4 minutter å lese

KjellTechs definitive guide til hjemmekontor

Tirsdag 22. september skal NAF gjennomføre det de kaller «norgeshistoriens største trafikkeksperiment» – med kallenavnet «Kampen om tiden» – i et forsøk på å fjerne køen på E18 inn til Oslo.

– For å kunne løse de formidable trafikkutfordringene vi står overfor, er vi nødt til å jobbe sammen. Med «Kampen om tiden» skal vi ikke bare peke på utfordringene, men komme med konkrete løsninger til hva norske trafikanter, samfunnsaktører og ikke minst myndighetene bør gjøre for å ta tilbake tiden vi mister hver dag på å stå i kø, sier NAF-sjef Stig Skjøstad i NAF på egne hjemmesider.

For å lykkes med dette, må trafikken inn til byen reduseres med 15 prosent. I rushtiden innebærer ikke dette mer enn 600 bilister. Disse oppfordres til samkjøring, sykling, kollektivtrafikk eller fleksibel arbeidstid for å unngå rushen.

Men det aller, aller beste må nok sies å være selve arbeidslivets hellige gral: Hjemmekontoret.

Å arbeide hjemme er ingen lek (med mindre du jobber som spillanmelder). Derfor har Telenor innhentet kompetanse på feltet fra konsulentselskapet KjellTech.

Kjelltech_logo

KjellTech sitter på tall som sier at hvis bare 50% av opp til 100% av norske kontoransatte hadde jobbet hjemme, kunne kontorplasser tilsvarende en regnskogfotballbane vært spart i CO2-utslipp. Hvert eneste minutt. I de store byene. I rushtiden.

Her er derfor KjellTechs definitive guide til deg som lar bilen stå, og heller velge å tilbringe arbeidsdagen innenfor hjemmets lune vegger:

 

1. Vis omverdenen at du faktisk jobber

Det er en god gammel floskel at man kan bruke hjemmekontor til å gjemme seg. Floskler skal man ikke kimse av. De fleste visdomsord er jo nettopp floskler.

Ring til noen kolleger på jobb og spør om de også hadde problemer med mailen sin fra klokka 05.30 til rundt 07.00 i dag tidlig. Merkelige greier. Men nå funker det fint – noe du også kan bekrefte i en e-post med opptil flere på kopi.

Det er også lettere å se travel ut når man har noen å være travel sammen med. Ta gjerne en kjapp tur utenfor døra og se litt travel ut i gata. Er du heldig kan du bli sett av en arbeidsledig. Eller du kan slå av en travel prat med en som er ute i samme ærend før dere må skynde dere hver til sitt.

lunch_624_travelkjell

 

2. Vær obs på distraksjoner

Fokus på arbeidsoppgavene som skal gjøres er det viktigste. Ikke hvor man sitter når man fokuserer. Det gjelder spesielt for alle de som bare fokuserer, men ikke leverer. Å ikke levere kan man gjøre hvor som helst. Der har vi mye å lære av den oppvoksende generasjon.

Den viktigste forskjellen mellom vanlig kontor og hjemmekontor er uansett den dårlige samvittigheten. Den gnagende følelsen av at et SWAT-team av mellomledere med ladde timelister plutselig denger inn gjennom de uvaskede vindusrutene. Mens du vasker dem.

 

3. Arbeid kan ta mange former

Det er ikke i noens interesse at arbeidstakere forholder seg strengt til normert arbeidstid, et institutt som mest av alt setter kreative tøyler på individer som ønsker å yte det lille ekstra.

Straks du har innfunnet deg med tanken om grenseløst arbeid, er du også fri for de kunstige grensene såkalt «arbeidstid», «arbeidsform» og «arbeidssted» tradisjonelt setter på deg (sistnevnte opphevet du allerede i det øyeblikket du ikke satte din fot på kontoret).

Dermed står (les: ligger) du fritt til å jobbe når du vil, hvor du vil. Om du ikke skulle rekke å dempe volumet på tv-en før du svarer på anropet fra sjefen, vil forsikringen om jevn flyt i skyen overdøve det meste.

 

4. Velg jobbantrekk med omhu

kjell_Aldri undervurder viktigheten av å være velkledd på jobb, uansett hvor denne jobbingen måtte foregå. Hva som ligger i begrepet velkledd, er imidlertid svært relativt.

Sosiale normer tilsier kanskje dress og slips på kontoret, akkurat slik praktiske hensyn gjør at snekkere har på snekkerbukser. I ditt eget hjem dikterer du både hva som er sosialt akseptabelt og praktisk i bruk, enten det er boksershorts, slåbrok eller joggebukse. Mange av verdens viktigste beslutninger er blitt tatt i boksershortsen. Bare ikke i din. Ennå.

I tilfelle videokonferanser, kan det lønne seg å følge eventuelle kleskodekser fra midjen og opp.

 

5. Bruk rett verktøy

Jobben din har garantert mange fellesverktøy med høy grad av gjennomsiktighet. Ikke vær redd for å synliggjøre økter i felleskalenderen, og ikke vær redd for å innkalle til møter – disse kan til gjengjeld også flyttes i det uendelige, et åpenbart tegn på en hektisk arbeidshverdag med høy grad av prioriterte oppgaver.

For mange er også telefonen et av de viktigste arbeidsverktøyene, der ingenting sier «busy» mer enn et opptattsignal. Om noe oppleves som jobb – som den ukentlige, obligatoriske telefonen til bestemor – skal ingen kunne komme (gjennom opptattsignalet) og si at du ikke har jobbet.

lunch_802_referat

LunchBok2packshot
… og mens du sitter her og leser viktig, jobbrelatert informasjon på internett i arbeidstida: Hvorfor ikke delta i en konkurranse der du kan vinne Børge Lunds siste LUNCH-mesterverk i bokform, «Ikke jobb mens jeg forstyrrer»?

Delta i konkurransen på Telenor Norges Facebook-side, så kan et av tre eksemplarer med en personlig hilsen fra selveste Børge bli ditt!