4 minutter å lese

J.J. Abrams fronter ny app som blander Snapchat og Final Cut

(AUSTIN): Må selv amatører bli proffere for å skille seg ut i den enorme mengden innhold som postes på nettet? Strekker det til med Snapchat og Instagram, eller trenger vi enda flere og bedre verktøy for å få uttrykt oss skikkelig?

Disse spørsmålene ble tatt opp under en av de mest forhåndsomtalte øktene på forrige ukes South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas. «Star Wars»-regissøren J.J. Abrams tok scenen sammen med kameraten Andrew Jarecki, som blant annet er kjent for HBO-serien «The Jinx».

Da han laget «Star Wars: The Force Awakens» hadde Abrams formodentlig all verdens teknologi for sine hender, og utfordringen var å beholde det menneskelige elementet (mer om det litt senere).

Les også: Fem ting fra «Star Wars» som er i ferd med å bli virkelighet

Det å skape og dele innhold var tidligere forbeholdt profesjonelle som ham. Nå er prosessen langt på vei demokratisert, takket være stadig fremadstormende teknologi.

Men helt på linje er vi nå likevel ikke.

– Det er fortsatt en stor gruppe mennesker som kan lage fantastisk innhold, men som mangler teknologien til å gjennomføre det, sier Jarecki.

Det som har manglet, ifølge ham, er et godt tilbud mellom Snapchat og Final Cut.

Nemlig et verktøy som lar deg utnytte filmens verktøykasse – som klipp, bilder, overstemme og musikk – men samtidig er så enkelt, kjapt og tilgjengelig at hvem som helst kan gjøre det med mobilen.

Jarecki tar ikke bare opp problemet. Han har selv, med støtte fra J.J. Abrams, stått bak en app som skal fikse det. Den heter KnowMe, og ble sluppet på AppStore tidligere i år.

– Det er ikke bare at mange har historier å fortelle. Det er også det at vi er der med telefonene våre når noe skjer. Det var en eksplosjon i New York der noen laget en KnowMe på stedet, og det tok seks timer før The New York Times hadde noe eget, mer profesjonelt innhold å vise til, sier Jarecki.

Er det en potensiell hit, på linje med Snapchat … eller enda en døgnflue? 

Nedenfor er et kort klipp, hentet fra Facebook, som forklarer. Det de har delt, er imidlertid bare noen sekunders utdrag – og de ber deg åpne appen for å se resten. 

Om det er mest dumt eller modig at det tilsynelatende er kinkig å dele og embedde videoer utenfor selve appen, vil bare tiden vise. Men du finner også hele filmen med bakgrunnshistorie og forklaring her.

KnowMe founder & CEO #AndrewJarecki on how KnowMe got its start. [[See the rest on the app, link in bio.]]

Posted by KnowMe on 21. januar 2016

Fra scenen får vi se en live-demonstrasjon. Du kan filme i appen akkurat som en snap. Men her kan du også dra inn annet innhold, som bilder og film du har liggende på mobilen, for å skape en tidslinje – og ved å holde tommelen inne på dem kan du legge på overstemme underveis.

Til slutt kan du legge på musikk, og du har en film.

Les også: Fremtiden til kunstig intelligens og VR – og annet snadder fra SXSW 2016

Her er filmen Jarecki laget fra scenen, der han trakk inn opptak han gjorde ute i byen i Austin:

Our founder & CEO Andrew Jarecki KnowMe’d live from #SXSW yesterday with a packed house and his friend J. J. Abrams – watch and see how you can win an actual Bad Robot signed by JJ!

Posted by KnowMe on 15. mars 2016

De oppmøtte på SXSW ble ellers belønnet med noen innblikk i Abrams’ hverdag og prosessen med å lage «Star Wars». Samt helt eksklusive klipp av den kommende HBO-serien «Westworld» (med norske Ingrid Bolsø Berdal i en av rollene) fra hans produksjonsselskap, Bad Robot.

Det handler om nettopp problematikken med menneske og maskin.

via GIPHY – fra den originale filmen, «Westworld» (1973).

«Star Wars» ble åpenbart ikke laget i KnowMe, men mye av det en ser i filmen har faktisk overraskende «primitivt» opphav.

– Fordi vi kan gjøre hva vi vil i film nå om dagen, er vi blitt immune mot spesialeffekter. Utfordringen er å være klar over dette, og bruke verktøyene så økonomisk som mulig. Vi må spørre hva vi trenger å ha, fremfor hva vi klarer å utrette, sier Abrams.

Han avslører at så mye som ti prosent av det du ser i den ferdige filmen ikke er tatt opp på de store settene, men filmet hos Abrams’ eget produksjonsselskap – for å fylle ut med mer menneskelige og personlige øyeblikk.

Nettopp det «trenger», som ingen teknologi kan gi.