4 minutter å lese

Slik ble Ullevaal «smart»: Vi ble med på å installere beacons

Utallige stemmer og fottrinn, køer foran kioskene og bruset inne på stadion – alt dette glimrer med sitt fravær på Ullevaal en fredagsmorgen sent i oktober. Det er nesten uhyggelig stille i de folketomme gangene under tribunen.

Folketomt – bortsett fra to programutviklere utstyrt med en stige, drill og en sekk med beacons (eller «nettvarder», som enkelte kaller dem), senderne som skal koble våre digitale og fysiske fotspor sammen.

LES OGSÅ: Det blir stadig flere beacons – men hva er det egentlig for noe?

– Dette er en Bluetooth-sender som sender en ID som forteller at «her er jeg», som kan fanges opp av en mobiltelefon, sier Morten Helland, idet han setter drillen mot en av dem og åpner den opp.

Han jobber til daglig med å utvikle programvaren som settes inn i mobilapper for at de kan kommunisere med beacons, for fluxLoop. Han har havnet her på stadion denne morgenen gjennom et samarbeid med selskapet Norsentio, som driver med såkalte «proximity»-tjenester – og som igjen er på oppdrag for Telenor.

Disse har nemlig en overraskelse i vente for publikum, under høstens to største kamper på Norges nasjonalarena.

beacon

Beacons plassert ut rundt om i fysiske miljøer kan gi deg relevante opplysninger og tilbud basert på for eksempel hva du har sett, søkt på eller kjøpt på nett. Senderne blir for tiden plassert ut på kjøpesentre, kinoer, kiosker og kafeer, så vel som flyplasser – og fotballarenaer.

Men all hypen tatt i betrakning er denne dingsen bemerkelsesverdig anonym – bare en liten plastboks som inneholder en grønn databrikke og et par AA-batterier.

Signalet den sender ut plukkes automatisk opp av telefonen din når du kommer innen rekkevidde. Når en støttet app får kontakt med senderen, kan den i neste omgang laste ned et helt bestemt varsel.

Siden du er logget inn i appen vet den hvem du er. Og takket være beaconen vet den også hvor – for eksempel på vei inn gjennom inngang 13 på Ullevaal for å se Rosenborg møte Sarpsborg 08 i cupfinalen. Da kan du få et tilbud som er spesielt tilpasset deg, der du er.

Gjennom bruk av beacons vil Telenor eksperimentere med å få kontakt med kundene sine på nye måter.

– Det er knyttet opp mot Mitt Telenor-appen, sier Jens Harrison, dialog manager i Telenor Mobile, og fortsetter:

– Det betyr at hvis du er logget inn og har den siste versjonen av appen installert på mobilen, og har Bluetooth aktivert, vil du få ekstraopplevelse. Først på playoff-kampen mellom Norge og Ungarn den 12. november, og så på cupfinalen mellom Rosenborg og Sarpsborg 08 ti dager senere.

Ifølge Harrison er det ikke snakk om noen form for salg eller reklame. I stedet vil de utnytte seg av ny teknologi for å gi en god, overraskende og relevant opplevelse til kunden.

– Vi er opptatt av at kunden skal oppleve merverdi i hverdagen med alt vi gjør, at de opplever forskjellen med å være kunde hos oss. Da må vi leve opp til, og aller helst overgå forventningene. Hvis vi kan krydre hverdagen med noe ekstra, er det både bra for kunden og for oss, sier Harrison – uten å ville avsløre akkurat hva det er en kan vente seg fra dem på landskampen eller cupfinalen.

ullevaal
Nå er Ullevaal «smart». Foto: Mikael Lunde

Du må selv aktivere Bluetooth og akseptere de enkelte appenes brukervilkår for å motta tilbud via beacons. Skal det oppleves som verdiskapende og folk skal gidde å bruke det, ligger det et ansvar hos annonsørene.

– De må gi relevante og gode tilbud, og ikke for mye av det. Hvis en blir pepret med tilbud til enhver tid vil folk miste interessen og slå av Bluetooth, og dermed sperre for beacons, sier Helland, og bemerker at dette ikke trenger å handle om reklame overhodet:

– Du kan bruke det til museumsopplevelser, for eksempel. Eller kollektivtransport, der en kan tenke seg at en betaler billett etter hvor mange stopp en kjører på bussen.

Det som er sikkert, er at teknologien er i full fremmarsj. Ifølge DN kan så mange som 400 millioner av senderne bli plassert ut de neste fem årene. Noen av dem står nå på Ullevaal, der en kan få en smakebit på hva som er i vente.

Når Helland skal teste at det fungerer, har han en iPhone i lomma og en smartklokke på armen for å lese av signalet – slik at det tilsvarer virkelige forhold der folk har mobilen i lommer og vesker. Og fungerer, det gjør det.

Har du sikret deg billetter til kampen når Norge tar imot Ungarn for playoff-kampen til EM på Ullevaal torsdag 12. november, eller til cupfinalen mellom Rosenborg og Sarpsborg 08 søndag den 22., kan du oppleve det selv – i form av at det vanker en liten overraskelse.

… vel å merke om du har Bluetooth skrudd på, og har installert og logget på seneste versjon av Mitt Telenor-appen (3.3 eller senere). Den finnes til iPhone og Android.