8 minutter å lese

Hvilke teknodrømmer ble egentlig oppfylt i 2015?

For et års tid siden kikket vi inn i krystallkulen for å forsøksvis spå om hvilke teknologiske nyvinninger vi skulle bli bedre kjent med i løpet av 2015.

Flere av tingene vi så ble vi svært begeistret over … men noen av dem viste seg å ligge litt lenger frem i tid enn vi kanskje håpet på.

Derfor er det nå, ved utløpet av 2015, på tide å gjøre opp regnskapet for å se hvor våre spådommer traff – og hvor de bommet totalt.

Virtuell virkelighet

Spådom: Virtuell virkelighet til folket!

Fikk vi rett? Nja.

Foto: Tested / Youtube
Foto: Tested / Youtube

2015 skulle bli det store året for virtuell virkelighet (VR), der aktører som Facebook, Sony og Google skulle sørge for at vi endelig skulle få de store VR-opplevelsene vi har drømt om siden 90-tallet. I løpet av året ble det imidlertid klart at de aller største lanseringene, som Oculus Rift, HTC Vive og PlayStation VR (tidligere Morpheus) ble utsatt til 2016. Bummer.

Det vi imidlertid fikk, var en allmenn aksept av VR som noe vi absolutt kan regne med – mye takket være lavterskeltilbudet som har kommet via mobiltelefonene våre og billige VR-briller som Samsung Gear VR og Google Cardboard. I løpet av året fikk vi også oppleve at YouTube og Facebook åpnet opp for 360-video, du enkelt kunne lage dine egne VR-videoer, samt at store aktører som New York Times lanserte VR-journalistikk. Noe er altså i emning, og vi krysser fingrene for at 2016 blir det store VR-året!

• Les alle våre artikler om virtuell virkelighet

Det store smartklokke-året

Spådom: Smartklokkene kommer!

Fikk vi rett? Ja. Nja. Tja?

Foto: Apple
Foto: Apple

Det sier seg kanskje selv at når Apple lanserer en smartklokke et år, vil det i stor grad også prege teknoåret når status skal gjøres opp. At vi spådde at smartklokkene ville komme i 2015, når Apple på forhånd hadde annonsert at de skulle lansere Apple Watch, var altså ikke den tøffeste spådommen.

Spørsmålet som da gjenstår, er om smartklokkene virkelig hadde sitt store gjennombrudd i 2015? Svaret på det spørsmålet er ikke like selvfølgelig. Jovisst er det langt flere smartklokker på norske håndledd i 2015 enn det var i 2014. Men de er ikke å finne på de fleste håndledd – langt ifra.

Det store gjennombruddet kommer nok ikke før folk flest er overbevist om at disse dingsene har en reell bruksverdi, noe som kanskje kommer gradvis etterhvert som smartklokkene modnes med flere og mer nyttige funksjoner enn de kanskje har i dag. Skjer det i 2016, mon tro?

Tingenes internett slår gjennom

Spådom: Internett er overalt – og i alt

Fikk vi rett? Nja, nesten?

Foto: Quirky.com
Foto: Quirky.com

2015 ble spådd å være det store gjennombruddsåret for «tingenes internett», der så godt som alt vi har rundt oss skulle kunne kommuniseres med via internett. Innbakt i en slik spådom ligger det naturlig nok en forutsetning om at ikke alle nordmenn bytter ut dørlåser og kjøkkenutstyr samtidig – derfor tar det nødvendigvis litt mer enn bare ett år før man virkelig ser at tingenes internett har inntatt hjemmene våre.

Vi har da likevel sett at noe har skjedd i løpet av året som har gått? Selv om det ikke har gått så langt som på illustrasjonsbildet over her – med eggeholdere som holder elektronisk oversikt over eggesituasjonen din – ser vi stadig oftere at det lanseres nye, «smarte» produkter som i større eller mindre grad kan la seg styre av mobilen. Elektrokjeder som Clas Ohlson kjører nå introduksjonspakker for å kunne «gjøre huset ditt smart», og vi tar det som en selvfølge å kunne streame musikk og film rundt i hele huset. En god start! Men ennå er det likevel et stykke igjen til folk flest kan fyre opp stekeovnen via en app, på bussen på vei hjem fra jobb. Igjen: Kanskje i 2016?

PC-en danker ut konsollene i stua

Spådom: Vil Steam Machine gjøre spillkonsollen overflødig?

Fikk vi rett? Nei.

Foto: Valve
Foto: Valve

Det har lenge eksistert et solid skille mellom de som sitter i en sofa og de som sitter i en kontorstol når de spiller – det handler om konsollspillerne vs. pc-spillerne, om spillkontroller vs. mus og tastatur. Det skulle det potensielt bli en slutt på når spillprodusenten Valve, som driver verdens største digitale spillbutikk Steam, skulle lansere sine Steam Machines i løpet av 2015. Vi trodde vel aldri at disse skulle danke ut spillkonsollene – derav spørsmålet i spådommen – men håpet vel kanskje på litt konkurranse.

Hva skjedde? Maskinene ble lansert, de, mot slutten av året. Til overveldende stillhet, i et marked som aldri har vært mer opptatt av spillkonsoller. PlayStation 4 slår tidligere salgsrekorder, og Xbox One gjør det heller ikke så verst. I tillegg har Apple lansert sin nye Apple TV, med støtte for spill via en tv-basert App Store. Kanskje vil salget av dedikerte Steam-maskiner plukke seg opp i løpet av 2016 … men vi tror heller at pc-strømming av spill via dingser som Nvidia Shield og Steams kommende Link-boks vil sørge for at pc-spillene lever trygt side om side med spillkonsollene, også i stua.

Karbonnøytrale byer (med selvkjørende biler)

Spådom: I denne framtidsbyen kjører bilene av seg selv

Fikk vi rett? Vi håper det.

Foto: Foster and Partners
Foto: Foster and Partners

Dette var strengt tatt ikke en spådom, men mer en konstatering om at noen der ute faktisk forsøker å gjøre noe aktivt for å redusere karbonfotavtrykket vårt. I «fremtidsbyen» Masdar City i emiratet Abu Dhabi, bare et par mil utenfor hovedstaden Abu Dhabi, finnes allerede selvkjørende biler og svært innovative systemer for bærekraftig utvikling av energi – helt i tråd med klimaavtalen som nylig ble inngått i Paris.

Problemet er bare at Masdar City i dag mest av alt oppleves som en spøkelsesby. De mange internasjonale bedriftene som holder til der nyter godt av gunstige skatteincentiver, men det skal visst ikke være mye til liv der etter arbeidstid. Det er vel først når noen har klart å gjøre en millionby karbonnøytral at vi virkelig kan påstå at vi er på god vei – men kanskje er det nettopp erfaringene og kunnskapen fra prosjekter som Masdar som gjør det mulig å oppnå noe slikt?

Når det er sagt, er det ganske imponerende å se hva Masdar har klart å oppnå med sine selvkjørende biler – en teknologi vi heldigvis har sett utvikle seg i positiv retning gjennom året som gikk.

Et nytt syn på virkeligheten

Spådom: Google Glass er død – lenge leve Google Glass

Fikk vi rett? Nei

Foto: Google
Foto: Google

Mange ble nok overrasket da nyheten kom om at Google skulle legge ned sitt noe merksnodige Google Glass-prosjekt. Litt mer logisk ble avgjørelsen da det ble klart at Google bare skulle ta seg en liten kunstpause, for så å returnere til markedet med et litt mer velfungerende og praktisk produkt.

Det er nemlig slik at augmented reality (AR) – eller utvidet virkelighet på godt norsk – kan ha veldig mye godt for seg, straks mange nok omfavner teknologien til at det kan ha en praktisk nytt. Ettersom det var altfor få som brukte Google Glass, er det kanskje ikke så veldig rart at prosjektet forble nettopp et prosjekt. Men straks større aktører som Microsoft snart kommer på banen med det mer forbrukervennlige AR-headsettet HoloLens, vil vi nok se at også AR-teknologien skyter fart. Men, ja – også det vil nok først skje tidligst i 2016.

Les alle artiklene våre om utvidet virkelighet

Syke triks med svevebrett

Spådom: Klar for svevebrettet?

Fikk vi rett? Nei. Eller, jo (dessverre)

Foto: Hendo Hover / Ride / YouTube
Foto: Hendo Hover / Ride / YouTube

2015 var jo det året vi for alvor tok steget inn i fremtiden – i hvert fall om vi følger tidsregningen fra «Tilbake til fremtiden II». Og da skulle det vel bare mangle at vi også fikk fungerende svevebrett?

Vel, nesten. Det var i hvert fall noen som forsøkte, selv om det viste seg å være svært lite praktiske brett drevet av supermagneter – og ikke de fantastiske, frittflyvende svevebrettene Marty McFly fikk traktere.

Inn fra sidelinjen dukket det imidlertid opp noen såkalte «svevebrett», i virkeligheten bare et hybrid mellom et skateboard og en mini-segway. Ikke akkurat det samme … spesielt ikke når sistnevnte også truer med å eksplodere under føttene dine.

Hvordan skal vi så oppsummere teknoåret 2015?

2015 har definitivt gitt oss enkelte «oj»-øyeblikk, som da Elon Musk skrev romfartshistorie da hans Space X endelig fikk landet en rakett rett før jul (noe som kan gjøre romturisme mulig … samt senke lista for en Mars-reise).

Eller de mange kule bruksområdene for kunstig intelligens, og da spesielt i underholdningens tjeneste (vi ser bort fra den eventuelle utslettelsen av menneskeheten nå som også robotene blir mer avanserte).

Vi er altså på langt nær skuffet, selv om mange av de tingene vi håpet skulle komme i år ble utsatt til neste år. Som regel skyldes dette at teknologien ikke var helt moden for lansering, eller at noen bare fikk en enda bedre idé. Vi er generelt sett tilhengere av at ting gjøres ordentlig, slik at man ikke sløser bort gode sjanser.

2015 kan dermed sies å ha vært en god oppvarming til det vi håper kan bli et heidundrandes teknoår i 2016 … noe som heldigvis bare er noen få, festglade dager unna!