2 minutter å lese

Lei av at dronen din bare kan fly noen få minutter av gangen?

Du har ventet på det perfekte været, dratt til det perfekte stedet, pakket opp den perfekte dronen din, foretatt en perfekt lift-off …

Og vips, så er batteriet tomt og flyturen over.

De færreste dronene du kan kjøpe i dag har en flytid på over 20 minutter før de går tomme for strøm. Og når de først går tomme for strøm, er det ikke alltid på de mest beleilige øyeblikkene …

For de aller fleste droneentusiastene på hobbybasis har løsningen da vært å lande dronen, bytte batteripakken og fortsette flyturen. Selv om det hadde det vært mye morsommere å kunne fly uavbrutt i timesvis, er ikke nødvendigvis dette batteribyttet en dealbreaker for de fleste.

Det er det derimot for de etterhvert mange selskapene som ønsker å bruke droner i profesjonell sammenheng – enten det dreier seg om filming, pakkelevering, redningsarbeider og mer til. I slike tilfeller er det ikke alltid praktisk beleilig å lande dronen for å bytte batteri.

Løsningen kan nå vise seg å komme i form av hydrogendrevne droner. Eller, rettere sagt: Et Hycopter.

hycopter-fuel-cell-drone-1

Det singaporske selskapet Horizon Energy Systems utvikler nemlig nå et quadcopter som skal klare å holde seg hele fire timer i lufta, takket være brenselsceller som drives av hydrogen – et drivstoff som er mye lettere enn de tradisjonelle lititum-batteriene som ellers brukes.

I tillegg veier som kjent ikke hydrogen allverden, noe som gjør at et fulltanket hycopter vil veie totalt fem kilo, og kunne bære en last på opptil én kilo.

– Vi innså at kroppene på disse dronene er hule på innsiden. Og vi er nå i stand til å bruke den plassen til å fylle den med noe annet enn luft – nemlig hydrogen, sier Taras Wankewycz i Horizon Energy Systems til FOX News, som nylig var tilstede på dronekonferansen Unmanned Systems 2015 i Georgia der Hycopteret ble annonsert.

Hycopteret klarer å lagre 120 gram med hydrogengass, lagret ved 350 bar, i de to gjennomsiktige rørene som også danner hoveddelen av dronens kropp (i prototypen er disse rørene laget av klar akryl, men de er tenkt å bestå av karbonfiber i den ferdige versjonen). Ifølge Horizon kan dette gi like mye energi som det tre kilo med vanlige batterier kan klare.

Gassen gjøres om til elektrisitet av et en svært lett brenselscelle, som selv med en last på én kilo kan klare å holde dronen i lufta nærmere to og en halv time.

Til Gizmag forteller Wankewycz at selskapet skal sette igang med sine første testflyvninger av dronen til sommeren. I mellomtiden har selskapet allerede begynt å forhåndsbestillinger på dronen, selv om prisen ennå ikke er avslørt.

Prisen er kanskje ingen hindring for de mange selskapene som venter på et gjennombrudd i droneteknologien?

Om du for din egen del sliter med å godtgjøre hvor din egen sjef bør gå til innkjøp av en drone, har vi samlet seks gode grunner til hvorfor sjefen bare bør bla opp.