Bilde: playbattlegrounds.com

4 minutter å lese

Slik startet verdens største spill på hybelen til en fotograf

Brian «PlayerUnknown» Greene har blitt superstjerne i gamingmiljøet. Nå ønsker han å finne den neste PlayerUnknown.

På bare seks måneder har over 13 millioner personer kjøpt PlayerUnknown’s Battlegrounds. Det har gått forbi giganten DOTA2 i antall brukere, og Xbox, som har sikret seg eksklusive rettigheter for konsoll, ser på det som en av sine viktigste fremtidige titler, ifølge spillmarkedanalytiker i IHS Markit, Piers Harding Rolls, sitert i Bloomberg.

For PlayerUnknown selv, blir det stadig vanskeligere å leve opp til kallenavnet, men hovedpersonen selv tar akkurat dét med knusende ro:

– Jeg prøver å komme meg på alle samlingene jeg kan. Fansen elsker å møte meg, og jeg ønsker å gi dem muligheten til det, sier han i et intervju med spillnettstedet Polygon.

PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) er Brian Greenes hjertebarn.

Spillet fungerer slik: Hundre spillere slippes ned i fallskjerm på en øy, der hus, kjøretøy, våpen og annet utstyr er plassert ut helt tilfeldig. Ettersom spillerne fra start ikke har noe utstyr på seg, må de lete etter det de trenger for å overleve før noen andre finner det, eller dem. For om man blir drept i spillet, er man ute: spillet er over.

Etterhvert som spillet går sin gang, og flere personer blir tatt ut, blir området man er tillatt og oppholde seg i mindre og mindre, og til slutt står én spiller igjen som vinner.

Startet som hobbyprosjekt

Det hele startet som et hobbyprosjekt: Greene arbeidet som grafisk designer og fotograf i Brasil da han begynte å fikle med den populære modifikasjonen til ArmA 2, DayZ rundt 2013.

Modifikasjonen kalte han «Battle Royale» og var inspirert av den japanske filmen med samme navn der en skoleklasse blir sluppet ned på en øy og tvunget til å kjempe til døden.

Han levde nærmest på knappenåler og glansbilder noen timer utenfor San Paolo, og reiste etterhvert hjem til Irland der han, ifølge Bloomberg fikk sosialstønad fra irske myndigheter som de stadig truet med å stenge av om han ikke begynte å gjøre noe annet enn utvikle gratis spill.

– Jeg ignorerte dem egentlig bare, sier Greene.

Noen millioner spillere, og antakelig Greene selv, er glad for dette i dag: Fire år senere har PUBG generert enorme summer i omsetning, begynt å lefle med å bli en e-sport-tittel og Kotaku foreslår det allerede som tiårets spill.

Bilde: playbattlegrounds.com

Til Sør-Korea for å utvikle PUBG

Hans modifikasjon til «ArmA2» tok Greene – via det liknende spillet «H1Z1: King of the Hill», der han jobbet som konsulent – til Sør-Korea, hvor han fikk muligheten til å forme sitt drømmespill under den sør-koreanske spillprodusenten Bluehole.

Selv om det er flere ting som har inspirert det vi i dag kjenner som PUBG startet det hele med et ønske om å gjøre spillopplevelsen av skytespill mer varierte, ifølge pcgamesn.com.

– Jeg syntes flere av de vanlige skytespillene, i hvert fall de kompetitive, var ganske kjedelige. De var baserte på små kart, alle kjente til hver eneste plass på kartet, og ingen måtte føle seg frem. Da jeg lagde Battle Royale ønsket jeg å lage et tilfeldig spill, der du aldri vet hva du kommer til å finne og hvordan det kommer til å ende, sier han til spillnettstedet.

Ønsker å finne den neste «PlayerUnknown»

PUBG er foreløpig i såkalt early access, noe som i praksis betyr at spillet ikke er ferdig utviklet og offisielt lansert. Det forventer Greene at vil skje i løpet av året, men det betyr ikke slutten for utviklingen av spillet. I stedet sier han til Polygon at han håper å fortsette å utvikle det i minst ti år fremover. Samtidig har han ambisjoner om å åpne opp spillet for andre moddere, for å gjøre det mulig for enda flere å skape sitt drømmespill.

– Jeg har vært svært heldig med sjansen jeg har fått der jeg har begynt med modding og fått muligheten til å lage mitt eget spill, som så har blitt en suksess. Jeg ønsker å finne den neste PlayerUnknown. Jeg ønsker å finne den personen som lager noe med mitt spill som gir dem muligheten til å gå videre til å lage sitt eget spill, sier han til gamesindustry.biz.