4 minutter å lese

Nå ser Snapchat ut som en levende nettavis

Snapchat har fått en makeover, og denne gangen handler det verken om utseendet på det lille spøkelset eller spying av regnbuer.

Det er snarere Discover, mobilappens seksjon for nyheter og kommersielt innhold, som er fornyet. På Discover, som ligger et sveip til høyre under «Stories», får man daglig servert nyheter og underholdning fra mediegiganter som CNN, Buzzfeed, Daily Mail, Cosmopolitan og National Geographic.

I motsetning til vanlige snaps, som forsvinner i løpet av sekunder, kan du utforske alt innhold som legges ut på Discover i 24 timer.

Skjermbilde 2016-06-10 kl. 11.33.36

Discover-funksjonen har vært på Snapchat i over et år, men er nå bokstavelig talt blitt mer innholdsrik. Nyhetsinnholdet er viet mer plass, og det tidligere designet med runde medielogoer er erstattet med store, levende bilder og fengende titler. Resultatet er at Discover nå ligner mistenkelig på en spenstig nettavis.

– Med dette markerer Snapchat seg som en tydeligere nyhetsleverandør. Det blir veldig spennende å følge med på, sier fagsjef for digital utvikling i Mediebedriftenes landsforening (MBl), Geir E. Engen. 

Snapchat-brukere kan nå også abonnere på innhold fra flere store medier. Liveinnholdet fra de mediene du abonnerer på vil da dukke opp sammen med oppdateringene fra vennene dine. Slik blir det en mer sømløs overgang mellom kompisen som snapper fra fotballtribunen i Lillestrøm, og CNN som snapper live fra fotball-EM i Frankrike.

 

Skjermbilde 2016-06-10 kl. 11.47.55

Oppdateringene fra mediene er i kjent Snapchat-stil: Her sveiper man seg gjennom nyhetsbilder med grafiske og fargerike titler, små videoklipp, live-rapporteringer, blinkende illustrasjoner og glossy reklame. Det har Engen sansen for:

– Brorparten av Snapchat-brukerne er unge mennesker. Det er interessant at Snapchat tar dette segmentet på alvor med nye måter å formidle nyheter på, sier han.

Sveiper du ned på et av nyhetsbildene, får du lese en lengre artikkel om temaet. Man kan med andre ord enkelt skrolle fra kjappe, enkle bilder til lengre og mer innsiktsfulle artikler, som denne oppdateringen om fotballikonet Christiano Ronaldo er et eksempel på:

IMG_0568

Hittil er det kun amerikanske medier som tilbyr Snapchat-brukerne nyheter, sport og underholdning. Flere norske medier og selskaper er i dag på mobilappen med jevnlige oppdateringer, som du kan utforske hvis du legger dem til som venn. Men de leverer altså ikke nyheter til appens offisielle nyhetsseksjon Discover, som kan sees av alle.

Ifølge Dagens Næringsliv er det riktignok ikke lenge før norske medier vil strømme til sosiale medier-giganten.

Etter flere hemmelige møter i Norge åpner Snapchat for at norske tv-stasjoner og nettaviser skal få tilgang til tjenesten i løpet av høsten.

Geir E. Engen, fagsjef for digital utvikling i MBI.
Geir E. Engen, fagsjef for digital utvikling i MBI.

Engen var selv deltagende på møtene, og bekrefter overfor Link at Norge er interessante for Snapchat, og vice versa.

– Det er større utbredelse av Snapchat i Norge enn i USA. Mitt utgangspunkt er at det absolutt er et marked for å teste ut dette i Norge – og det er en stor mulighet for mediebedriftene. Men jeg kan ikke gå i detaljer på dialogen vi har med Snapchat, sier Engen.

VG står først i køen, og er ifølge digitalredaktør Ola Stenberg «veldig lydhøre». Nettavisen stiller på sin side spørsmål ved lønnsomheten til en eventuell avtale med teknologiselskapet, som nå er verdt svimlende 16 milliarder dollar.

– Foreløpig har ikke de internasjonale tallene fra Snapchat vist meg at den økonomiske gevinsten er god nok, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling i Mediehuset Nettavisen til Dagens Næringsliv.

snapchat fox searchlight golden globe awards are you ready to paaaaaartay

Det er i hvert fall liten tvil om at Snapchat tar annonsørene og den nye plattformen alvorlig. Snapchat hyret nylig analysebyrået Moat for å skaffe annonsørene verdifull informasjon om markedet på Snapchat, skriver The Wall Street Journal.

De fant ut at hele to av tre videoer – både de fra mediehus og «vanlige brukere» – blir sett med lyden på. Dette skal ifølge avisen lokke flere annonsører på mediemarkedet bort fra tv og Facebook, og til videosnuttene på Snapchat.

Snapchat preger allerede hverdagen til uhyre mange nordmenn, og vi følger spent med på den nye nyhetsleverandøren. Vi håper norske medier i fremtiden kan gi oss gode og gøyale snaps om hva som skjer i verden – snaps som dette, for eksempel:

rainbow donald trump snapchat vomit septgopdebate2015

Toppbilde: Snapchat