Alle foto: Bjørn A. Grimstad

3 minutter å lese

– Selv fireåringer kan lage sine egne dataspill

– Sammen med pappa har jeg laget denne 3d-modellen. Jeg håper den blir tatt med i et spill som heter «Team Fortress 2». De har en side hvor man laste opp ting man har laget selv, og så stemmer andre spillere på om det skal bli tatt med, sier Sigurd Sevaldrud (11) til Link.no.

Mens de aller fleste 11-åringer tegner tøffe ting på hvite A4-ark, dreier Sigurd rundt på det tredimensjonale spillelementet på en skjerm. På det årlige NDC Code Club i Oslo har han valgt seg ut kurset i 3D-programmering i Blender.

– Det var ikke så vanskelig. Jeg har laget denne nå. Men så har jeg prøvd programmet før, for pappa og jeg lager et spill sammen. Det er ikke mange på min alder som driver på med dette. Det er litt kjipt, sier han.

Sigurd Sevaldrud (11) har laget denne 3d-modellen i et program som heter Blender. Han håper det kommer med i spillet Team Fortress 2.
Sigurd Sevaldrud (11) har laget denne 3d-modellen i et program som heter Blender. Han håper det kommer med i spillet Team Fortress 2.

Men stadig flere gjør som Sigurd og får koding som fritidssyssel. Over hele landet dukker det nå opp kodeklubber og arrangementer. En primus motor bak utviklingen er Lær Kidsa Koding (LKK), som mener at programmeringskunnskaper bør være et grunnleggende fag i skolen.

Over 250 barn og unge helt fra fireårsalderden og oppover fyller opp konferansesalene på Royal Christiania Hotel i Oslo, hvor frivillige holder kurs etter alder og ferdighetsnivå. Selv om Blender-kurset på papiret er for ungdom mellom 13 og 18 år, er gjennomsnittsalderen på deltakerne betydelig lavere.

LES OGSÅ: Her lærer barna det «hemmelige» kodespråket

– Det er jo i grunnen et avansert program beregnet på voksne. Du kan bruke det til å lage animasjonsfilmer, visuelle effekter og modeller til spill. Det er veldig morsomt å kunne lage sine egne verdener, men det er for de spesielt interesserte, sier kursholder Øystein Kjensli (17) til Link.no.

Øystein Kjensli (17) har bygget sitt eget spill med programmene Blender og Unreal Engine. På NDC Code Club gir han en introduksjon til å lage enkle objekter.
Øystein Kjensli (17) har bygget sitt eget spill med programmene Blender og Unreal Engine. På NDC Code Club gir han en introduksjon til å lage enkle objekter.

Kjensli har selv brukt mye av fritiden sin på å lage sitt eget spill helt fra bunn. Han viser fram et avansert spill hvor man kjører en rattkjelke ned en lang bakke. Underveis støter han på klipper og trær.

Alt har han laget selv med gratis programvare og steg-for-steg-videoer på YouTube. Men han advarer dem som vil prøve seg:

– Det tar veldig lang tid. Å lage et slikt spill er vanskelig. Det har tatt meg flere uker til sammen å lage dette, sier han mens han kjører rattkjelke ned det virtuelle fjellet.

Kjensli forteller at i Blender lages «kunsten» i spillet, som karakterene, fjellvegger, planter og andre objekter. Disse flyttes senere inn i selve spillverdenen.

Øystein Kjensli (t.h.) hjelper Thorolf Holmbo og Leonard Volarth Holmboe (11) med å designe et objekt i spillprogrammet Blender.
Øystein Kjensli (t.h.) hjelper Thorolf Holmbo og Leonard Volarth Holmboe (11) med å designe et objekt i spillprogrammet Blender.

For dem som ikke har gjort noe programmering før, eller koding som det også kalles, finnes det en hel haug av introduksjonsprogrammer. Disse passer like gjerne til barn som til ungdom og voksne.

Et av disse er Scratch. Ved å dra rundt på klosser i et nettbasert program skal man få en katt til å fange en mus. Eventuelt greier musen å rømme. Skal du ett hakk opp fra Scratch, er Kodu et program hvor du også kan lage dine egne spill.

Her kan du lese mer om de forskjellige programmene som blir brukt på Lær Kidsa Koder-arrangementer – samt hvordan du kan bruke dem!

Kursansvarlig for robotprogrammering Joachim Skeie (bak) hjelper Anne og Max Romslo med å sette sammen en penbot, som kan «læres» til å tegne mønstre på et ark.
Kursansvarlig for robotprogrammering Joachim Skeie (bak) hjelper Anne og Max Romslo med å sette sammen en penbot, som kan «læres» til å tegne mønstre på et ark.