2 minutter å lese

Nå testes denne flyvende, selvkjørende hybridbilen i USA

Nå som vi lever i fremtiden, synes vi at det begynner å bli på tide at noen lanserer en flyvende bil.

Det synes åpenbart også det amerikanske selskapet Terrafugia – som nå har fått grønt lys fra US Federal Aviation Administration (FAA) til å gjennomføre sine første live-tester av den selvkjørende og ikke minst flyvende hybridbilen TF-X.

takeoff

Før du febrilsk begynner å google etter bestillingsskjemaet til det du håper skal bli din neste doning, kan vi opplyse om at testingen vil foregå med en førerløs bil … som bare er en tiendedel av det som skal bli bilens endelige størrelse. Animasjonene (og videoen) i denne saken, er altså foreløpig bare svært forlokkende datagenererte fremtidsvisjoner.

Testingen – som kan foregå i høyder opp mot 121 meter og i hastigheter opp mot 160 km/t – gjør det imidlertid mulig å innhente verdifull data som kan gjøre utviklingstiden frem mot en fullt fungerende prototype i 1:1-størrelse markant raskere, lover det Massachusetts-baserte selskapet i en pressemelding.

LES OGSÅ: Ekspertene spår – slik blir samfunnet vårt i 2045

Planen er at TF-X skal bli en fireseters hybridbil som er delvis selvstyrt. Bilen tar av og lander vertikalt ved hjelp av to propeller, som deretter vrir seg i flyveretningen for å gjøre pendlingen til kontoret til en litt mer fartsfylt og spennende reise enn den vanlige køkjøringen.

landing

Dersom TF-X skulle klare seg gjennom alle testene, og faktisk bli lansert på markedet (bank i bordet!) vil den kunne oppnå flyvehastigheter på opptil 322 km/t, med en rekkevidde på drøye 800 kilometer. Det tilsvarer Oslo-Trondheimog tilbake.

Forhåpentlig vil bilen da ha et godt varslingssystem før den går tom for strøm og/eller bensin, ellers vil nok rekkeviddeangsten dagens el-bil-sjåfører føler på kunne nå nye høyder (eller rettere sagt bunner).

Selve flyvedelen av bilkjøringen (!) vil være automatisert, noe som gjør at du ikke skal behøve å ta pilotlappen i tillegg til den vanlige billappen. Og når du ikke koser deg i lufta, vil TF-X kunne stue bort de to propellvingene godt nok til at den kan kjøre som normalt på vanlige veier (samt parkere i garasjen).

Hvor lenge er det så til du kan spenne setebeltet og sveve avgårde til jobben? Ifølge Terrafugia kan det raskt ta så mye som åtte til tolv år.

I mellomtiden kan du jo drømme deg bort på nettsiden til en av Norges største flyvebilentusiaster …

LES OGSÅ: Selvkjørende biler: Er vi snart framme?