Alle foto: Mikael Lunde

5 minutter å lese

Slik gikk det: Bendik Kaltenborns første tegning på nye iPad Pro

– Førsteinntrykket? Jeg kan ikke si noe annet enn at den er sinnsykt digg å tegne med.

Illustratør og tegneserieskaper Bendik Kaltenborn, som har gjort jobber for alt fra The New Yorker til artisten Todd Terje, var ikke vond å be da vi spurte om han ville teste ut Apples nyeste nettbrett, iPad Pro med 9,7-tommers skjerm.

Sjekk ut nye iPad Pro 9,7-tommer i nettbutikken, tilgjengelig i tre farger!

Fra før jobber Bendik hovedsakelig digitalt, og har vært borti det aller meste av digitale penner og tegnebrett … med vekslende hell. Han har imidlertid aldri fått prøvd Apple Pencil, selskapets «digitale penn» som gjør det mulig å tegne rett på iPad Pro-skjermen.

Og det er altså førsteinntrykket av denne som er svært godt, der vi sitter på kontoret hans på Grünerløkka i Oslo.

Foto: Mikael Lunde

– Men jeg lurer litt på om ikke pennen må videreutvikles litt? Den er jo glatt som en ål, og mangler grep. Men la oss nå se, da, sier Bendik. Før han igjen blir oppslukt av det som raskt oppstår på skjermen.

Vi har på forhånd lastet inn et knippe av de mest populære tegneprogrammene på iPaden, og Bendik hiver seg først over Adobe Photoshop Sketch.

– Hmm, jeg ser ikke helt hvordan jeg kan stille inn oppløsningen på filene her. Det er jo sånt som er viktig om man skal ha tegningene sine på trykk.

Det viser seg raskt at Photoshop Sketch mest av alt er nettopp det navnet antyder: Et program man kan bruke til å tegne ned kjappe (eller svært intrikate) skisser og tegninger, eller bare leke seg med, mer enn et fullverdig verktøy for folk som tegner profesjonelt.

Foto: Mikael Lunde

Bendik sitter slik noen minutter til, fordypet i skissene som manifesterer seg på skjermen. Det later til å være helt intuitivt for ham å ta i bruk de forskjellige funksjonene og valgene i programmet, som er lett tilgjengelig med pennen på venstre side av skjermen.

– Streken her er veldig god, altså. Det er ikke noe forsinkelse på det som tegnes på skjermen, sånn at jeg kan få følelsen med streken. Uten den er det nesten håpløst å skulle tegne på skjerm, sier Bendik.

Etter enda litt tegning slår det ham:

– Vet du hva? Jeg trekker tilbake det jeg sa om at pennen mangler grep. Når jeg sitter med den her nå, tenker jeg nemlig ikke noe videre over det.

Foto: Mikael Lunde

Det er imidlertid en annen ting som får Bendik til å klø seg litt hodet.

– Jeg kommer av og til borti skjermen med hånda, og det som er litt rart er at den da registerer det som tegnestreker. Det blir etterhvert som en maurtue nedi hjørnet her, sier han og leter – forgjeves – etter muligheten til å stille inn såkalt «palm rejection» i innstillingene.

– Hmm, her er det noe som kalles «håndflateegenskaper», men jeg får ikke stilt så mye på det. Om dette ikke er mulig å justere, kan det fort bli en veldig åpenbar issue mens man jobber.

Bendik savner også litt mer kontroll over selve filformatet som spyttes ut av Photoshop Sketch, samt muligheten til å jobbe i forskjellige lag. For å se hva han faktisk har å gjøre med, eksporterer han en fil til det mye større tegnebrettet han vanligvis jobber med, noe som går greit via Adobes skytjeneste.

Foto: Mikael Lunde

– Se her, ja, det er bare 72 dpi. Det er ubrukelig om tegningen skal brukes på trykk noe sted, men er helt ålreit om tegningen bare skal publiseres på nett, sier Bendik og konkluderer:

– Om jeg hadde fått et fullblods Photoshop på iPaden her, med løsninger for knapper og snarveier, hadde det langt på vei vært noe jeg kunne brukt til mye av det jeg gjør i dag.

Foto: Mikael Lunde

Et annet populært og mer avansert tegneprogram til iPad Pro er «Procreate», som Bendik også kaster seg over.

– Dette er noe helt annet. Også her fungerer streken svært godt, den er god å tegne med. sier Bendik etter bare noen få minutters innledende orientering.

Vi velger derfor å sette ham på en ordentlig prøve: Hva kan han få til på bare ti minutter i et program han aldri før har brukt?

Her kan du se en video av hvordan det gikk, komprimert ned til bare ett minutt:

– Det gikk fort å skjønne gangen her, altså. Og det kunne sikkert blitt veldig mye bedre om jeg nå hadde satt meg ned og utforsket appen nøyere, sier Bendik.

– Men også her er oppløsningen litt av problemet, selv om jeg har langt flere valg å leke meg med. Dessuten liker jeg ikke at noen av penslene skal ha så mange effekter i kantene, det ser litt … imitert ut. På den annen side fungerte det veldig bra med akvarellfunksjonen, det ble ikke så cheesy som jeg skulle tro.

Er så kombinasjonen med iPad Pro og Apple Pencil noe han kunne tenke seg å jobbe mer med fremover?

– Det er jo et fantastisk verktøy om man jobber malerisk, og først og fremst publiserer digitalt. For meg, som jobber mer mekanisk med streker, er det vanskeligere å få fullt utbytte av det. Hadde det vært mulig å få i riktig oppløsning og helt skarp, svart strek, så hadde det definitivt vært noe jeg hadde kastet meg over.

Foto: Mikael Lunde

Han blir sittende og tegne litt til, og praten kommer inn på hvordan iPad Pro faktisk er kraftigere enn mange tradisjonelle laptoper på markedet.

– Det er nesten litt frustrerende å tenke på, at disse programmene foreløpig ikke utnytter den kraften de har mulighet til. Selve følelsen av å tegne på skjermen er nemlig helt fantastisk, sier Bendik.

Samtidig understreker han også at det nesten blir litt dårlig gjort å sammenlikne med tegnebrettet han vanligvis jobber med, Cintiq Companion 2.

– Den er foreløpig er helt overlegen siden den har innebygget OS med fullblods Photoshop. Eneste ulempen er at den kjører Windows. Men det har jeg jo vennet meg til, og man merker det jo uansett ikke så mye når man er i Photoshop, sier han og ser tilbake på iPaden.

– Jeg kan jo bare håpe og tro at det vil skje en naturlig utvikling videre her, for utgangspunktet lover veldig godt for fremtiden.

Foto: Mikael Lunde
Foto og video: Mikael Lunde