6 minutter å lese

Nå kan du spille deg selv … men vil du det?

Du kjenner deg kanskje igjen: Etter å ha fyrt opp det nye storspillet du har ventet på i en evighet, tar det nok en liten evighet før du kommer i gang med selve spillingen. Først må du nemlig lage den perfekte avatar, noe som gjerne tar litt lenger tid enn forventet takket være stadig mer avanserte verktøy.

For hvem vil vel bruke timevis av verdifull spilletid på å ergre seg over en hovedperson du ikke er helt fornøyd med – spesielt ikke om du har basert avataren på hvordan du selv ser ut?

Ønsket om å ville spille en figur som minner om deg selv er ikke nytt. Nintendo har lenge holdt på med de karikerte Mii-ene sine (nå også i en egen mobilapp), og produsenter som EA Sports lar deg lage spill(er)figurer basert på et foto av deg selv. Resultatene og prosedyrene varierer imidlertid fra spill til spill, og sluttproduktet heller ikke alltid spot on.

Inn fra siden kommer den relativt nye aktøren Uraniom, som vil gjøre det lettere enn noen gang å sette ditt eget fjes inn i en rekke populære spill – ved hjelp av 3D-scanning.

Da Link.no var på årets MWC-mobilmesse i Barcelona, fikk vi selv testet ut teknologien i praksis på Intels stand. En representant fra Intel scannet inn hodet mitt fra alle kanter via et HP-nettbrett med et innebygget RealSense-kamera.

RealSense er en relativt ny kamerateknologi fra Intel, som har begynt å dukke opp i stadig flere dingser. Kameraet består i realiteten av tre forskjellige elementer: Et 1080p HD-kamera, et infrarødt kamera og en infrarød laserprojektor. Sammen kan disse tre «se» på samme måte som det menneskelige øyet, og dermed fange opp både dybde og bevegelse.

Teknologien er imidlertid ikke mye verdt uten programvare som kan benytte seg av den, og det er her Uraniom kommer inn – i tett samspill med appen fra itSeez3D som scanner gjenstander og lagrer informasjonen i et forståelig filformat som andre programmer (som Uraniom) kan benytte seg av.

scan_gif

På selve standen i Barcelona fikk vi ikke gjort stort annet enn å se hvordan innscanningen foregikk, samt se hvordan 3d-hodet raskt dukket opp i Uranioms egenutviklede program etter å ha vært en kjapp tur innom noen servere i skyen som gjorde filene klare for sin videre ferd inn i dataspillenes verden.

Samtidig fikk vi også konstatert at moderne teknologi på mirakuløst vis får deg til å se enda mer sliten ut enn du faktisk er etter et «par-tre» øl dagen i forveien – eller kan vi kanskje skylde på de dårlige lysforholdene under innscanningen?

Her er en liten preview vi fikk av en smått sliten og skjeggete soldat slik han kan framstå i «ArmA 3».

arma

Unektelig et spennede konsept, altså. Men som med så mange andre tøffe ting man ser på et messegulv er det ikke nok tid eller mulighet til å teste det ut i dybden.

Derfor fikk vi overført 3d-filene (til sammen tre stykker, .obj, .mtl og .jpg) til en minnepinne, som vi kunne ta med tilbake til hjemmets lune rede for å teste på spill-pcen som står der.

Til tross for at programvaren fra Uraniom fortsatt er i en betafase, kan den nemlig lastes ned gratis av alle som ønsker å teste ut teknologien selv (og samtidig også har tilgang til en innscannet 3d-versjon av seg selv).

Straks du har installert og startet programmet, er det lett som en plett å importere figuren du har scannet inn – som deretter kan posisjoneres på en «dummy»-figur fra spillet du har valgt. Foreløpig er ikke utvalget allverden – spillene du kan velge mellom er «Fallout 4», «FIFA 16», «ArmA 3», «GTA V», «Skyrim» og nå senest «CS:GO».

Slik ser det ut når figuren tilpasses til bruk i «Fallout 4»:

uraniom_program

Her må du sørge for at hodet «ditt» har en naturlig høyde, størrelse, tilt og retning i forhold til kroppen det hele skal sitte på. I tillegg må du markere hvor øynene og munnen din går, slik at ansiktet ditt skal kunne følge animasjonene i selve spillet.

mesh

Straks du har lagret innstillingene, kan du sende dem til det valgte spillet – og starte det opp.

Tada! En kjent fyr som står på badet sitt i Boston rett før atombombene begynner å hagle og helvete bryter løs.

ansikt

Alle valgene du ellers har for å modifisere utseendet til figuren din i «Fallout 4» forsvinner straks du bruker ditt eget bilde på denne måten. Som du kanskje også legger merke til, er ikke teknologien der helt ennå at det importerte ansiktet kan måle seg med detaljrikdommen til spillets figurer ellers.

Mest av alt ser ansiktet mitt branskadd ut, den første av en rekke smått ubehagelige følelser som nødvendigvis oppstår når du velger å putte ditt eget speilbilde inn i et temmelig brutalt dataspill.

Jo, forresten, én ting kan du modifisere – og det er ikke rent lite viktig heller: Kroppsfasong! Mens hodet ikke kan flikkes på, er det fritt fram for å justere opp og ned på muskelmasse og fettprosent.

kropper

Selvfølgelig måtte det bli som det ble.

valgt_kropp

Ettersom du tidligere har markert hvor øynene og munnen din er på avataren, kan spillet også animere ansiktet ditt i tråd med det som skjer i spillet.

Igjen blir det tydelig at dette fortsatt er et tidlig stadium i avatar-teknologien. En ting er at det ikke er spesielt overbevisende å se seg selv heve øyenbrynene i en «sarkastisk» tone, en annen ting er at det er skikkelig ekkelt å se sitt eget ansikt bli forvridd på ukjent vis.

sark

Kanskje er dette en av hovedgrunnene til at det ikke alltid føles riktig å spille seg selv i dataspillene. Når du spiller, har du gjerne lyst til å drømme deg bort til et alternativt univers – en illusjon som lett brytes når du hele tiden ser «deg selv» gjøre ting du kanskje ville ha gjort, kanskje ikke.

Som oftest vil du være hovedpersonen i spillet, men ikke at hovedpersonen skal være deg.

Det kan hende jeg er hakket for selvbevisst, men ved å spille «Fallout 4» med meg selv i hovedrollen ble litt for mye av den fjerde veggen revet ned, og illusjonen brutt. I et spenningsspill skal man helst skvette av ting som er ment å være skummelt, ikke fordi ansiktet ditt brått dukker opp på skjermen når du minst forventer det.

ute

Kanskje er det annerledes straks teknologien blir mer presis og tilgjengelig? Da er sikkert de lett skjemmende skjønnhetsfeilene borte, samtidig som du kan forvente å se de ekte ansiktene til alle vennene dine når dere møtes online til en flerspillerrunde.

Det kan kanskje gjøre det lettere å se at du passer ballen til Ola i «FIFA» … eller føre til litt ekstra smerte idet du bruker kniven mot Petter i «Counter-Strike»?