3 minutter å lese

Insta-krig mot Snapchat: Nå kommer Instagram Stories!

Snapchat skulle ikke få ha sin Min Story-funksjon i fred altfor lenge. Nå girer nemlig Instagram opp noen hakk i kampen mot konkurrenten, og lanserer like godt Instagram Stories – en mer eller mindre reinspikka kopi av konkurrentens funksjon.

Akkurat som hos Snapchat gir dette deg mulighet til å samle og dele flere hendelser gjennom døgnet i en litt tettere og mer personlig ramme, uten at det du legger ut nødvendigvis blir delt på din vanlige Instagram-profil.

Etterhvert som du legger ut bilder og videoer i din egen «story», vil disse dukke opp i en samlet form for de som måtte være interessert i å se.

Terskelen for å legge ut ting her vil potensielt heller ikke være så høy, ettersom ting forsvinner fra historien etter 24 timer.

Samtidig introduseres også en rekke nye verktøy for å leke deg mer med det du legger ut. Også dette vil virke kjent for erfarne snapchattere: Du kan tegne på bilder og videoer, eller legge på forskjellige stempler og emojis.

tegne

Ifølge Instagram-eier Facebook skal den nye funksjonen dukke opp til appene for iOS og Android i løpet av de neste ukene, med en internasjonal utrulling som starter allerede i ettermiddag.

Straks du har Stories på plass, vil du merke dette ved at det øverst i Instagram-feeden din vil dukke opp «historier» fra folk du følger. Straks det er noe nytt innhold å se, vil det bli markert med fargede ringer rundt profilbildene.

instagif

For å se på det noen har lagt ut, er det bare å trykke på profilbildet, for deretter å styre tempoet på visningen ved å tappe på bildene eller videoene – eller sveipe for å hoppe til neste persons story.

I motsetning til de vanlige Instagram-postene, kan du ikke legge igjen likes eller offentlige kommentarer til det du måtte se. Du kan imidlertid sende en direktemelding til den som har lagt ut bildet eller videoen.

Alle som har brukt Snapchat en god del, vet også at det kanskje ikke er like smart å dele alt du gjør med alle – som for eksempel sjefen. Her har også Instagram valgt å være føre var, og introduserer helt fra start en måte å luke ut folk som ikke skal få se det du legger ut i story-feeden din.

LES OGSÅ: Når sjefen er på Snapchat: Slik unngår du de pinlige øyeblikkene

gjemme

Ellers gjelder de samme innstillingene du måtte ha for Instagram ellers: Er profilen din privat, vil også story-feeden bare være tilgjengelig for de som har fått lov til å følge deg. Du kan til enhver tid sveipe opp når du ser på din egen story for å se hvem som har sett bildene eller videoene du har lagt ut.

Og om du legger ut noe du er spesielt godt fornøyd med, og gjerne vil bevare for ettertiden, er det enkelt å publisere det rett til din vanlige Instagram-feed.

Hvordan vil så dette påvirke hvordan folk flest bruker Instagram … og Snapchat? Tiden vil vise, men vi tør vel tippe på at Instagram neppe vil bli mindre populært etter dette. Heller ikke hos redaksjonelle og kommersielle aktører?