Foto: Apple

3 minutter å lese

Hvorfor kjøper nordmenn egentlig færre nettbrett?

Da det norske fagbladet Elektronikkbransjen tidligere i vinter la fram tallene for hvordan salget av elektronikk hadde gått her til lands i 2014, var det spesielt ett resultat som vakte oppsikt:

Salget av nettbrett i 2014 stupte hele 36,7 prosent fra året før, med «bare» 700.000 solgte enheter. Også internasjonalt merker man samme trenden, i hvert fall når det gjelder Apples iPad.

Hva skyldes så dette dramatiske fallet? Er folk rett og slett blitt lei av nettbrettene sine … eller er det kanskje det helt motsatte som er tilfellet?

ipad
Foto: Apple

 

Først av alt må vi se tilbake til 2013, da nettbrett virkelig var en het potet for elektronikkbransjen. Det året kjøpte nordmenn hele 950.000 nettbrett, en økning på imponerende 90 prosent fra 2012.

Helt på tampen av 2012 kom iPad mini, og i rekordåret 2013 fikk vi både iPad Air og iPad mini med Retina-skjerm. I tillegg kunne de som foretrekker Android fråtse i en lang rekke spreke modeller, små som store.

Dette er nettbrett som fortsatt befinner seg i folks hjem, og som fortsatt er fullt brukelige. Det har heller ikke skjedd spesielt mye revolusjonerende innen nettbrettverden som har gjort at folk føler de må løpe ut og kjøpe nye og oppgraderte versjoner.

    Nettbrettene har etterhvert nådd en smertegrense på hvor tynne de kan bli? Foto: Samsung
Nettbrettene har etterhvert nådd en smertegrense på hvor tynne de kan bli? Foto: Samsung

Dessuten har nettbrett noen klare fordeler over mobiltelefoner – som vi ser at byttes ut langt hyppigere. Nettbrett større batterier som varer mye lengre, samt at de ikke er like utsatt for skader siden man ikke tar dem med seg overalt.

Som Fastcodesign slår fast: Det at folk ikke bytter ut iPadene sine så ofte, er faktisk et tegn på at Apple har lykkes med å lage å en dings som kan vare en god stund. Og det er jo en god ting i dagens bruk-og-kast-samfunn?

Skal vi tro målinger Apple har gjort, samler heller ikke nettbrettene støv i de tusen hjem – iPad-bruken er nemlig fortsatt svært stabil.

Også kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, tror ifølge Kampanje at nedgangen kan skyldes at mange hjem allerede har et eller to nettbrett som de ikke trenger å oppgradere helt ennå.

Men også hun kommer ikke utenom den stadig større elefanten i rommet, nemlig «phableten» – en krysning mellom phone og tablet. Nå som nesten alle smarttelefon-produsenter tilbyr jumbovarianter av telefonene sine, senest Apple med sin iPhone 6 Plus, forsvinner kanskje behovet for et nettbrett i tillegg?

Her er en omtrentlig sammenstilling av (fra venstre) iPad Air 2, iPad Mini, iPhone 6 Plus og iPhone 6. Foto: Apple / Link.no
Her er en omtrentlig sammenstilling av (fra venstre) iPad Air 2, iPad Mini, iPhone 6 Plus og iPhone 6. Foto: Apple / Link.no

– Jeg tror nettbrettet kommer litt i press mellom pc og mobil. Mobilskjermene blir større, og lettere å surfe med. Og de aller fleste har gjerne en mobil, sier Ottemo til Kampanje.

Men også pc-ene har begynt å slå tilbake mot konkurransen fra nettbrettene, skal vi tro Ottemo:

– Vi ser også at salg av pc-er vokser igjen. De kommer nå med trykkfølsomme skjermer og litt flere formfaktorer. Du kan blant annet snu på skjermen, noe som gjerne oppfattes litt mer anvendelig.

Nettbrett eller bærbar pc? Microsofts Surface Pro 3 er et av stadig flere produkter som er begge deler. Foto: Microsoft
Nettbrett eller bærbar pc? Microsofts Surface Pro 3 er et av stadig flere produkter som er begge deler. Foto: Microsoft

Men, hei – etter mange nok år med dingsehysteri blant nordmenn kjenner vi lusa på gangen:

Selv om folk tilsynelatende er fornøyde med nettbrettene sine dag, er det bare å vente til det kommer en ny og superhet modell på markedet (som den ryktede iPad Pro?) – da skal vi nok se at salget skyter fart igjen …

 

Her er andre tendenser fra Elektronikkbranjsens undersøkelse:

• Folk beholder mobilen lengre (i snitt 2,5 år) og bruker også mer penger når de skal skaffe seg en ny
• Salget av DAB-radioer økte med 30 prosent fra 2013 til 2014
• TV-salget økte med 3,6 prosent fra 2013 til 2014
• Salget av både DVD- og BluRay-spillerne faller kraftig, med henholdsvis fire og 36 prosent