Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

4 minutter å lese

Norges svar på E3 og GamesCom – slik blir SpillExpo 2015

Tusenvis av spillinteresserte – store og små – vil pakke bilen eller hoppe på toget til Lillestrøm denne helgen. For fjerde år på rad arrangeres SpillExpo, landets klart største arrangement av sitt slag, på Norges Varemesse.

Erling Løken Andersen. Foto: SpillExpo
Erling Løken Andersen. Foto: SpillExpo

Inspirasjonen er spillmesser som GamesCom i Köln og E3 i Los Angeles, digre hendelser som blir fulgt av millioner på nettet foruten de heldige som sikrer seg en inngangsbillett. SpillExpo er Norges svar. Og for dem som ikke måtte kjenne til disse: nei, det er ikke snakk om et digert LAN-party.

– Mange tror at SpillExpo er litt som The Gathering i Hamar, der en tar med en egen maskin og sitter og spiller. Men vi har et helt annet konsept. Det er mer som E3 i Los Angeles, der en kan gå rundt og prøve nyeste spill, prøve Oculus Rift, se e-sport på scenen, oppleve cosplay og mye mer. Det er en opplevelsesmesse, sier Erling Løken Andersen til Link.no.

Andersen, som blant annet er tidligere ansvarlig redaktør for nettstedet Spill.no, er messesjef og medgrunnlegger av SpillExpo sammen med Julius Solheim. Nå er han i full sving med de siste forberedelsene.

For selv om messen fortsatt er relativt ny, har den vokst seg stor.

– Vi var en gruppe ildsjeler med lang fartstid i bransjen som så at det manglet en samlende arena for spill i Norge, sier han til Link.no.

De hadde rett: det var et marked. Det åpenbarte seg da de arrangerte for første gang i 2012.

– Det gikk over all forventning. Vi fikk med PlayStation, Nintendo, Komplett.no og flere andre, og det kom over 10 000 inn døra. I år forventer vi nærmere 20 000, så det har vært nærmere en dobling på fire år, sier messesjefen.

Live e-sport-konkurranse i «Counter Strike» under SpillExpo 2014. Foto: Sunniva Tønsberg Gaski
Live e-sport-konkurranse under SpillExpo 2014. Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

I år er både PlayStation og Xbox på plass med offisielle stands på messegulvet, i tillegg til blant andre Bethesda, Activision, EA, Ubisoft og mange andre tunge aktører i spillverdenen.

Også fra Norge, med norske spillutviklere, butikker, og aktører som Telenorligaen med live e-sport-konkurranser.

– Både PlayStation og Xbox kommer med titler som du aldri har kunnet prøve før. PlayStation har også med en hemmelig utgave av Project Morpheus, VR-brillene deres, som blir flydd fra Japan med en egen vakt bare for SpillExpo, frister Andersen, og legger til:

– Den blir låst inn med døgnkontinuerlig vakthold.

Men de antageligvis nærmere 20 000 oppmøtte kan selvsagt stille seg i kø for å prøve.

Project Morpheus, de kommende VR-brillene til PlayStation. Foto: Sony
Project Morpheus, de kommende VR-brillene til PlayStation. Foto: Sony

Det er mye plass på Norges Varemesse, og under SpillExpo blir den fylt med så mangt.

På stands fra utenlandske retrospillbutikker kan en finne Super Mario-figurer og gamle Nintendo-maskiner. MegaZone har et område der en kan ha laserkrig. Et 200 m2 stort felt er holdt av til norske indie-utviklere som kan vise frem sine nye prosjekter. Forskjellige folkehøgskoler og utdanningsinstitusjoner er på plass for å fortelle om spillutdanningene sine.

Det er til og med et eget område der en kan kjøre Segway.

– Og så er det totalt tre scener. Det er en e-sport-scene der det konkurreres i «StarCraft», «Counter-Strike» og «Leauge of Legends». Det er en hovedscene med foredrag fra spillkjendiser og foredrag blant annet om utdanning i bransjen. Og så er det YouTube-scenen, der du hver halvtime kan møte YouTube-stjerner, sier Andersen.

Det inkluderer mange norske «streamere», men også noen utenlandske.

– Vi har YouTube som partnere, så de hjelper oss med å fly inn noen store navn, sier Andersen.

YouTube-kjendiser, e-sport og cosplay-kultur – alt dette er ennå relativt nytt for mange. Men det er også i vekst. Cosplay – altså det å gå kledd som en figur fra spill eller populærkulturen – «eksploderer, jo», som Andersen sier det.

– I år er det 50 påmeldte i Cosplay-konkurransen, og jeg tipper kanskje 100 andre vil møte opp i kostyme, sier han.

Cosplay på SpillExpo 2014. Foto: Sunniva Tønsberg Gaski
Cosplay på SpillExpo 2014. Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

Men dette er ikke (nødvendigvis) de samme menneskene som spiller og ser på e-sport, eller som er der for å prøve VR.

– Det er blitt en veldig bred målgruppe. Det er tenåringsguttene som spiller «Call of Duty»-på gutterommet, det er stadig flere cosplayere, det er barnefamilier, og YouTube-streamere. Og så er det e-sport, med Telenorligaen representert, som gjerne er litt eldre gutter, sier Andersen.

E-sport er en bransje der en ser stadig større profesjonalisering, med premiepotter i millionklassen under internasjonale konkurranser.

I Norge er Telenorligaen, et samarbeid mellom Telenor og Gamer.no, størst her. Ligaen har flere tusen spillere og hundrevis av kamper hver uke når det står på som mest. Du kan lese mer om ligaen og påmelding her.

 

SpillExpo arrangeres helgen 6 – 8. november i Norges Varemesse og er åpen for alle. Mer informasjon og billetter finnes gjennom deres nettsider.

Toppbildet: Sunniva Tønsberg Gaski