7 minutter å lese

Kan Facebook slå Snapchat, Periscope … og YouTube?

– Vi går nå inn i en ny gullalder for video. Jeg blir ikke overrasket dersom vi om fem år ser at det innholdet folk flest deler på daglig basis er video, sier Facebook-sjef Mark Zuckerberg til BuzzFeed News.

Skal vi tro den enorme video-oppdateringen Facebook ruller ut i disse dager, vil mye av dette video-innholdet være live.

Og, om de får det som de vil, kan dette raskt bli videotjenesten du kommuniserer med venner og kjente på om et år eller to.

fb_live

Facebook har det siste året vist at de satser hardt på video (se faktaboks) – men det er først nå de virkelig setter inn støtet.

Ganske snart vil du se nemlig en helt ny knapp i Facebook-appen for video, som tilsynelatende overtar plassen fra det gamle Messenger-ikonet (som du sikkert vet ble chattetjenesten skjøvet ut i en egen app for en god stund tilbake).

videolive

Dette er for vår del kanskje den aller største – og mest nødvendige – endringen Facebook kunne gjort på videofronten akkurat nå. Vi har mange ganger ergret oss over å ikke kunne finne tilbake til en video vi så ett eller annet sted i feeden, og med stadig flere videoer er problemet bare blitt større.

Det er mest sannsynlig noe som kan bli lettere når alle videoene samles på ett sted, kombinert med søk og andre funksjoner som gjør det lettere å finne godt innhold.

Spesielt live-videoer vil få en framtredende plass her. Du får raskt oversikt over hvem av dine venner og sider du følger som tilbyr live-strømmer akkurat nå, samtidig som det er lett å hive seg på andre livestrømmer av interesse fra hele verden.

Det er også lettere enn noensinne å sette i gang sin egen live-feed. Enten til et stort offentlig publikum, eller til et mindre og mer nøye utvalgt et.

prelive

Om du har brukt live-video-apper som Periscope (stakkars dem nå …?) vil du ganske sikkert ha fått med deg hvor populært det er å vise din interesse underveis i en livestrøm enten via kommentarer, eller ved å overøse feeden med hjerter.

Facebook vil naturligvis ikke være dårligere, og rigger nå i stand et helt sett med verktøy som gjør sendingene mer interaktive. Blant annet slipper de løs sine nye reaksjons-emotikoner også i live-videoene, slik at du som tilskuer kan reagere på det som skjer underveis med mer enn bare hjerter. Om du trykker på en slik reaksjon, vil også profilbildet ditt vises i et lite glimt først, slik at man kan se hvem som har reagert hvordan …

En fin, liten feedback til den som kringkaster, altså – ved siden av kommentarfeltet som vil rulle og gå under selve videoen. Disse sanntidsreaksjonene vil forøvrig spilles av på samme tidspunkt også i den lagrede versjonen av videoen som kan sees i etterkant. På denne måten kan man også i ettertiden se hvordan folk på nettet reagerte for eksempel på en live-overført tale fra en profilert politiker:

reactions_gif

Basert på data Facebook har innhentet fra de første ukene med live-video, ser de at folk kommenterer ti ganger så mye live-videoer enn de gjør på vanlige videoer. Sannsynligvis kan dette forklares med at folk setter pris på muligheten til å kommentere det som skjer eller sies i videoen, og ikke bare videoen i sin helhet.

Men også den som lager og strømmer videoer får nå mer spennende verktøy å leke seg med i form av fem forskjellige live-filtre som kan legges på videoene. Snart vil folk også få muligheten til å tegne eller skisse på videoene mens de live-sendes.

filtre

Før du setter i gang en live-video, kan du altså bestemme hvem som skal se den: Venner, familie eller potensielt veldig mange flere. Du kan også opplyse om hvor du sender fra, så folk kan koble seg inn på live-sendinger i nærheten … eller fra andre siden av jorda, for den saks skyld.

Nytt er også at du kan live-strømme video bare til medlemmene i en Facebook-gruppe, eller til folk som har meldt seg på et arrangement. Fint for vennegjenger, eller til de som ikke kunne være med på en fest de var invitert på. Med denne funksjonen kan for eksempel artister også invitere folk til live-konserter på internett, forfattere til live-bokbad, og så videre …

Og om du vil ha med en venn til å følge en spesiell video-feed sammen med deg, er det enkelt å invitere vedkommende med på moroa mens det hele foregår.

Live-Invite-Friends-iOS

Det er i det hele tatt mange nye muligheter for organisering av live-overføringer som nå blir opp til Facebook-brukerne selv å finne ut av. Og nettopp fordi vi snakker om Facebook, er denne enorme live-satsningen noe det kan være viktig å følge med på. Og kanskje skjelve litt i buksa, om du driver en konkurrerende tjeneste.

Med over én milliard aktive brukere daglig, er det ingen som kan slå Facebook i rekkevidde. Når selskapet nå også jobber hardt for å spre og tilgjengeliggjøre både live og lagrede videoer til disse brukere, sier det seg selv at mange vil søke til tjenesten når de vil nå ut med sitt budskap.

– Om du er en offentlig person, er det ingen som kan måle seg med publikummet vårt. Si at du er Jimmy Fallon og vil gå live, da er det ikke verdt tiden din med mindre du kan nå et publikum som er like stort som det du kan nå på tv, sier Mark Zuckerberg til BuzzFeed på spørsmål om hvordan Facebook skiller seg fra konkurrentene.

Videosendingene kan du for eksempel bli varslet om fordi du en fan av noen, eller fordi du oppdager dem via de nye videoseksjonene som viser profilerte eller interessante avsendere.

topics

En ting er kjendiser – eller politikere som Hillary Clinton, som talte for over 200.000 seere via en live-video nylig. En annen ting er sånne som deg og meg, som gjerne også vil ha et publikum av venner og familie om vi først går til det skrittet å live-strømme noe.

Og hvor er så disse vennene og familiemedlemmene? Jo, på Facebook. Som Zuckerberg selv sier:

– Om du er en person som vil dele noe med vennene dine, så hjelper det å ha vennene dine der.

Hvordan dette vil påvirke hvilke tjenester folk søker til om de vil kommunisere med video om et par-tre år, gjenstår selvfølgelig å se. Aktører som YouTube og Snapchat har allerede solide og gode brukermasser på nett, mens Twitter-eide Periscope til tross for et imponerede førsteår kanskje merker Facebook puste dem i nakken?

Som alltid med internett, er det svært få som klarer å forutse hva som vil skje. Når det først skjer, skjer det også med enorm hastighet – og mest sannsynlig er det nå altså noen som filmer og live-strømmer det.

PS: I løpet av de neste ukene vil også vi her i Norge få tilgang til Live Map, et nettleser-basert verdenskart som lar deg finne live-strømmer fra hele verden – foreløpig er funksjonen bare tilgjengelig for amerikanske Facebook-brukere.

livemap

En artig funksjon knyttet til slik geosnoking, er at du også kan se hvor i verden folk ser på videoene:

sending

[panel style=»panel-info»]
[panel-header]

Facebook satser på video!

[/panel-header]
[panel-content]

I august i fjor begynte Facebook å teste ut livesending av video i det små, i første omgang bare for høyprofilerte folk som kjendiser, sportsutøvere og journalister.

Som med mye annet Facebook gjør, sluttet det raskt å være en forsiktig satsing: Allerede i januar rullet de ut tjenesten for alle Facebook-brukere.

Og det tok raskt av, skal vi tro prosjektlederne Fidji Simo og Maher Saba. I et oppsummeringsmøte i februar oppdaterte de Zuckerberg (som da akkurat hadde kommet tilbake fra pappaperm) om hvor mange som faktisk hadde begynt å strømme live-video via Facebook – og ting skjøt fart. Raskt.

Om det er noe tvil om at Facebook og Mark Zuckerberg nå virkelig setter inn støtet på live-video:

Ifølge BuzzFeed besto det originale Live-teamet av rundt et dusin folk. Men etter februar-møtet ble det klart at de trengte mange flere folk om alt de hadde diskutert skulle bli noe av.

– Møtet var på en torsdag, og på mandag sto Saba og jeg foran 150 utviklere, sier Simo til BuzzFeed.

[/panel-content]
[/panel]