7 minutter å lese

– Disse seks SoMe-trendene kommer for fullt i 2017

Hva vil feeden og innboksene våre fylles med i 2017? Forhåpentligvis blir det ikke bare kattememes. Her er seks store sosiale medier-trender som vil prege hverdagen din i tiden fremover – om ekspertene får rett i sine antakelser.

1. Chatbotene kommer!

Det er ingen tvil om at de sosiale mediene blir stadig mer interessante for både organisasjoner og kommersielle aktører som forsøker å fange oppmerksomheten vår.

Nå er det ikke lenger bare snakk om å annonsere på sosiale medier, men også å stikke seg ut på mer sofistikerte måter, samt å finne nye måter å kommunisere direkte med brukerne på.

Som et ledd i dette, vil stadig flere prøve ut chatboter, skal vi tro Wenche Nag, forsker i Telenor Research.

– La oss si at jeg ønsker å bestille en flytur til New York. Istedenfor å gå inn på en nettside og huke av i alle mulige bokser om når og hvordan jeg vil reise, kan jeg bare kontakte flyselskapet sin chatbot – altså et lite dataprogram – på Facebook Messenger, også ordner den resten, sier Nag.

wenche_nag

Wenche Nag i Telenor Research

Med tanke på at en milliard av verdens befolkning bruker Facebook Messenger aktivt, vil dette utvilsomt gjøre ting som å booke en taxi eller shoppe et par sko enda enklere og mer behagelig.

Chatbotene kan også bli en del av vår mediehverdag, sier Nag.

– Vi ser at nyhetsmedier som The Guardian allerede har begynt å eksperimentere med chatbots på Messenger. Du kan for eksempel spørre chatboten deres om hvilke artikler som blir mest lest og delt, eller få en nyhetsoppdatering til morgenkaffen om du skriver «hello» til den, forteller Nag.

Skjermbilde 2017-01-30 kl. 09.40.52

Om chatbotene bare vil gjøre livene våre enklere i 2017, gjenstår å se.

– Chatbotene har potensiale til å bli invaderende. Det kan bli et problem hvis de begynner å chatte også etter en handel er avsluttet, og fylle innboksen våre med ting ala: «Hei, denne vesken passer perfekt til skoene du kjøpte av meg forrige uke. Vil du ha den også?», sier Nag.

–  Om vi brukere opplever mange overivrige chatbotter i innboksene våre, kan vi nok bli «fed up». Det blir interessant å se hvordan Facebook og andre sosiale medier vil håndtere den slags utfordringer, sier Nag.

2. Mer sosial messaging

Flere eksperter spår nå at vi i enda større grad vil benytte oss av «lukkede» chatte-apper som Facebook Messenger, Slack, Snapchat og WhatsApp snarere enn åpne sosiale «feeder» som Facebook og Instagram.

Du har kanskje lagt merke til at det dukker opp stadig nye funksjoner i Messenger, som får deg til å ville bruke enda mer tid på å chatte og henge rundt i appen? Vi kan blant annet nevne avhengighetsskapende spill og gifer, pluss en lang liste med greier vi ikke helt skjønner hva er for noe («Sock Puppets for Messenger» for eksempel?).

– Det har vært en klar trend over flere år at unge mennesker – ofte omtalt som «snake people» – ikke er særlig ivrige på Facebook-veggen og andre halv-offentlige nettsteder. Slik vil det nok fortsette. Man chatter og deler video, bilder, gifer og nyheter i mer lukkede grupper og en-til-en, sier Nag.

Det er derfor ingen tilfeldighet at chatbotene nå også kommer på Facebook Messenger: Desto mer vi henger rundt i appen, desto mer interessant blir det for merkevarer å markere seg der.

3. Mulig metningspunkt for sosiale medier?

facebook computer social media wswcsm

Kanskje vil det i 2017 ikke bare handle om hva som fyller feeden eller innboksen vår, men også hvordan vi kan blokkere den.

For det er nå for alvor snakk om en «sosiale medier-tretthet» blant de unge, kommer det frem i Telenor Research sin rapport om teknologitrender for 2017.

– Unge mennesker lengter etter et avbrekk fra den endeløse strømmen av oppdateringer fra sosiale medier, sier Nag.

Etterhvert som sosiale medier domineres av tvilsomme nyheter og stadig flere automatiserte varsler – ofte om helt irrelevante ting – begynner snake people å oppfatte sosiale medier mer og mer som «mas».

– Men spørsmålet er: Hva kommer de unge som opplever denne trettheten til å gjøre med det? Vil de logge oftere av Facebook Messenger? Gå oftere i flymodus? Slette Instagram-profilen? Dette vet vi ikke, men vi gjetter på at de kommer til ta flere pauser fra de sosiale mediene, sier Nag.

4. Utvidet virkelighet tar av

Fjorårets suksess med Pokemon Go har bokstavelig talt åpnet øynene våre for AR (Augmented Reality). Ikke minst har Snapchat lenge snust på den utvidede virkeligheten med kule linser og geofiltre.

I 2017 kommer den utvidede virkeligheten til å bli enda mer omfangsrik, skal vi tro ekspertene.

Så, hva kan vi vente oss? Mark Zuckerberg har bekreftet at Facebook nå eksperimenterer for fullt med AR. Nylig kjøpte de Masquerade, en leken selfieapp hvor du kan legge kule effekter på live-videoer av deg selv og vennene dine – ikke ulikt Snapchats-konsept (som Instagram også leker seg med) med andre ord.

I 2016 lanserte Snap Specatacles – et par solbriller med et innebygget kamera som kan fange opp alt du ser, og som deretter kan snappe det. Neste steg blir trolig å integrere grafiske linser og filtre i brillene. Uansett håper vi at Snapchat kommer til å overraske oss med noe mer enn å spy regnbuer i 2017.

5. Vi digger live-videoer og droner som flyr inn i feeden

Om det er én ting som går som ild i tørt gress gress på internett, så er det videosnutter.

– De sosiale mediene vil fylles mer og mer av «her og nå»-innhold. Dette kan værelive-video som dokumenterer skituren, fotballkampen eller en pussig situasjon man snubler inn i, sier Nag.

Facebook Live er allerede lansert med brask og bram, og de blir også sitert av flere nyhetskilder når de dekker store hendelser. I tillegg tester nå også Facebook Messenger ut «historie»-funksjonen (Stories) kjent fra Snapchat. Instagram, som er eid av Facebook, har også nylig introdusert sin egen live-variant: Gjennom stories-funksjonen kan du nå sende direktesendte videoer til følgerne dine, som forsvinner når sendingen er ferdig. Hver live-video kan vare opptil en time.

I live-trenden vil også droner spille en stor rolle, antar Nag.

– Med droner får man sett verden fra et helt annet perspektiv enn vi er vant til. Dette kan vi allerede observere i Instagram-feeder. Live 360-videoer med droner kan bli den nye «greia».

Det er i det hele mye som tyder på at Snapchat, Instagram og Facebook vil ligne enda mer på hverandre i 2017. Både direktesendinger, Stories og utvidet virkelighet går igjen hos de tre gigantene.  

6. Kamp mot falske nyheter

På Facebook bombarderes vi med nyheter i realtid, og for mange unge er det den fremste kilden til å få informasjon om hva som skjer i verden. Samtidig så vi gjennom fjoråret hvordan «fake news» – falske nyheter – lett kunne spres, blant annet i dekningen av den amerikanske valgkampen.

– Mange brukere tar nok allerede det som presenteres som fakta på sosiale medier med en god klype salt. Men uansett har Facebook og lignende aktører behov for å gjenreise tilliten, sier sosiale medier-forskeren og fortsetter:

– For ikke å miste troverdighet, vil Facebook jobbe hardt for å stanse falske nyheter med bedre algoritmer og uttesting av rene faktasjekker i 2017. Sånn sett handler det om journalistikk, men det henger trolig også sammen med hvordan Facebook og andre sosiale medier vil tjene penger, sier Nag.

Bonus: Vil Twitter dø ut?

Skjermbilde 2017-01-27 kl. 14.58.00

Det er ingen tvil om at den blå fuglen flyr i motvind. Sjefene blir til stadighet byttet ut, de har store problemer med finansieringen og det er ingen i sjefsstolen som hittil har klart å løfte Twitter opp på nivået til Facebook, Instagram eller Snapchat.

Flere eksperter spekulerer nå derfor i om kvitteret vil stilne i løpet av året, mens andre tror Twitter har mulighet til å gjøre 2017 til sitt store år.

Hva tror du vi vil snakke om i 2017? Og hva tror du vi ikke vil snakke om?

Toppbilde: Pixabay