Foto: Disney

2 minutter å lese

Slik lager Disney perfekte animerte øyne

Et av de verste stedene folk som lager animerte filmer, dataspill og roboter vet om, er den såkalte «Uncanny valley» – den «uhyggelige dalen».

Det var den japanske robotforskeren Masahiro Mori som først brukte begrepet om ikke-levende figurer som nesten ligner på levende mennesker – men akkurat ikke nok til at det blir troverdig.

Resultatet blir da figurer som er så uhyggelige at de ikke bare skremmer vettet av mennesker – også apekatter har vist seg å frike ut over animerte aper som nesten er livaktige.

Nøyaktig hvorfor vi synes det er så ekkelt med slike nesten-livaktige figurer er faktisk ikke forskerne helt sikre på,

En av måtene å unngå dette på, er selvfølgelig å lage figurer som ikke er ment å se helt realistiske ut. Dette var en lekse blant andre animatørene i Pixar lærte etter at flere mente de var innom den uhyggelige dalen med babyen i en av deres første animerte kortfilmer, «Tin Toy» fra 1988.

Men selv om selskaper som Pixar gjerne lager mer «tegnefilmpreg» på figurene sine, er det visse elementer av kroppen man ikke kommer utenom når man skal lage animerte figurer.

Selv om det gjerne er utfordringer knyttet til ting som hår og mimikk, er det spesielt ett område som har vist seg å være ekstra vanskelig: Øynene.

Også det har vært løst ved å lage ikke spesielt realistiske varianter, som her i «Toy Story»:

toystory

Dette kan det imidlertid snart være slutt på. I en ny rapport fra Disney, som eier Pixar, demonstreres det hvordan selskapet har jobbet med å modellere øyne de siste årene.

– Selv om det menneskelige øyet er et av de mest sentrale trekkene i individets utseende, har formen stort sett vært løst ved hjelp av grove forenklinger, sier rapportens forskere ifølge The Atlantic.

Forskerne har nå kommet frem til en helt ny måte å fange opp øyets utseende på, med et resultat som er så realistisk – helt ned til blodårene og hvordan pupillene reagerer på ulike forhold – at det nesten ikke er ekkelt å se på.

Selv om det å se veldig nærme på et øye er ganske ekkelt i seg selv. Hvordan forskerne har gått fram, kan du se i nærmere detalj i denne videoen.

Vi tipper at mange andre animatører og utviklere er svært interesserte i denne teknologien – som vi kanskje får se resultatene av i for eksempel nylig annonserte «Toy Story 4»?