2 minutter å lese

Hvor krise er det å glemme en smiley når du svarer kjæresten?

Du kan jo gjøre et forsøk selv:

Hva føler du når sender noen en melding med et spørsmål, og bare får dette tilbake som svar?

nei

Se så for deg at du i stedet får denne som svar. Føles det kanskje litt bedre?

neismil

– Det er ikke alltid lett å skjønne tonen i en melding. Om jeg skriver en lang melding, og skriver noe sarkastisk, så ser det stygt ut når jeg ikke smiler. Det kan misforstås veldig, det er humor som ikke leses så godt på melding, sier Sofie (20).

Hun er i likhet med de fleste andre jentene i en intervjuundersøkelse gjennomført av Telenor Research, en aktiv bruker av smilefjes i meldinger. Med i undersøkelsen var jenter og gutter i alderen 18-27 år.

I motsetning til jentene, var ikke gutta like ivrige på smileyene:

– Når jeg tekster med jenter blir det litt mer smileys. Hvis ikke virker du sur, har jeg hørt. Men da synes jeg man leser litt mye ut av det – jeg kan tekste til kompiser uten å bruke smilefjes, mens jenter bruker det kanskje litt mer. Du tilvenner deg litt til den samtalen du er i, sier Leo (21).

hjerte

Ifølge Telenors seniorforsker Wenche Nag, som gjennomførte disse samtalene i januar, ble det ganske klart at verdien av et smilefjes noen ganger kan være veldig stor – og at fordelingen mellom kjønnene tidvis er veldig ujevn.

– De har åpenbart ulikt forhold til bruk av «smileys» både på chat og sms. Gutta bruker det mindre enn jentene. Når de kommuniserer, lurte jentene på hva guttene mente med å utelate «smileys». Og svaret fra guttene var ofte at de ikke mente noe som helst med å utelate dem. De bare glemte å bruke dem, sier Nag til Link.no.

–  Men samtidig var både jentene og guttene veldig klar over at de hadde en tendens til å bruke dem ulikt, og prøvde å komme hverandre i møte, legger hun til.

Noe også Kasper på 20 år kan gå god for:

– Jeg er blitt flinkere. Om det blir litt oppstyr, koster det meg ikke så mye å trykke på smilyen, for å møtes litt på havveien.

Link.no gjør oppmerksom på at sitatene som er brukt i artikkelen er hentet fra fokusgruppe-intervjuene som ble gjennomført av Telenor Research.