Alle foto: Bjørn A. Grimstad

3 minutter å lese

Klarer å du gjøre det samme som kode-kidsa?

Lær Kidsa Koding lærer barn og unge å programmere, bygge roboter og mye annet moro. Her er noen smakebiter på hva som foregår på arrangementene:

 

Lag en robot som kan tegne

Robotprogrammering kombinerer fagene programmering og elektronikk. Du trenger endel fysiske gjenstander samt et dataprogram for å starte.

Sammen med «byggesettet» Arduino kommer det også programvare som fungerer på Windows, Mac og Linux. Med dette programmet kan du styre lys, små motorer og andre dingser til å gjøre det du vil.

Da må du selvsagt ha noen lys og dingser. Kursansvarlig Joachim Skeie har tatt med en 3D-printet base med to hjul, to små steppermotorer og … en tusj.

Når roboten er satt sammen gir Skeie kursdeltagerne forskjellige koderekker som skal brukes til å styre de to små motorene ved å manipulere fart, rotasjonsretning og bevegelsesmønstre.

Fester du til slutt en penn på roboten med et strikk, og deretter plasserer den på et ark, vil roboten forhåpentlig tegne mønstre ut fra hvordan du har kodet den.

Voila, du har en penbot!

På NDC Code Club fikk barn og voksne prøve seg på å programmere en robot til å tegne mønstre på et ark – en såkalt penbot.
På NDC Code Club fikk barn og voksne prøve seg på å programmere en robot til å tegne mønstre på et ark – en såkalt penbot.

 

Lag et katt- og mus-spill

Scratch er et enkelt og underholdende spill som er oversatt til norsk – og siden det er nettbasert, fungerer det også på alle datamaskiner. Alle fra barn til foreldre kan ha glede av dette programmet.

Scratch fungerer ved at du drar og slipper kommandoer over på en hvit flate, hvor spillet blir til. Du har mange valg: bakgrunner, bevegelser, lyder, hendelser. Når du i tillegg kan fylle inn variabler i tallfeltene, får spillet raskt en personlig stil.

Det finnes flere oppskrifter du kan følge for å lage forskjellige spill. Spillet som barna på NDC Code Club lager heter «Felix og Herbert».

felix

Spillreglene blir til ved at du danner såkalte skripts ved å legge bokser etter hverandre og fyller inn med tall. For eksempel kan et skript være:

  • Trommeslag 3 varer i 0,25 takter
  • Hvis Felix rører Herbert, si «Tok deg!» i ett sekund

Her kan du velge hva Felix sier, hvor lenge han sier det og andre parametre.

– Jeg prøvde dette spillet en gang hjemme, men det gikk ikke veldig bra. Her på kurset gikk det mye bedre. Det er utrolig kult når du får det til og ser at tingene beveger på seg, sier Nora Aune (9).

– Man må følge forskjellige oppskrifter. Noen ganger gjør man det feil og da må man gå tilbake noen steg. Man kan lage mange forskjellige spill. Det er veldig morsomt, sier hun.

Underveis tester du om spillet fungerer slik det skal ved å trykke på et grønt flagg. Har du gjort alt riktig kan du spille ditt første hjemmelagde spill.

 

Lag et avansert spill

Om du vil ta spillprogrammeringen opp et hakk, finnes det flere verktøy der ute du kan sette fingrene i. To av disse heter Blender og Unreal Engine.

– Det som er kult er at utviklerne av disse programmene har lagt dem ut for gratis nedlastning. De er ganske avanserte, så man må regne med å bruke en del tid på å lære dem, sier Øystein Kjensli (17) – som har gjort nettopp dette.

Denne videoen viser hvordan man bruker Unreal Engine til å bygge selve landskapet i spillet, mens man i Blender skaper forskjellig «kunst» og deres egenskaper i den spillverdenen man har skapt. Fordi det nettopp tar lang tid, er videoen speedet opp 30 ganger:

Et sted å starte er å lage enkle objekter i Blender, som i kurset på NDC Code Club var en diamant. Deretter lagde kursdeltakerne et gulv som den kan ligge på. Så trengte den skygger, før de programmerte inn fysikken: hvordan den faller, glir og blir liggende.

 

LES OGSÅ: