4 minutter å lese

Nå kommer Picklepick – appen for de store spørsmålene

Denne uka foregikk det noe mystisk på internett. På Facebook-siden til den norske appen «Picklepick» var en merkelig form for nedtelling i ferd med å nærme seg slutten.

10 …9 …8 …7 …6 …

Nedtellingen var akkompagnert av merkelige spørsmål, som «Fylla eller hvit helg?», «Har Jay Z vært utro?» og det eksistensielle spørsmålet «Bacon eller sex?».

13263765_1736249716589067_5103989560042922650_n

5 …4 …3 …2 …1 …

Vi tok en telefon til gründer og nett-entreprenør Martin Fredriksen (28) for å finne ut hva som egentlig er i ferd med å skje.

– Dette er jo egentlig litt hemmelig, men nedtellingen er til en stor markedskampanje i forbindelse med at appen endelig er ute, sier Martin.

fredriksen

Det som skulle lanseres var appen «Picklepick». En norskutviklet app som lar deg dele store og små spørsmål med vennene dine.

Står du for eksempel i en klesbutikk og ikke klarer å vele mellom blå eller gul kjole, da skal Picklepick være stedet å legge ut bilde av kjolene og la publikum stemme frem svaret.

Navnet på nyskapningen kan gi assosiasjoner til det engelske uttrykket «in a pickle», som kan oversettes til noe sånt som «å ha et dilemma» eller å stå mellom to valg.

Det er JA/NEI og ENTEN/ELLER som gjelder i Picklepick-universet. Her er ingen spørsmål for små eller for store, og du kan velge om du vil dele dilemmaet ditt med dine egne venner, byen du er i eller hele verden.

Ifølge gründerne er Picklepick et fullblods sosialt medie, hvor brukerne ser bildet og spørsmålet som legges ut, og stemmer enten JA eller NEI.

Da vi var inne og sjekket på tampen før lanseringen hadde blant annet dette spørsmålet fra motebloggeren Voe dukket opp:

«Er solbriller med sånn derre bøyle kult eller ukult?»

voe

Her kan du enten si deg hjertens enig, eller det helt motsatte – noe som gjenspeiles i de to boblene (rød for ‘nei’ og grønn for ‘ja’) som dukker opp over bildet. Du kan også kommentere på bildet, som forventet av et sosialt medie.

Ifølge gründeren selv er det allerede flere kjente profiler fra sosiale medier som har tatt appen i bruk, og i løpet av de kommende ukene skal det forhåpentligvis bli langt flere.

– Jeg er overrasket over interessen. Den siste uken har vi jobbet intenst opp mot lanseringen, kjørt bugtester og lansert nye versjoner samtidig som vi ser at de første brukerne begynner å ta Picklepick i bruk.

– Hva er det folk spør etter?

– Det er veldig mye forskjellig, du kan jo velge om du vil la spørsmålet være åpent for alle eller privat i en gruppe. De private handler mye om planlegging, mens de åpne går ofte på valg av klær. Rundt 17. mai var det naturlig nok mange spørsmål om bunader, sier Martin.

chirag

Ellers er både paradoksale dilemmaer, gøyale avisnotiser, amerikanske politikk og samfunnsspørsmål populære kategorier, ifølge gründeren.

– Humor er også et viktig element, legger Martin til og forteller at humorprofiler som Instagram-kjendisen Funnywhenitswrong også vil dukke opp på Picklepick.

Det hender også at folk skriver kontroversielle ting, forleden la noen ut spørsmålet «Hvis du kunne reise tilbake i tid, ville du ha drept Hitler?».

Når Picklepick nå lanseres for massene har gründerne bak jobbet iherdig i mer enn to og et halvt år. Det har ikke alltid vært like lett.

– Når du lager et produkt som du har så stor tro på, går hvert nederlag veldig inn på deg. Jeg har blitt lei meg og vært i mange bølgedaler, men så går det oppover igjen.

Idéen til det som senere skulle bli Picklepick oppstod da Martin og kameraten Aleksander Mathisen satt på vorspiel.

– Vi snakket om at det hadde vært kult med en slags Instagram med polls, jeg syntes det var en god idé og bestemte meg for å satse.Vi jobbet frem den første versjonen og opplevde at den ikke funket i det hele tatt. Da måtte vi starte på ny.

Når gründer-Martin skal oppsummere veien fra idé frem til ferdig produkt er det et par ting som stikker seg ut:

– Det er viktigheten av å ha med seg de rette folka på laget. Vi hadde en god idé, men ingen utvikler- eller programmeringserfaring. Heldigvis har vi fått med oss flinke folk underveis, som Thomas Kjellberg på design og Richard Carlsen på markedsføring. Da vi startet outsourcet vi programmeringsjobben til Ukraina, men så fant vi en norsk utvikler som brant for dette og har siden utviklet alt in house.

an

Picklepick er gratis å laste ned, og er nå tilgjengelig til både iPhone og Android.

Tidligere har også norske Popolo lansert en app basert på brukernes enten/eller-spørsmål, men dessverre ser det ut til at de ikke har lykkes med å få det helt store publikummet med seg.

– Det er noen likheter, ja, men Picklepick er først og fremst et sosialt medium, ikke bare en app for spørsmål, og derfor tror jeg vi kommer til å lykkes, sier Martin

[poll id=»3″]