7 minutter å lese

Science-fiction allerede i dag?

Jens Olav Bjørnson leder et team som jobber med eksisterende og nye tjenester, og er lidenskapelig opptatt av fremtiden. Ikke minst hvilke kundebehov som dagens og morgendagens teknologi kan løse på en bedre måte enn i dag. Nå står vi på terskelen til en revolusjon, skriver han, og inviterer deg til i være med på å forme den: 

Navnet Telegrafverket er sannsynligvis ikke et navn som ringer en bjelle for mange, men for 160 år siden var dette starten på det som senere skulle bli Televerket, og den dag i dag Telenor. På lik linje med at Nintendo startet sin spede karriere allerede i 1889 med kortspill og har siden utviklet seg til å bli en av verdens ledende underholdningsbedrifter, har Telegrafverket også hatt en eventyrlig utvikling fra opprinnelig å tilby telegraftjenester til i dag å la deg kunne varme opp hytta fra mobilen. Utviklingen av nye teknologier er såpass rask og stort i omfang i nyere tid at det er vanskelig å følge med på alt som foregår, selv for en telekomentusiast. Teknologier vi har blitt forespeilet i science fiction-bøker og filmer i oppveksten begynner sakte men sikkert å bli en del av vår hverdag.

Jeg blir ikke overrasket om vi snart ser Skype med en hologram-tjeneste, på lik linje med den vi så i Star Wars for 38 år siden.

På terskelen til en revolusjon

Til sammenligning var det for 38 år siden kun brev og telefon som var mulighetene om man skulle kommunisere med andre personer på tvers av lengre avstander. I dag kan konseptet brevvenner nok anses som en død kommunikasjonsform, men dets premiss lever fortsatt i beste velgående i form av sosiale medier, og en rekke avarter som Facebook, Tinder, Snapchat o.l. Menneskets iboende trang til å kommunisere med andre mennesker er en konstant, og vi ser at tidligere kommunikasjonsmetoder nå brer seg i hopetall med små justeringer for å tilpasse seg alle former for behov.

Vi er således på vei over en ny kneik innen kommunikasjonsevolusjonen og uttrykk som tingenes internett (IoT) og VoLTE er buzzord som du mest sannsynlig har sett i en eller flere sammenhenger det siste året. Det kan nok høres ut som en filleting at man snart får tale over 4G, men går man konseptet litt nærmere i sømmene ser man fort at det åpner for en rekke nye ting, og ikke bare et bredere dekningsspekter. Et av de primære aspektene dette vil bringe for fremtiden er at man kan kombinere tradisjonelle telekom-tjenester med internett-teknologi. Tradisjonelt sett har telekomindustrien levert tjenester hvor man kan ringe eller sende meldinger mellom abonnenter ved å kjenne hverandres telefonnummer. Når telekomindustrien nå flytter sine tjenester over i IP-verdenen, så åpner det for fantastisk mange nye muligheter. Det er her forskjellen mellom linjesvitsjet og pakkesvitsjet mobilnett kommer på banen og former fremtidens kommunikasjonsvaner.

For å stimulere fantasien litt; tenk at du kan ringe fra mobilen til en applikasjon som automatisk oversetter det du sier til et hvilket som helst språk i sanntid… Eller at du automatisk får tilsendt en utskrift av hva som ble sagt etter et telefonmøte?

Tingenes internett og din nye hverdag

Tingenes internett er på ingen måte et nytt konsept, det ble introdusert av Kevin Ashton allerede i 1999, men har først i de siste årene blitt mer aktuelt. Forestill deg at kjøleskapet ditt til enhver tid har kontroll over alt innholdet den oppbevarer, gir deg tips til hva du kan lage basert på nåværende matvarer når du står i butikken, sier ifra før melka er tom og at matskåla til familiens kjæledegge bør fylles opp. Tar vi det enda et par hakk lenger ser vi potensielt på smarte hus som kommuniserer innad mellom hvitevarer, møbler, TV, mobil, bestikk og chipen i nakken til pus som indikerer at den selv synes det er på tide å bytte ut kattesanda. Dette begrenser seg åpenbart ikke innenfor husets fire vegger, og kan potensielt påvirke alle instanser i din hverdag.

I det du setter deg på bussen i halvsøvne på vei til jobb kimer mobilen og melder om at du har glemt å låse utgangsdøra og kaffetrakteren står fortsatt på. «Ønsker du å låse døren/skru av kaffetrakteren?» – et enkelt trykk med pekefingeren på mobilen og du kan puste lettet ut, og heller konsentrere deg om dagens gjøremål. Vel inne på kontoret piper mobilen på nytt og minner deg om at du har et viktig møte, og den eneste forberedelsen du har gjort er en telefonsamtale du gjorde mot en av dine leverandører for et par uker tilbake. Minnet om hva du faktisk skal presentere er åpenbart noe vagt. Heldigvis kan mobilen gi deg en avspilling av samtalen det gjelder, hvor du enkelt søke etter nøkkelord som har foregått i løpet av samtalen for å finne tilbake til informasjonen du har behov for.

De lærde strides, men skal man tro tallene som presenteres fra forskjellige velkjente firmaer som Cisco og Gartner, ser vi på rundt 30-35 milliarder ting tilkoblet internett innen år 2020. Frem til nå har innhold på internett primært vært menneskeskapt, men vi ser at dette er i sterk endring hvor enheter og kunstig intelligens er med på å forme innholdet for nettet, og antas å kunne utgjøre hele 10% innen vi når 35 milliarder enheter. Dette fordrer en rekke spørsmål, både med hensyn til sikkerhet og hva som bør prioriteres av tjenester i forhold til enhetene man sakte men sikkert vil få tilgang til.

Amazon Mayday
Amazon Mayday gir deg kundesupport rett på brettet ditt. Kundekonulenten viser deg hvordan du bruker produktet, rett på skjermen, (bilde Amazon)

Et av firmaene som virkelig har satt presedens innenfor dette området i senere tid er Amazon, som lefler med science-fiction i form av droner som postmenn og deres Amazon Mayday kundeservice. Tenk deg at Mitt Telenor-appen hadde en egen knapp for å kontakte kundeservice, hvor du innen sekunder koples opp mot en video-chat med en kundebehandler, uansett om du er på trådløst- eller mobilnettet. Dette er kjernen i Amazon Mayday og hinter om at kundeservice-konseptet for mange bedrifter bør fornyes eller tenkes nytt. Hva med Oculus Rift eller HTC Vive koblet mot mobilen i en interaktiv samtale med en kundebehandler som kan fjernstyre datamaskinen du opplever problemer med via mobilsamtalen, og utføre fjernhjelp uten tredjepartsapplikasjoner?

Så, hvor skal man begynne?

Vi står med andre ord ovenfor et veiskille med tanke på hvilke teknologiske muligheter som åpner seg, og det er nesten bare fantasien som setter begrensninger for hva fremtiden kan bringe. Derimot gjenstår det å se hvilke anvendelser og tjenester som faktisk vil få størst betydning. For oss som jobber med dette er teknologi spennende rent faglig, men det er først når vi ser at vi faktisk kan forenkle og forbedre hverdagen til folk flest at det blir virkelig inspirerende. Derfor er det så viktig for oss å ha dialog med kunder og få innspill til hva DU kunne tenke deg. Slik vi ser det, står vi nå foran en reise sammen med deg, og kommer derfor til å invitere til innspill, ønsker og synspunkter rundt fremtidens tjenester. Hva ville du satt pris på? Hva ville du vært skeptisk til? Hvilke problemer ser du kunne vært løst på en bedre måte?

For å tilpasse oss markedet og fremtidens behov ønsker vi i første omgang å finne ut hvor viktig ditt mobilnummer er for deg.

Du har kanskje ikke tenkt over det, men i ly av alle kommunikasjonsmetodene som har oppstått de siste årene er det ikke lengre bare mobilnumre som utveksles for kunne kommunisere.  Skal du sende en melding til noen på Skype, må du kjenne brukernavnet til mottakeren, og det samme gjelder for Snapchat, Kik og andre internett-tjenester.

Gjennom mobilnummeret kan du nå hvilket som helst annet mobilnummer i hele verden, mens på Facebook, Snapchat og Skype kan du «bare» nå de andre brukerne på samme tjeneste. Hvis noen ikke har registrert seg på Snapchat, så kan du heller ikke sende snaps til dem.  Derimot gjør det store utvalget av slike meldingstjenester at du kan finne noe som passer akkurat til dine ønsker og behov, på en helt annen måte enn for bare noen få år siden.

For oss som utvikler tjenester innenfor telekom er dette vesentlig å vite for å kunne forme tjenester som folk flest vil anse som nyttige.

Hva ville du i så fall valgt om ultimatumet foran deg besto i din favoritt-meldingstjeneste eller mobilen?

Ta vår questback og hjelp oss å hjelpe deg.