3 minutter å lese

Hva er det nordmenn snapper om?

For to år siden var det ingen som «snappet». Nå snapchattes det mer i Norge enn i de fleste andre land. En undersøkelse gjort av Telenor Research i år, viser at 60 % av de mellom 16 og 35 år som bruker internett på mobilen, bruker Snapchat daglig. Tjenesten er blitt en sentral del av kommunikasjonsvanene i denne unge gruppen som vi gjerne kaller Digital Frontrunners.

Så hvorfor snappes det og hva i all verden er det de snapper om hele tiden?

På jakt etter svaret, må jeg ta en sving innom kommunikasjonsvaner generelt. Forskningsavdelingen i Telenor vier mye tid til å forstå endringene som skjer når alle går rundt med smarttelefoner, og gode dataforbindelser er tilgjengelig overalt alltid.

Til tross for at deler av våre kommunikasjonsvaner endrer seg raskt, er det noen ting som forblir uendret. I undersøkelsen sammenlignet Telenor Research vanene til Digital Frontrunners i fem land; Norge, Sverige, Serbia, Thailand og Malaysia. I alle de fem landene ser vi at den tradisjonelle telefonitjenesten er den tjenester som blir hyppigst brukt. Det gjelder også for de aller yngste deltakerne i undersøkelsen. Ønsker vi kontakt med noen som ikke er i rommet – uavhengig av hvorfor vi vil ha tak i dem, og om det er kjæresten, mor eller sjefen – den gamle telefonitjenesten leverer varene. Tekstmeldinger er heller ikke på noen måte passé.

Da vi gravde videre i spørreundersøkelsen og så på bruk av internettbaserte tjenester, fant vi resultater som fikk oss til å sperre øynene opp. De asiatiske brukerne hadde høyere daglig bruk av internettbaserte tale- og meldingstjenester enn de skandinaviske. Og de norske «frontrunnerne» utmerket seg som de minst avanserte i den forstand at de hadde forholdsvis beskjeden bruk av nye kommunikasjonstjenester på mobilen.

Men da vi var kommet et godt stykke inn i detaljene dukket Snapchat opp! Her er nordmenn helt annerledes enn sine motparter i studien. 60 % bruker Snapchat daglig, i Sverige var tilsvarende tall 17 %. I de andre landene er tjenesten nesten ukjent.

Så da vender jeg tilbake til spørsmålet mitt: Snapchat – hva og hvorfor?

For det første har suksessen noe med Snapchat’s kjerne å gjøre, nemlig at bildet eller meldingen normalt forsvinner etter at den er sett av mottakeren. Dermed går tjenesten rett i strupen på Facebook der alt som postes blir værende for alltid, og der Facebook eier alle postede bilder. Men det svarer jo ikke på hvorfor nordmenn synes Snapchat er så stas – vi i forskningsavdelingen gravde mer. Sammen med Telenor Norge, spurte vi norske brukere om å fortelle oss hvorfor de brukte de ulike kommunikasjonstjenestene. Og for Snapchat svaret var kort og godt: Det er moro! Når vi analyserer teksten fra alle som har gitt svar i denne undersøkelsen kommer følgende ord ut: «det er morsomt å dele bilder med venner». Det ser altså ut som om det snappes om alle mulige hverdagslige ting, men primært er hensikten altså å ha det gøy.

Vel, om det er for moro eller ikke, takket være smarttelefoner og gode datanettverk har vi nå lommen full av valgmuligheter for å kommunisere og dele det som måtte falle oss inn. Mobiltelefonen blir en stadig viktigere følgesvenn både til nytte og glede, og det, det liker vi.

Relaterte saker