4 minutter å lese

Slik ble Overwatch populært i rekordfart

Årets mest omtalte spill, i hvert fall inntil Pokémon Go ble lansert for et par uker siden, er nok Overwatch.

Den gigantiske spillutvikleren, Blizzard Entertainment, har i nesten 20 år kun laget spill innenfor tre merkevarer; Warcraft, Starcraft og Diablo. Dermed er det ikke så underlig at det var koblet mye spenning og interesse til deres første steg utenfor disse tre spillseriene, og inn i en sjanger som er helt ny for selskapet.

Her ser vi på noen av tingene som gjorde at Overwatch slo gjennom og engasjerte ti millioner spillere på bare to uker:

1. Mekanismer

2015-10-31 16_49_34-Greenshot

Overwatch er det første skytespillet til Blizzard noensinne. Spillet blander elementer fra favoritter som Team Fortress 2, men også spill som Dota 2 og League of Legends. I de fleste skytespill spiller man som en generisk soldat med nøyaktig samme egenskaper og evner som alle de andre.

Slik er det ikke i Overwatch. Som i Team Fortress to velger man seg en figur som tilhører en klasse med forskjellige egenskaper, noen absorberer skade, andre gjør mer skade, mens andre bidrar mer defensivt. Men Overwatch tar det et godt skritt lenger. Som i MOBA-spill som League of Legends har hver enkelt helt hver sine egenskaper og må spilles på hver sin måte. Det er altså flere helter som har som hovedoppgave å lege lagkameratene sine, men gjør dette på forskjellige måter som krever forskjellige spillestiler.

Les også: Overwatch inn i Telenorligaen

2. Figurene

Nettopp figurene er nok også en god del av grunnen til at så mange falt pladask for Overwatch allerede før det var ute. Nylig ble det sluppet en ny helt til spillet, Ana, noe som bringer det totale antallet helter opp til 22. Blizzard har alltid vært opptatt av gode fortellinger, og Overwatch-universet er fullt av historie.

Det kommer ikke nødvendigvis veldig tydelig fram i spillet, men det er mye interaksjon mellom figurene som tyder på at de har en relasjon til hverandre. Hver helt oser av personlighet, og Blizzard har hver og en av dem fyldige bakgrunnshistorier. Planen er å fortelle historien i universet gjennom andre medier enn spill, slik som tegneserier og animerte kortfilmer. Ingenting er bekreftet, men det ligger i kortene at det kommer en helaftens animasjonsfilm fra Overwatch-universet.

3. Kampene

I motsetning til Dota 2 hvor kampene som regel varer i minst 50 minutter, er gjennomsnittet i Overwatch rundt ti. Dette gjør det mye enklere å ta en kamp eller to når man bare har litt tid til overs før man må haste videre for å rekke en buss eller hva det måtte være.

Dessuten er spillereglene i Overwatch designet for å oppfordre til samarbeid og intense kamper. Lagene må for eksempel sammen flytte en last til et mål, eller hindre det andre laget i å komme fram. Her er det ingen «death match» hvor poengene utelukkende beregnes ut fra hvor mange spillere man har klart å ta livet av. Det føles friskt, og er noe vi ikke har sett veldig mye av siden Team Fortress 2 var populært.

4. Cosplayvennlig

Alle de distinkte karakterene med masse personlighet og unike stiler gir grobunn for et livlig «community» og massevis å ta av når det kommer til cosplayere. Alle figurene har massevis av detaljer som gir gode muligheter til kunstnerisk utfoldelse for de som liker å lage kostymer for å ligne mest mulig på heltene fra spillet. Allerede har det dukket opp flere imponerende cosplays, og det virker som mange har lagt sin elsk på de to heltene Tracer og D. Va.

5. Det er Blizzard…

Man kan ikke forvente noe annet enn kvalitet når Blizzard setter sitt navn på et produkt. Når World of Warcraft fremdeles er det mest populære MMO-spillet, over ti år etter at det ble gitt ut, skjønner man at disse folkene vet å lage underholdende og engasjerende spill.

De lanserer aldri et spill før det er ferdig, og den California-baserte gjengen må ha en rimelig grundig kvalitetskontroll underveis i utviklingen av sine spill. Klart de har støtt på sine skjær i sjøen, men Blizzard virker som et av selskapene som tar lærdom når de gjør noe feil. Overwatch var gjennom en grundig beta-test over flere måneder i forkant av lanseringen i mai, og ga nok utviklerne mang en pekepinn på hvordan spillet burde optimaliseres.

I høst får du muligheten til å konkurrere i Overwatch i Telenorligaen. Du kan melde deg på kvalifiseringen her.

Har du blitt hekta på Overwatch? Hva liker du best med spillet?