han trekker også fram chat-muligheten i appen som et positivt element rundt opplevelsen:

– Det gjør det hele til litt mer enn bare en pengesak, ved at man for eksempel kan komme med en kommentar om at middagen var hyggelig eller lignende. Uten at vi prøver å konkurrere med Facebook om å lage en chattjeneste!

– Apropos Facebook: Både de og andre store, internasjonale tjenester snuser på tilvarende tjenester, der brukere enkelt kan overføre penger til hverandre. Hvordan vil det påvirke Vipps, tror du?

– Det kan bli en utfordring, men vi må alle bare vente litt og se. Etterhvert vil det nok komme mange globale aktører på banen – betaling er et område som er i kraftig utvikling, og det er en reise som uansett er spennende å være med på, sier Grimstad, og fortsetter:

– Men i øyeblikket ser vi at det er et klart behov i markedet for tjenester som Vipps. Det vi jobber mest med nå, er derfor å lage en tjeneste som gjør dette så enkelt å bruke som mulig. Så får det heller komme nye aktører som vi kan konkurrere med – eller kanskje til og med samarbeide med?

I dag koster det én krone per Vipps-transaksjon opp mot 2000 kroner, og én prosent av beløpet fra 2000 kroner og oppover.

– I utgangspunktet er det først og fremst ment som en tjeneste som kan brukes mellom privatpersoner, så får vi heller se om også andre småforetak og lignende begynner å bruke den. Om kostnaden er mye eller lite får være opp til hver enkelt å vurdere – men det er viktig for oss at det er noen inntektskilder, ettersom denne typen tjenester koster endel å utvikle og drifte.