4 minutter å lese

Hva er vitsen med 4K-skjerm på mobilen?

Fortsatt er det høyst usikkert om vi faktisk kan se forskjell på store tv-skjermer med HD- og 4K-oppløsning.

Betegnelsen «blindtest» blir kanskje blir litt feil i denne sammenhengen, men utfallet var uansett at deltakerne i nettopp en slik test hos Tek.no nylig knapt klarte å se forskjell på en HD- og 4K-tv.

gif_huh

Når det er så vanskelig på en kjempestor tv-skjerm, hva er da vitsen med 4K på en liten mobilskjerm – slik Sony nå fronter med sin Xperia Z5 Premium?

xperia

Som du kanskje skjønner ut fra tittelen på Cnet-kommentaren «Phones with ultra high-res 4K screens are serious overkill. Seriously», er det flere som mener at det ennå ikke finnes noen reelle behov for en mobilskjerm som klarer å vise innhold i 4K-oppløsning.

Kommentatorene sier ikke at Xperia X5 Premium er en dårlig telefon du bør unngå, tvert imot. De påpeker bare at 4K-funksjonen, uansett hvor fancy den måtte være, ikke har noe reell nytteverdi når øyet ditt ikke klarer å se forskjell.

Eller?

Litt lenger ned i artikkelen kommer det nemlig fram et mulig unntak. Og, skal vi tro utviklingen, kan det raskt vise seg å være selve hovedgrunnen til å kjøpe en mobil med høy oppløsning: Virtuell virkelighet (VR).

Alle som har prøvd VR via en mobiltelefon, enten det er ved hjelp av Google Cardboard ellers Samsungs Gear VR, vet at man kommer tett på mobilskjermen. Faktisk så tett at det for mange er et problem, ettersom forstørrelsesglassene foran hvert øye gjør at du tydelig kan se hver eneste piksel på mobilskjermen.

Dette gjelder også for skjermene i de fleste av de aller fineste telefonene vi har i dag, der det ikke lenger er mulig å skimte pikslene med det blotte øyet.

maxresdefault
Skjermbilde fra Gear VR-anmeldelsen til Tested på YouTube.

På spørsmål om hvorfor vi trenger 4K-skjermer på mobiler, begynner Sony selv først argumentasjonsrekken med at en slik skjerm naturlig nok vil gi krystallklare bilder med levende farger på en godt opplyst skjerm.

Selskapets forskningsavdeling skal dessuten ha påvist at lysstyrke og farger har en direkte sammenheng med hvordan hjernene våre lagrer minner – jo klarere bildet du har tatt vises på skjermen, dess tydeligere husker vi opplevelsen. Men det samme kan vel sies om vanlige HD-skjermer med levende farger og god lysstyrke?

Mer interessant er det kanskje at Sony også nevner VR-mulighetene som følger med en slik overkill-skjerm. De mener st Xperia Z5 Premium vil være i stand til å tilby den «klareste, skarpeste VR-plattformen», og avslører samtidig at de jobber med flere slike prosjekter internt – noe vi skal få høre mer om «snart» …

Allerede vet vi at Sony lenge har jobbet med et annet, svært lovende VR-prosjekt i PlayStation VR, tidligere kjent som Project Morpheus, med planlagt lansering tidlig neste år. Kanskje kan også Sonys mobilavdeling dra nytte av noen av erfaringene herfra?

At det i tiden framover vil dukke opp stadig mer givende VR-innhold til mobiltelefonene våre, er det liten tvil om.

Ettersom kameraene for å spille inn VR-filmer blir billigere og enklere å ta i bruk (du kan nå bruke alt fra Googles Jump-rigg til den nye Android-appen Cardboard Camera for å lage enkle VR-videoer selv), vil strømmen av nytt og spennende innhold øke.

En av de mest interessante og innovative VR-appene vi har sett i det siste, er nyhetsappen fra New York Times til iPhone og Android. I videoreportasjen «The Displaced» blir du for eksempel dratt rett inn i historien om – og hverdagen til – noen av de mange barna i verden som har mistet alt i krig og konflikter.

Avisa sendte nylig med en egen Cardboard til sine abonnenter, slik at de kunne få testet ut de stadig flere videoreportasjene i VR (om du ikke ønsker å se det hele via mobiltelefonen, kan du også få et innblikk i reportasjene i nettleseren – du drar da rundt omkring i videoene med muspekeren).

Og nå som også både YouTube og Facebook tilbyr stadig flere VR-videoer, er det ikke ulogisk at vi tilpasser mobilskjermene våre til å få sett dette innholdet på best mulig vis. Som denne flyvideoen (som neppe er noe for folk med høydeskrekk):

… eller denne høyaktuelle «Star Wars»-opplevelsen på Facebook:

Star Wars: The Force Awakens Immersive 360 ExperienceSpeed across the Jakku desert from Star Wars: The Force Awakens with this immersive 360 experience created exclusively for Facebook.

Posted by Star Wars on 23. september 2015

Helt til slutt: Når stadig flere nye smarttelefoner tilbyr muligheter for opptak og redigering av 4K-video – hvorfor da ikke sørge for at også skjermteknologien henger med? Såpass mye heier vi på ny teknologi at vi ikke skal gå i sutreboksen og insistere på at gammel teknologi er «mer enn godt nok».

Vi lever tross alt i en tid der vi kan se 4K-videoer filmet i verdensrommet på mobiltelefonenen våre. Er ikke det kult?