5 minutter å lese

Ferieidyll og treningsbragder: Slik skryter vi på sosiale medier

«En ferdigutdannet økonom med snitt på A tar nå endelig ferie i Hellas». «Ikke feil å starte mandagen med noen seige squats i motbakke».

Kjenner du deg igjen?

This weeks first workout is done 👊🏻💦 Feels great 😅 #pregnancyworkout #week27 #carolinebergeriksen 👶🏼

A post shared by Caroline Berg Eriksen (@carolinebergeriksenno) on

Nærmere 80 prosent av oppdateringene som postes på sosiale medier handler om oss selv. Det er kanskje en selvfølgelighet at vi deler personlige bilder og statuser fordi vi vil føle oss interessante og sett av menneskene rundt oss.

Men hva er det egentlig vi nordmenn skryter mest av på sosiale medier? Og ikke minst – Hva slags skryt er vi hater å bli utsatt for på sosiale medier, men som likevel fortsetter å fylle feeden vår?

– Nordmenns bruk av sosiale medier avspeiler gjerne årstiden, forteller Berit Skog, førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim og forsker på sosiale medier.

Skog_Berit_jan06e
Berit Skog, forsker på sosiale medier ved NTNU.

– Nå er det spesielt populært med bilder av kjente feriemål i utlandet, fjellturer, familie- og vennebilder og bilder av barn og barnebarn fra ferien. I tillegg deler gjerne elever og studenter bilder av seg selv med eksamensvitnemål, sier Skog.

I sommer har turtallene bokstavelig talt gått til fjells. Den markante økningen av unge turlystne henger nøye sammen med «fjellfien», skal vi tro Den Norske Turistforening (DNT).

– Vi ser at det gir status i sosiale medier å dele bilder fra flotte turer, og «alle» er plutselig på minst en fjelltur i løpet av sommerferien, sier Ingvild Lundberg Bakke ved DNT til Adresseavisen.

Enten det er toppen av Rondane eller ribbeveggen på Sats Elixia som bestiges: Deling av fysiske prestasjoner har tatt av på bildedelingstjenesten Instagram. Selv om treningsselfiene både inspirerer og irriterer, blir delingen av treningsbragder stadig mer alminneliggjort, mener Skog.

– Tidligere kunne slike bilder omtales som «skrytebilder». Men i dag er de fleste av oss brukere av sosiale medier, og i tillegg er teknologien knyttet til det å ta og dele et bilde så utrolig enkel og brukervennlig. I takt med denne utviklingen har nok grensen for hva som omtales som et skrytebilde endret seg, sier Skog, og fortsetter:

– Årsaken til hvorfor folk legger ut treningsselfier, feriebilder, matbilder og lignende kan ikke lenger bare forklares som «skryt», man må se delingen i lys av andre forklaringer.

JADA! Jeg kan å lage thaisuppe. #skryt / #snikskryt

A post shared by Jonas Jeremiassen Tomter (@jjtomt) on

Thomas Wold, stipendiat ved Psykologisk institutt ved NTNU og forsker på sosiale medier, mener vi utleverer oss på en annen måte enn før i sosiale medier.

– Bruken av sosiale medier har modnet seg. Overdrevne skrytebilder ble fort oppfattet som blærete, og min oppfating er at det mest «brautete skrytet» har lagt seg, sier Wold.

Han tror den endrede skrytekulturen henger sammen med at de vi bruker de sosiale mediene på en annen måte enn før.

– Facebook brukes mindre aktivt, i form av at folk legger ut færre oppdateringer enn tidligere. Derfor er det naturlig at man også skryter mindre opplagt på Facebook, fordi det lett vil oppfattes som masete. På Instagram er det derimot mer lagt opp til å dele hyppigere, og derfor ser vi at det er der den største selv-eksponeringen foregår, sier medieforskeren.

Stressing out about the wedding🌴👰🏽🍾☀️ (no filter needed for bride or Island #snikskryt)

Et bilde publisert av Magnus S. Rønningen (@magnusronningen)

Uansett om vi har blitt smartere til å skryte eller ei, så minner vi om at en viss form for skryt er høyst upopulær, og bør unngås.

En studie fra det prestisjetunge universitetet Harvard viser nemlig at snikskryting straffer seg. Snarere enn å sette i gang en kløktig bekreftelsesmekanisme, setter det sinner i kok.

– Snikskryt oppfattes rett og slett som uærlig, og som at man forsøker å skjule hensikten med hvorfor man egentlig la ut bildet eller statusoppdateringen, konstaterer Wold.

Noe å tenke over neste gang man vil poste noe à la: «Åh, SÅ trøtt av å stå opp 05.30 for å rekke Dreamlineren til New York»?. Vel, vi finner fortsatt over 2000 bilder på Instagram tagget med #snikskryt og over 67.000 merket med #humblebrag (en del er kanskje ironiske, men likevel?).

Welcome To Saint Tropez 😎! by allefoglia #rkoi #richkidsofinstagram

A post shared by Rich Kids Of Instagram (@richkidsofinstagram) on

Kanskje vel så uglesett som snikskryting her hjemme er utbrodering av overdådig rikdom og bading i sjampanje.

På instagramkontoen Rich Kids Of Instagram bretter søkkrike ungdommer fra hele verden ut luksuslivet sitt for over 300.000 følgere, noe som har fanget oppmerksomhet til blant andre Daily MailBusiness Insider og flerfoldige medier her hjemme. Oppdateringene provoserer, og beskrives blant annet som «kvalmende og umoralske skrytebilder».

– Det er ikke kultur for å eksponere rikdom på denne måten i Norge. Vi blir stadig mer opptatt av å rose oss selv på en «riktig måte», sier Wold.

Så er det store spørsmålet: Hva blir den neste skrytefarsotten i sosiale medier? Vil det for eksempel versere skrytebilder av den intensive Pokémon-jakten i tiden fremover?

Tja, døm selv…

Bra start på dagen – tok over en gym på vei til jobb! #TeamInstinct

A post shared by egilaslak (@egilaslak) on

Toppbilde: Pixabay