Foto: Universal Pictures

7 minutter å lese

Slik spådde de fremtiden i «Back to the Future Part II»

Da publikum strømmet ut av kinosalene etter å ha sett «Back to the Future Part II» i 1989, hadde de garantert stjerner i øynene.

Det de hadde vært vitne til, var nemlig filmskapernes visjon av år 2015 – fremtidsåret Marty McFly reiser til i filmen. Og helt siden filmens premiere har mange av oss gått og ventet på nettopp 2015, for å se hva filmskaperne eventuelt fikk rett i av sine fremtidsvisjoner.

Allerede nå vet vi at mye var ganske off – men jaggu har ikke noen av elementene i filmen dukket opp. Og timingen kunne neppe vært bedre for et ordentlig hoverboard enn nettopp nå?

Men hvordan kom egentlig filmskaperne opp med alle disse ideene? Det var spørsmålet nettstedet Uproxx nylig stilte John Bell, som var art director for de visuelle effektene på filmen. Bell, som i dag jobber for «Star Wars»-effektmakerne Industrial Light & Magic, sto blant annet bak det berømte svevebrettet og den nostalgiske cafeen «Café ‘80s».

John Bell på «Back to the Future Part II»-settet i 1989. Foto: Privat
John Bell på «Back to the Future Part II»-settet i 1989. Foto: Privat

Da Bell ble spurt om han ville jobbe på filmen, hadde ikke produsentene engang et manus å vise ham: «Alt vi vet er at de drar 30 år inn i fremtiden, og det finnes noe som heter hoverboards. Så finn på noen ting.»

Her er noen av de tingene filmskaperne så for seg i fremtiden – og hvordan Bell husker at de faktisk kom på dem.

 

Svevebrettet

Dette er nok det flest folk umiddelbart tenker på når de ser for seg framtida i «Back to the Future Part II».

Egentlig så Bell for seg at svevebrettene som noe mer massive saker.

– De tidligere designene til de svevebrettene var langt større. Mer som wakeboards, og de hadde langt flere kraftenheter på seg, og mye mer personalisert utseende fra gjengen til Griff.

hoverboard_concept
Dette er en av konsepttegningene for hvordan svevebrettet kunne se ut. Foto: John Bell

Men designet ble stadig vekk mer og mer mer minimalisert, og godt hjulpet av at Barbie-produsent Mattel ble med på en produktplasseringsavtale – inntil de endte opp med det endelige designet.

 

Faksmaskiner

Den godt voksne versjonen av Marty McFly har i hvert fall skaffet seg en solid flatskjerm i hjemme sitt, det skal filmskaperne ha for (selv om den er litt tjukk og ikke akkurat ser ut som en 4K-TV?).

Men rundt om i hjemmet har McFly også opptil flere eksemplarer av en annen ikke fullt så høyteknologisk dings: Faksmaskinen.

Haha, «READ … MY … FAX!», du liksom:

Bell sto også bak designet på 2015-versjonene av faksmaksinen, og husker tilbake til begrunnelsen:

– Jeg tror at faksmaskiner var relativt nye på den tiden, og begynte å bli ganske populære, så jeg satset på det.

 

Doble slips og vrengte jeans

Det er kanskje ikke så veldig rart at når noen på 80-tallet skal se for seg framtidsmote, blir det veldig … 80-talls.

Et av motefenomenene som dukker opp i filmen er dobbeltslipset – rett og slett to slips som henger ved siden av hverandre rundt halsen. Selv om vi ikke har full oversikt over neste års fashiontrender, tør vi tippe at dobbeltslips ikke kommer til å slå an i 2015 heller.

dobbeltslips

Og, som Doc forklarer: «I fremtiden har alle ungdommene på seg buksene på vrangen.». Riktignok hadde vi en liten Kris Kross-fase på 90-tallet med buksene bak-frem, men ellers har jeansmoten vært relativ stabil helt siden 80-tallet.

– Jeg mener at moteindustrien går i sykluser på 30 år. Så da jeg startet på de tidligere skissene i -86, så jeg på hva folk hadde på seg 30 år tidligere. Da kostymedesigner Johanna Johnston så de tegningene, brukte hun sin engelske stilsans og skrudde det enda mer til, sier Bell til Uproxx.

 

«Haisommer 19» – vist i Holomax!

Idet Marty McFly kikker seg rundt for første gang i fremtidens Hill Valley, blir han nær slukt av en kjempehai – et hologram som reklamerer for «Haisommer 19».

– Ken Ralston (visuelle effekter-ansvarlig) var på den tiden svært imot å bruke CG (datagrafikk) i filmen. Da CG-avdelingen viste oss en råskisse av haien, gjorde de det samtidig veldig klart at det langt fra var ferdig arbeid. Det de kom med var en kjempepiksellert hai. Både Ken og jeg knakk sammen i latter, og da «der har vi det! Ikke fiks noe, ikke gjør noe som helst mer.» Og sånn endte den opp i filmen, sier Bell.

De grafikkansvarlige hadde egentlig ønsket å lage haien helt ferdig med et realistisk utseende, men slik ble det altså ikke.

Apropos haier i 3D:

Vi har de siste årene vært gjennom det som liksom skulle bli den store 3D-revolusjonen innen film og tv. Men hvor mange 3D-filmer har du egentlig sett på kino i det siste?

Idet vi skriver 2015 tipper vi at de mange 3D-brillene som fulgte med TV-ene vi kjøpte for et par år siden har fått et godt lag støv på seg i skuffen.

 

Lufte hunden med droner?

I et lite glimt av filmen kan vi se en hund bli luftet av en flyvende drone.

hundedrone

– Jeg liker at en sketsj jeg lagde hadde en grand danois med en flyvende drone bak seg. Og at de faktisk gikk for ideen, med grand danoisen og det hele, sier Bell til Uproxx.

Selv har vi ikke sett så mange hunder bli luftet på denne måten – men hvem vet hva som skjer nå som dronene snart er allemanseie?

 

Fremtiden er lys

Tiden vi lever i nå er kanskje ikke så aller verst – men den er heller ikke så preget av optimismen som Hill Valley i 2015 utstråler.

hillvalley

– Jeg vokste opp som barn på 60-tallet, og den gangen var alle visjonene om fremtiden svært optimistiske. Vi skulle ha jetpacks og flyvende biler og boblebyer og verden skulle være fri for krig og fordommer. Veldig fantastiske ting, og svært mye av det har ikke blitt noe av, sier Bell.

 

Overvåkningssamfunnet

Dette er noe som ikke endte opp i den ferdige filmen, men som viser at det ikke bare var optimismen som regjerte i fremtidens Hill Valley.

kikkert

– Jeg lagde alle disse tilsynelatende ufarlige overvåkningskameraene i bakgrunnen. Jeg tenkte at jeg skulle male alle disse fargerike, optimistiske bildene av Hill Valley, men bak fasaden plasserte jeg en rekke forkrommede halvkulene med kamerer inni – som et litt illevarslende bakgrunnslag. Dessverre tror jeg at vi i dag har kommet til det punktet at man ikke kan gå utendørs uten å bli fanget opp av et kamera, sier Bell.

 

Flere fremtidsspådommer i «Back to the Future Part II» – som er i ferd med å gå i oppfyllelse!

De berømte selvsnørende Nike-skoene som Marty McFly fikk på seg i «Back to the Future: Part II» ble et umiddelbart drømmeobjekt da vi fikk se dem på skjermen.

… og det var noe Nike gjorde noe med, da de i 2011 lanserte skomodellen Air Mag:

Nike Air Mag var riktignok tøffe, men de manglet én ting: De selvsnørende lissene.

Men selvfølgelig er det noen som har jobbet med det også. Etter planen skal selskapet Powerlace lansere selvsnørende sko i løpet av 2015 – de er i skrivende stund godt igang med en Kickstarter-kampanje.

Men kanskje kommer de til å bli trumfet – av nettopp Nike? Bare for noen få dager siden annonserte nemlig Nike at de planlegger å lansere et par jubileumssko i forbindelse med nettopp «Back to the Future Part II» – og denne gangen vil de faktisk ha fungerende powerlaces!

 

 

Google Glass

Neste år skal liksom bli det store Google Glass-året:

… en trend som selvfølgelig ble godt dekket i «Back to the Future: Part II». Vi synes samtidig filmen ganske godt klarte å beskrive det usosiale aspektet som raskt oppstår når alle er opptatt med hver sin skjerm?

 

Flyvende biler:

En klassisk fremtidsvisjon, også i «Back to the Future: Part II»:

Selv om vi ikke helt ser for oss at det blir allemannseie med det aller første (noen gjør sitt ytterste for å endre på det), er det faktisk enkelte som er ute og flyr ganske langt med bilene sine allerede nå: