4 minutter å lese

Nå lemper Twitter på 140-tegnsgrensen

Når Twitter nå lemper på maksgrensen på 140 tegn i tweetene du sender ut, er det en god grunn til det.

Twitter ble lansert for like under ti år siden, i en tid der SMS-meldingene herjet og knapt noen eide smarttelefoner. I et marked der terrenget for sosiale medier lå temmelig åpent, i hvert fall sammenliknet med i dag, var det kanskje en god idé å begrense folk til 140 tegn … slik at du kunne kommunisere det du tenkte der og da på en svært kjapp måte.

En slik snappy og unik kjerneidé til en tjeneste var nok til å skaffe overveldende mange brukere på rekordtid i et marked som var like nysgjerrig som det var sultent.

tweets-by-nokia-3

Men i det siste har det gått litt motstrøms for Twitter. Nå mister faktisk tjenesten brukere – noe som gjenspeiler seg i aksjekursen, som faktisk har mer enn halvert seg i løpet av det siste åre..

Det at folk har måttet fatte seg i kortet, har også medført at Twitter med årene er blitt en nisje-greie, der et eget språk preget av forkortelser og #hashtags har krevd store mengder forhåndskunnskaper om temaer det ikke nødvendigvis er så god plass til å gå i dybden om. Det er heller ikke selvforklarende hvordan du skal følge de mange diskusjonene som oppstår, etterhvert gjerne i mange forgreninger.

Dette har igjen ført til en manglende bredde-appell som, til tross for over 300 millioner brukere, ikke akkurat har hjulpet på selskapets forsøk på å kommersialisere tjenesten. Noe som igjen neppe gjør aksjekursen noen store tjenester.

Og dermed er vi inne på hvorfor nå Twitter endrer på maksgrensen på 140 tegn. Dette er noe som mange av oss tidvis har ansett som litt for begrensende når vi har mye på hjertet, spesielt når selve plassen du har tilgjengelig til hovedbudskapet ditt spises opp av lenker til bilder, videoer, gifer og avstemninger.

Ifølge Twitters egen blogg er det nettopp disse tingene som ikke lenger vil telles opp mot 140-tegnsgrensen. Ikke minst vil du nå også kunne tagge så mange @navn du vil, uten at det heller går utover av de verdifulle 140 tegnene. Fortsatt vil rene nettadresser som peker ut til resten av nettet telle mot 140-tegnsgrensen, riktignok godt hjulpet av Twitters egen URL-forkorter t.co.

De som føler at de ikke blir godt nok hørt, får forøvrig muligheten til å sitere og retweete seg selv.

Twitter_May24

At alt dette ikke har vært gjennomført tidligere, er noe mange nettbrukere klør seg i hodet over, ettersom Twitter tilsynelatende har alt å tjene på at folk får utløp for spredningsiveren sin.

Det at Twitter-brukere fram til begrensingene oppheves (i løpet av de neste månedene) har måttet begrense bruken av bilder, videoer og andre engasjerende former for innhold for å spare tegnplass, gir ikke mening i en tid der innhold bokstavelig talt er gull.

Andre, mer profitable sosiale medier (les: Facebook) har gjort stor suksess ved å oppmuntre brukerne sine til å nettopp dele så mye som mulig, uten begrensinger. Dette gjør de fordi andre brukere liker å se på de mange tingene som deles, men også fordi det er mye penger å tjene på at folk åpner seg mest mulig opp. På denne måten kan tjenestene lære deg bedre å kjenne, data som etterhvert kan omsettes til rene penger takket være målrettet reklame styrt av superpresise algoritmer.

I en verden der sosiale medier har alt å tjene på at brukere deler mest mulig innhold med flest mulig folk, vil nødvendigvis effekten også bli at tjenestene ligner mer og mer på hverandre.

Likevel slo Twitter nylig fra seg ideen om å øke tegnlengden til så mye som 10.000 tegn. Twitter har nemlig noe unikt gående med (den nå utvidede) 140-tegnsgrensen, og ifølge Twitter-sjef Jack Dorsey er denne kortformen noe de har tenkt å tviholde på også i fremtiden:

– Vi skal ikke gi opp ideen om at Twitter hander om øyeblikket. Konseptet om kortfattethet, hurtighet og live-samtaler – å kunne tenke på noe og sette det ut i verden umiddelbart – det er det aller viktigste, sier Dorsey til USA Today.

– Men vi kommer alltid til å se etter muligheter til å gjøre Twitter mer uttrykksfullt, og gi folk muligheten til å si det de ønsker, legger han til.