3 minutter å lese

Nå kan Gmail svare på e-post automatisk

Tenk over hvilke enorme mengder med informasjon som akkurat nå utveksles rundt om hele verden, over e-post. Møter, reisekvitteringer, ferske ideer. Dype, personlige samtaler.

Størst av alle på dette området er Gmail fra Google. Nå vil de sette en kunstig intelligens til å analysere den informasjonen som passerer gjennom deres servere, for å lære å skrive e-post helt på egenhånd.

skriverobot

Google, kort sagt, vil skape en innboks som kan tolke og dechiffrere budskapet i innkommende meldinger, til en slik grad at den automatisk kan formulere et svar.

– Nettverket vil skreddersy både tonen og innholdet i svarene til den e-posten du leser, sier produktansvarlig i Google, Alex Gawley, ifølge Wired.

Tjenesten, som får navnet «Smart Reply», vil foreslå tre (riktignok korte, ordknappe) svar, slik at du kan velge den som passer best – og sende det av gårde i en fei. Uten at du må skrive et eneste ord.

Appens kunstige intelligens lærer seg hvordan samtaler er bygget opp, og hvilket innhold som er passende, ved hjelp av såkalt deep learning – som igjen avhenger av nevrale nettverk.

Den vil kort fortalt lære på en tilsvarende måte som intelligensen i Googles reverserte bildesøk. Den forstår at du har lastet opp et bilde av din border collie fordi den allerede er blitt vist tusener av bilder av dens artsfrender, og har lært hvilke former, farger og elementer å se etter.

En mer inngående forklaring kan du lese på Googles egen blogg.

smartreply1

«Smart Reply» er del av den nye e-post-tjenesten som Google rullet ut i sommer, «Inbox by Gmail». At Google blander kunstig intelligens inn i e-posten sin er i seg selv langt ifra noen nyhet, ettersom det hele tiden har vært formålet med denne appen.

I Inbox (som finnes som mobil-app og i nettleseren) blir e-post nemlig sortert automatisk, etter kategori og relevans. Her havner kjøp og kvitteringer på ett sted, finansrelaterte meldinger på et annet, og det samme med sosialt, reklame og reise – og så videre.

Undertegnede har flere ganger blitt tatt på sengen av hvor mye Google og Inbox allerede kan forutsi.

nwy

Skal du på reise, for eksempel, kan Android-telefonen finne på å minne deg på hvilket tog du bør ta for å komme til flyplassen, laste inn flybilletten og oppgi gaten flyet går fra, og deretter servere en veibeskrivelse til hotellet når du lander. Alt sammen uten at den har fått en eneste instruksjon. Den simpelthen henter informasjonen fra reservasjoner og korrespondanse i Gmail.

At automatiske svar er neste skritt, bør kanskje derfor ikke komme som noe sjokk.

Men tjenesten har foreløpig klare begrensninger. Den kunstige intelligensens forståelse av menneskers samtaler er mildt sagt overfladisk, og den vil ikke alltid treffe blink. Svarene den koker opp vil da også i første omgang bare være tre til seks ord lange – så kan du selv heller utdype ved en senere anledning.

Skal vi tro Gawley, og Wired, er det ikke snakk om en liste med på forhånd utarbeidede svar – den kunstige intelligensen skaper dem virkelig selv. Kjenner den for eksempel igjen en vits, kan den finne på å foreslå svaret: «Hehe. Veldig morsomt.»

Åpenbare forslag ellers kan være «Takk», «Høres bra ut», eller «Vi kan møtes i morgen». Får du spørsmålet «Har du lagt planer for ferien ennå? Kan du sende det over når du har det klart?», så kan den gi tilbake tre forslag til svar: «Ingen planer ennå», «Jeg sendte dem akkurat» og «Jeg jobber med det nå».

Funksjonen blir rullet ut allerede denne uken – på engelsk. Vi vet foreløpig ikke om eller når funksjonen kommer på norsk.