9 minutter å lese

Mer enn bare spill: Ti områder VR kan revolusjonere

Når verdens teknologigiganter ruller ut sine VR-satsinger i år, er det først og fremst dataspillene som kommer til å bli brukt som brekkstang inn mot markedet.

Det er her de største og første VR-opplevelsene vil ligge, og skal vi tro de ferske rapportene fra SteamVR-konferansen forrige uke også de beste.

Som med de aller fleste nye teknologier er det nettopp teknologien som til å begynne med får all oppmerksomheten, og lite er så effektivt for å demonstrere nye teknologi som nettopp dataspill.

Men VR kommer til å være langt mer enn bare dataspill – heldigvis. Straks teknologien modnes, vil det teknologiske aspektet nødvendigvis bli mindre viktig … og det er hvordan du bruker teknologien som vil bety noe.

Inspirert av en artikkel hos LiveScience ser vi nærmere på ti andre anvendelsesområder for VR utover spillene. Med alt dette på vei – er det rart vi gleder oss?

1. Levende bilder

En av de forrige store teknologibølgene som ikke helt klarte å få fotfeste blant folket (akkurat som tidligere runder med VR) var 3D. Også denne handlet om økt innlevelse, men i motsetning til dagens store VR-push var det filmindustrien som var primus motor for 3D.

En av utfordringene for filmindustrien når det kommer til VR, er at det stilles svært store krav til kamerautstyret – som må fange opp alt rundt deg. Etterhvert som slike kameraer bare blir bedre og mer tilgjengelige, har også teknikkene for animering av VR-film utviklet seg raskt.

Resultatet er stadig flere VR-filmer, som har mer å by på enn å bare være korte teknologidemoer. Den nylig avholdte filmfestivalen Sundance hadde i år for eksempel et eget konkurranseprogram for VR-film, der publikum fikk oppleve filmopplevelser på en helt ny måte – ifølge Variety var det publikum fikk oppleve så fascinerende at VR raskt kan bli filmmedium å måtte regne med.

Straks teknologien blir mer tilgjengelig og akseptert – både hos dem som lager opplevelsene og dem som skal konsumere dem – vil det også komme en flom av spennende innhold. Det kan alt fra være musikkonserter der du får stå på scenen (allerede kan du oppleve Paul McCartney på denne måten), til beinhard nyhetsjournalistikk slik aktører som New York Times har snust på.

Og når hvem som helst også kan spille inn sine egne VR-snutter, er det bare fantasien som setter grenser … (og apropos fantasi: vi skal ikke engang begynne å snakke om hva pornobransjen allerede planlegger med VR-teknologien.)

2. I helsetjenesten

Allerede har enkelte i helsesektoren begynt å se verdien av virtuell virkelighet – og flere skal det bli. Alle som har sett tv-serien «The Knick» skjønner hvor sjeleglade vi kan være for at kirurger i lang tid allerede har øvd seg på vanskelige operasjoner i avanserte datasimulatorer … i stedet for å teste ut vaklende teorier på sånne som deg og meg.

hjernegif

Med VR kan disse simuleringene bli enda mer realistiske for kirurgene, som dermed også kan bli bedre forberedt på fremtidige reelle operasjoner der ting helst ikke bør gå galt.

Det er flere firmaer som nå er i gang med å lage avanserte kirurgisimulatorer. Disse åpner også for muligheten til å testkjøre forestående operasjoner, med 3D-modeller basert på innskannet data fra den som skal under kniven. Dermed blir det større rom for prøving og feiling, uten at det må opprettes tilsynssaker i ettertid.

Også utenfor kirugien kan VR bidra med mye godt, som når pasienter skal rehabiliteres. Det sveitsiske selskapet MindMaze jobber for eksempel nå med å lage treningsprogrammer for slagpasienter, der man med «virutelle» øvelser blir motivert til å oppnå enda bedre resultater i virkeligheten.

3. Utforsking av rommet

Det er ikke bare-bare for vordende astronauter å forberede seg på utfordringene som møter dem i verdensrommet – der det aller meste er annerledes enn vi er vant til her nede på jorda.

Og hva er ikke da mer naturlig enn å bruke virtuell virkelighet for å forberede dem på den alternative virkeligheten som venter dem?

space

Men også de som sitter nede på jorda kan ha god bruk for VR når rommet skal utforskes, og det er nettopp slik fjernstyring av roboter via VR at NASA nå setter inn støtet. Når operatøren av en robot kan se alt som foregår rundt roboten som om de selv var der, blir det også lettere å gjøre en god jobb – slik sanntidsstyring er forøvrig også nøkkelen til å kunne fjernstyre droner her nede på jorda.

På årets CES-messe kunne NASA også vise fram en mer forbrukervennlig bi-effekt av VR-forskingen, der publikum fikk oppleve hvordan det er å være ombord i forskjellige typer romfartøyer. Ettersom de bruker teknologi som Oculus Rift, PlayStation VR, Microsoft Hololens og HTC Vive, er heldigvis veien kort fra NASAs internbruk til at vi kan få oppleve fantastiske rom-eskapader også på hjemmebane.

NASA er forøvrig ikke helt ferske i VR-gamet – sjekk bare ut denne videoen som viser hvor langt de hadde kommet allerede i 1985:

4. Mer oppslukende museumsbesøk

Det er en grense på hvor mange av de store museene rundt om i verden man rekker å besøke i løpet av et år. I hvert fall om man skal reise dit i person med fly.

Det kan endre seg, nå som stadig flere av verdens museer nå snuser på VR-teknologien. Allerede har for eksempel the British Museum arrangert virtuelle spasérturer – men da for dem som fysisk møtte opp på et arrangement på museet.

mus

Til gjengjeld er både museet – samt miniatyrverdenen Miniatur Wunderland i Hamburg – godt representert i Google Street View, der du kan ta en virtuell runde rundt i utstillingene.

I løpet av noen få år, tipper vi imidlertid at det vil være fullt mulig å besøke Guggenheim i New York, Louvre i Paris og pyramidene i Egypt på én og samme dag.

5. … og utdanning

I forlengelsen av disse virtuelle museumsbesøkene er det ikke overraskende at VR også kan finne sin naturlige plass i skolen. Tenk bare på hvor mye mer oppslukende historietimene kan bli når du selv får oppleve hendelsene?

På nettsiden Unimersiv dukker det opp stadig flere VR-prosjekter som kan gjøre deg smartere, mens spillet Cerevrum viser hvordan VR og dataspill sammen kan gi hjernen din en real boost.

Det tar nok noen år før norske elever sitter med hver sitt VR-headsett i klasserommet, men innen den tid vil vi nok få se stadig flere enkelteksempler på hvordan det å være tilstede i en situasjon kan påvirke hvordan du forholder deg til den. På mange måter er VR et perfekt virkemiddel i holdningskampanjer, som den Toyota i fjor lanserte for å vise ungdom farene ved å ikke holde øyene på veien mens de sitter bak rattet.

krasj

Apropos bilkrasj: Dette var også temaet for en av de mest interessante VR-filmene ved årets Sundance. I filmen «Cardboard Crash» får du selv føle på kroppen hvilket dilemma som kan oppstå når selvkjørende biler må bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø ved en potensiell krasjsituasjon … (du kan selv oppleve filmen på Android og iPhone).

6. Mer effektiv produksjon

Allerede har robotene overtatt jobbene til stadig flere fabrikkarbeidere – det er ikke mange mennesker som lenger gjør tunge løft når for eksempel biler skal bygges.

Fortsatt er det heldigivis mennesker som designer bilene, og med VR kan det blir en mer strømlinjeformet og effektiv prosess når man får hentet prototypingen ut av skjermen og «inn i rommet».

For eksempel har Ford begynt å ta i bruk Oculus Rift når de skal designe nye biler. I deres Immersion Lab i Michigan kan de ansatte inspirere og sette seg inn i bilmodeller som ennå ikke er bygget, for på denne måten å oppdage potensielle feil og forbedringer før robotene begynner å masseprodusere bilene.

ford

Også Volvo har begynt å omfavne slike muligheter, men har selv valgt å gå for alternativ virkelighet (AR) ogMicrosoft Hololens når de nå skal lage nye biler.

… og når bilene først er produsert, skal de jo selges. Også da kan VR komme godt med, som vi så da Mercedes lagde en VR-kampanje som var minst like god reklame for Norge som den var for selve bilen.

7. I rettssalen

Nå er riktignok Norge i ferd med å avskaffe juryordningen. Men i andre deler av verden vil jurymedlemmer muligens lettere kunne sette seg inn i situasjonene de skal bedømme om de får oppleve dem i en virtuell virkelighet.

Det mener i hvert fall forskere ved rettsmedisinsk institutt ved universitetet i Zürich, som i 2014 offentliggjorde en forskningsrapport som viste at jurymedlemmer syntes det var enklere å forstå komplekse saksdetaljer når de fikk dem presentert via VR. Blant annet rekonstruerte forskerne en scene der politiet ble skutt mot – og da de involverte politimennene fikk oppleve scenen på nytt via VR, var det ifølge dem som å være der igjen.

scebe

8. Opptrening av militære (og andre)

En ting er at man kan rekonstruere scener som har vært, men med VR kan man også sette folk inn i situasjoner som kan skje – et uvurderlig verktøy for militære, som har en lang tradisjon for å ta i bruk moderne simulasjonsteknologi.

Som du kanskje kan forvente, er dette noe mange militærfolk er fullstendig klar over – og har tatt i bruk. For eksempel US Army, som allerede nå trener opp personell ved hjelp av VR. Ved å komme så nær på potensielle situasjoner som man kan gjøre i VR, blir soldatene også bedre forberedt på ekte situasjoner om de skulle inntreffe.

army

Også andre som jobber i yrker der man må være forberedt, for eksempel personalet ombord i fly, tog eller båter, kan nok ha god nytte av slike VR-øvelser.

9. Stressmestring

Om soldatene som blir opptrent i VR møter på farlige situasjoner på ordentlig – og overlever – kan de muligens få god hjelp av VR også når de vender tilbake. Akkurat slik man kan rekonstruere hendelsene på et åsted i VR, kan man også gjenskape de ekstreme situasjonene som kan ha ført til posttraumatisk stress hos krigsveteraner.

Det å gjenoppleve disse stressituasjonene i kontrollerte omgivelser kan nemlig være nøkkelen for å bli bedre. Det å komme i kontakt med ting man frykter på denne måten, kan også være til god hjelp i behandlingen av folk med ekstreme fobier …

Også stress av den mer hverdagslige formen kan bekjempes med VR, som viser seg å være et ypperlig meditasjonsverktøy.

10. Shopping!

Sist, men absolutt ikke minst: I en verden der vi handler mer og mer på nett, er det mange som etterhvert savner muligheten til å se og «føle» på gjenstandene de vurderer å kjøpe.

Løsningen? VR!

Allerede har apper som Trillenium begynt å snuse på muligheten for forbrukere til å vandre rundt i virtuelle butikker, også sammen med venner … slik at du aldri vil savne måten vi shoppet på i gode, gamle dager.