3 minutter å lese

«Snake» vender tilbake – her er historien bak tidstyven

Av alle moderne tidstyver er det få som kan måle seg med det legendariske mobilspillet «Snake».

Gudene vet hvor mange millioner av timer som har gått med til å fôre en liten orm med digitale matbiter – uten å møte veggen.

Spillet er uløselig knyttet til de første, folkelige mobilsuksessene, men mobilspillet Snake har en lang og broket fortid:

200

Når Nokia nå vender tilbake med sin første modell etter de store omveltningene våren 2016, er det ikke med de lovede Android-telefonene – men med den billige og bunnsolide Nokia 150, til rett over tohundrelappen.

Mobilen, som har en 2,4-tommers skjerm med en oppløsning på 240×320 piksler, gir et skikkelig flashback til tidligere tider.

Det hele hadde ikke være komplett uten nettopp «Snake» – som derfor naturligvis følger med på telefonen.

nokia150

Men hvordan startet det hele for dette enkle, men geniale spillet? Da må vi faktisk helt tilbake til det legendariske arkadespillet «Blockade» i 1976.

I all sin enkelhet var spillet veldig lett for datidens programmerere å implementere i nye maskiner, og dette har utvilsomt bidratt til spillets popularitet.

Allerede to år etter debuten kom den første snake-versjonen myntet på datidens personal computer, TRS-80.

snake_trs-80
Snake på TRS-80.

På nesten hver nye spillkonsoll som ble lansert fulgte det med en versjon av slangespillet. Noen ganger het det «Worm», andre ganger «Snake» eller en annen variant. Både Atari og Commodore lanserte sine egne varianter.

matopeli_telmac_1800
En variant av Snake installert på en CHIP-8 fra 1978.

All suksess til tross, det var ikke før mobilgiganten Nokia bestemte seg for å inkludere Snake på alle sine nye mobiltelefoner at Snake virkelig fikk global dominans.

Første modell ut var legendariske Noka 6110, med svarte firkanter på mystisk, grønn bakgrunn.

To år senere var det klart for oppfølgeren, Snake II, med lansering på folktelefonen Nokia 3310.

snakeii_lvl4_maze4
Skjermbilde fra Snake II på Nokia 3310 – totalt 84×84 pixler. Snake-nerds vil merke seg at skjermdumpen er tatt på level 4

Rundt årtusenskiftet var Nokia den desidert største mobilprodusenten, og i løpet av få måneder endte millioner av mennesker verden over med å bruke fritid, familietid – og ikke minst arbeidstid – på å fikle med en digital orm på mobiltelefonen.

En anonym kilde som Link-redaksjonen har vært i kontakt med, bekrefter at han rundt 2000-tallet hørte om utspekulerte personer som lot telefonene sine ligge flere timer i dypfryseren, for slik å kunne oppnå høyere score ettersom telefonene på den tiden ble trege i kulden.

Senere har det dukket opp nye versjoner av slangespillet omtrent hvert eneste år. 3D-versjoner, mer avansert grafikk og annet.

Spillet finnes i  dag i hundrevis (kanskje tusenvis) av varianter, ifølge Wikipedia finnes det over 300 forskjellige versjoner til iOS alene.

Men Snake-saken slutter ikke der: Vinteren 2012 be det kjent at MoMA, New Yorks Museum of Modern Art, har sagt at de vil inkludere «Snake» i spillsamlingen sin.

Trodde du Snake var død og begravet i 2016?

Tro om igjen…

Et kjapt søk på internet viser at kjærligheten til både game mobiler og gamle tidstyver ikke har slukket. Du kan jo for eksempel spille det i nettleseren på Playsnake.org – pass bare på at sjefen ikke ser skjermen din om du sitter på jobben.

Nostalgikere kan kose seg med denne høykvalitets-videoen som viser et bemerkelsesverdig vel bevart Nokia-fossil og en person som er kyndig på Snake.

Bilder: Wikimedia Commons / Youtube

Relaterte saker