4 minutter å lese

En liten overraskelse til deg som skal på konsert på Telenor Arena

Det er gøy å gå på konsert – og enda bedre skal det bli, om du som Telenor-kunde har tenkt deg på konsert på Telenor Arena.

Telenor har nemlig «pyntet» konsertarenaen på Fornebu utenfor Oslo med beacons, små bluetooth-enheter som kan kommunisere direkte med mobiltelefonen din.

LES OGSÅ: Det blir stadig flere beacons – men hva er det egentlig for noe?

Om du er Telenor-kunde, har installert en nylig versjon av Mitt Telenor-appen og aktivert bluetooth på telefonen din, kan du dermed vente deg en liten overraskelse når du ankommer konsertarenaen.

– Du får en notifikasjon på telefonen din, som gir deg en verdikupong på en gratis flaske med iskaldt Imsdal-vann. Av erfaring vet vi at dette er noe som både er populært og ofte nødvendig på konserter, sier dialog manager Jens Harrison i Telenor til Link.no.

→ Les mer om Mitt Telenor-appen her

Første konsert ut er Muse den 12. juni, deretter Iron Maiden den 15. juni og Rihanna den 2. juli.

– Man kan vel trygt si at disse artistene når ut til litt ulike målgrupper, så det blir en fin måte å se hvordan forskjellige folk omfavner teknologien, sier Harrison.

Skjermbilde 2016-06-08 kl. 12.01.46

Han forteller at Telenor stadig utforsker hvordan de kan ta i bruk ny teknologi på best mulig vis, for å skape nye og gode opplevelser for brukerne.

– Beacons kan jo ha alle mulige bruksområder, så lenge vi kan definere et klart og tydelig bruksformål. Teknologien må oppfattes som verdiøkende – vi skal ikke spamme ned folk, men tilby noe som oppfattes som en ekstra verdi, sier Harrison.

– Vi håper og mener at dette tilbudet på Telenor Arena bidrar til å øke opplevelsen der og da, legger han til.

Det er imidlertid ikke bare på konserter og på Telenor Arena at beacons kan komme til god bruk. I fjor høst installerte for eksempel Telenor beacons på Ullevål Stadion, slik at tilskuerne på en rekke fotballkamper fikk seg en hyggelig overraskelse.

– Vi fikk mange gode erfaringer fra stuntet på Ullevål stadion. På forhånd hadde vi gjort en beregning over hvor mange vi trodde kom til å benytte seg av tilbudet, og ble positivt overrasket da det viste seg at langt flere enn dette tok det i bruk, sier Harrison.

Det arrangeres i tillegg til konserter en rekke andre aktiviteter på Telenor Arena, og også her kan beacons vise seg å være gull verdt.

– Det er jo ikke bare Telenor som kan bruke dem, det arrangeres jo også messer og events der utstillere kan tenke seg å gi gode tilbud direkte til telefonen til de besøkende, sier Harrison, og legger til:

– Eller kanskje arrangøren selv vil fortelle deg at du heller bør gå til en annen kiosk der det er mindre kø? Mulighetene er svært mange.

Inntil videre er beacon-bruken på et tidlig stadium, der det sankes inn verdifulle erfaring knyttet til både selve teknologien og innholdet som leveres via den.

– Foreløpig er dette en ny måte å vise at Telenor-kunder får det litt ekstra hyggelig på konsert, og at vi ikke bare er sponsor i navnet på Telenor Arena, sier Harrison.

→ Les mer om Mitt Telenor-appen her

DETTE ER BEACONS:

  • Bluetooth-sendere plassert ut i diverse forretninger, flyplasser, kafeer og arenaer. Sender ut en ID som forteller at «her er jeg», et signal som kan fanges opp av en mobiltelefon og aktivere et bestemt tilbud eller informasjon
  • Ideen er å koble sammen ens digitale og fysiske fotspor. Basert på for eksempel hva du har sett, søkt på eller kjøpt på nett, kan du få relevante opplysninger og tilbud ute i den virkelige verden.
  • For å få en oppmerksomhet fra Telenor på stadion, må du ha installert en nyere versjon av Mitt Telenor-appen (3.3 eller senere) og passe på at du er innlogget, samt ha Bluetooth aktivert
  • Bluetooth har utviklet seg mye de siste årene og spiser ikke lenger så mye batteri.

Relaterte saker